• Anonym (Rädd)

Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!

Opererade bort cysta o under operationen skulle de titta på livmodertappen pga cellförändringar . Då såg doktorn tydligen två områden som såg suspekta ut, biopsi gjordes o skickades i väg på analys. Nu är jag livrädd att det var cancer doktorn såg. Någon som haft detta o hur blev det sedan? "Är 40 År så de får gärna operera bort allt bara jag slipper cancer!

Är så rädd för detta så jag inte kan sova el tänka på annat!

Snälla någon med erfarenhet som kan beskriva gången hur det går till!!

• Svar på tråden Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!
  • Anonym (ledsen)

Exakt samma händer min arbetskollega just nu.

Hon opererades i tisdags, fick ta bort hela livmodern och ena äggstocken. Enligt analysen är det tyvärr aggressivt så när hon har återhämtat sig efter op så ska hon träffa en cancerläkare för fortsatt behandling.

• Anonym (Rädd)

Usch o fy!!

Är så jäkla rädd just nu! Ingen som har någon solskenshistoria som jag kan finna tröst i?

• Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-20 12:24:01 följande:

Usch o fy!!

Är så jäkla rädd just nu! Ingen som har någon solskenshistoria som jag kan finna tröst i?

Det beror ju på vad du menar med solskenshistoria....

Jag opererades i september för livmoderhalscancer. Fick kallelse för vidare utredning efter cellprovet som tas på rutin. Läkaren på kvinnokliniken såg förändringar och såg väl att det inte såg så bra ut redan då. Fick en vecka senare veta att det var cancer.

Gjorde alla standardinställningar och opererade ut livmoder och körtlar i närområdet. Behöll äggstockar.

Det visade sig att min tumör var mycket liten, mindre än först trodde. Endast 4 mm. Så jag anses vara färdigbehandlad. Det är tufft men vad gör man liksom... Bara härda ut och tänka att det var tur att det upptäcktes.

Det kommer gå bra TS oavsett, man klarar mer än man tror.
  • Anonym (J)

Standardundersökningar skulle det stå

• Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 12:38:34 följande:

Jag opererades i september för livmoderhalscancer. Fick kallelse för vidare utredning efter cellprovet som tas på rutin. Läkaren på kvinnokliniken såg förändringar och såg väl att det inte såg så bra ut redan då. Fick en vecka senare veta att det var cancer.

Gjorde alla standardinställningar och opererade ut livmoder och körtlar i närområdet. Behöll äggstockar.

Det visade sig att min tumör var mycket liten, mindre än först trodde. Endast 4 mm. Så jag anses vara färdigbehandlad. Det är tufft men vad gör man liksom... Bara härda ut och tänka att det var tur att det upptäcktes.

Ursäkta inflikande här, fick du tillbaka livmodern? Hur fick du reda? Jag gjorde en konisering och har inte gått sen dess, tre år sen. Tycker att det var lång tid men de bara: du blir kallad. Blir orolig nu.
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2017-01-20 12:45:23 följande:

Ursäkta inflikande här, fick du tillbaka livmodern? Hur fick du reda? Jag gjorde en konisering och har inte gått sen dess, tre år sen. Tycker att det var lång tid men de bara: du blir kallad. Blir orolig nu.

Oj, jag förstod nog inte riktigt din fråga! Men jag gjorde vanligt cellprov som visade cellförändringar. När de tog vävnadsprov såg de att det var cancer. Jag gick från normalt cellprov som det var 3 år tidigare till cancer.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 12:38:34 följande:

Usch då! Låter som du inte har haft det så roligt. Hur har du mått under denna tid? Behövdes cellgifter också? Var du sjukskriven under denna tid? Vad säger läkarna Om vidare planering för dig? Räknas du som frisk nu med endast tätare uppföljning? Gjorde din operation ont? Förlåt för många frågor! Svara bara på det du orkar o vill!

Ta väl hand om dig<3
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-20 13:26:40 följande:

Usch då! Låter som du inte har haft det så roligt. Hur har du mått under denna tid? Behövdes cellgifter också? Var du sjukskriven under denna tid? Vad säger läkarna Om vidare planering för dig? Räknas du som frisk nu med endast tätare uppföljning? Gjorde din operation ont? Förlåt för många frågor! Svara bara på det du orkar o vill!

Ta väl hand om dig<3

Ingen fara! Nej, inte roligt alls. Fick reda på cancern första dan på semestern och höll på med utredning hela sommaren. Tufft med 3 små barn. Jag behövde bara en operation eftersom tumören var så liten och det fanns ingen spridning till livmoder och de körtlar som togs bort. Jag räknas som färdigbehandlad och operationen ses som botande. Friskförklarad blir man efter 5 år utan återfall. Man går på kontroll några ggr/ år. Operation var titthål, så läkningen gick smidigt och jag var ok efter några veckor. Jobbat sen oktober.
  • Anonym (J)

Hur uttryckte sig läkaren TS? Lät de som de trodde att det var cancer? Min läkare som ställde diagnos märktes det på att hon såg att det nog var cancer, "ser oroväckande ut" sa hon. Var du på KS?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 14:15:03 följande:

Hur uttryckte sig läkaren TS? Lät de som de trodde att det var cancer? Min läkare som ställde diagnos märktes det på att hon såg att det nog var cancer, "ser oroväckande ut" sa hon. Var du på KS?

Han sa att det såg suspekt ut på två ställen. När jag frågade rent ut om han trodde det var cancer så började han snirkla in på samtalet om hur min cysta tagits bort! Förra året togs ett cellprov som visade förändringar, vid vidare undersökning så avskrevs det.

Nu i år förändring o vid operationen tittade han i mikroskop o såg då dessa suspekta ställen! Är helt gråtig idag o läser om allt. Känns som om jag hade velat operera bort allt för att slippa ev cancer. Är 40 med tre små barn o vill bara vara mamma o inte vara sjuk! Är så rädd för att bli sjukt dålig o ev inte få finnas längre!

Skönt du anses som frisk nu o att du ha en sommar framför dig som du får njuta av istället!
Svar på tråden Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!