Inlägg från: Anonym (Tytt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tytt)

"Skönhetskrämer"/hudkrämer/ budget?

Min åsikt är att en frisk kropp borde kunna sköta sig själv och inte behöva massor av tvålar, krämer och oljor. Tyvärr har jag fått inse att min kropp inte är frisk när det gäller huden.

Jag har eksem i ansikte och hårbotten som kliar, känslig hud som torkar ut lätt och blir sen väldigt fet i ansikte och axlar + rygg. Jag får lätt böldaktiga finnar på kinder, nacke och rygg om jag använder för feta eller för uttorkande produkter.

Jag håller nu som 27 åring på att försöka hitta vad som passar mig bäst. Det är är frustrerande och dyrt att ständigt experimentera med nya produkter som inte fungerar.

Jag ägnar mycket tid åt att läsa på om vad som är bra och dåligt.

Jag undviker perfymerade produkter även fast det lockar ibland, eftersom det ska vara dåligt. Jag skippar också de dyraste märkena eftersom det känns som om man mest betalar för namnet. Jag försöker använda så lite grejer som möjligt då jag använder inte natt eller ögon creme.

Just nu tvättar jag bara ansiktet när jag duschar och då med vatten eller med loreal ansiktstvätt (en rosa tub) när jag använt smink, vilket jag försöker låta bli.

På kroppen tvättar jag mig med nivea rich creme (den är tyvärr perfymerad) var tredje dag, dagen efter tvättar jag mig endast under armarna i handfatet och sista dagen sköljer jag av mig med bara vatten i duschen. Det känns som om att fetare produkter hjälper mot mina problem på ryggen.

I ansiktet använder jag en la Roche posey kräm som var svindyr för det lilla man fick men den är oförskämt bra på min hud. På kroppen (axlar, rygg, hals) använder jag propyless.

Övriga knep jag kör med är att ta korta duschar som inte är för varma och att sätta på krämerna så snabbt som möjligt efter kontakt med vatten.

Jag är sugen på stt testa ansiktsmjölk som rengöring för ansikte samt duscholja för kroppen, men vill inte förköpa mig när jag fortfarande har andra produkter kvar.

Jag önskar att någon bara kunde ta en snabb titt på mig och sen sälja mig vad min kropp behöver, vare sig det var en ordination på att endast duschen en gång i månaden och smörja in mig med den billigaste rapsoljan varje dag eller sälja mig 10 svindyra krämer och tvålar av olika slag. Så jag slapp lägga tid och tanke på det här mer.

• Anonym (Tytt)
    Anonym (Lyster) skrev 2017-01-20 23:29:25 följande:

Tytt:

Vad jobbigt! Och jag misstänker att det inte är någon idé att typ gå till en hudläkare, känns som att de är noll pålästa (?).

Jag har en fundering om sol. Även med total (50) solskyddsfaktor så gör solen underverk med min hy. Den blir mer balanserad. Eventuell akne håller sig borta. Lyster uppkommer även om jag enbart använder HTH i ansiktet, undrar varför det är så??

Har denna vinter ätit D-vitamin för att se om det är det som är grejen. Men nej. Nu under vintern är min hud som vanligt i obalans. Men nu direkt när våren kommer (jag bor i Spanien) så börjar huden kännas balanserad på ett annat sätt. Skumt.

Jag har gått ett par gånger. En gång fick jag tabletter utskrivna, inga råd eller någonting.

Den andra gången satte sig läkaren och googlade eksem bilder och visade mig hela besöket, skrev ut en kortisonsalva och gav inga råd. Sista gången fick jag rådet att gå och be om hjälp på apoteket.

Skönt att du hittat saker som fungerar får testa själv att sola lite i sommar.
Svar på tråden "Skönhetskrämer"/hudkrämer/ budget?