• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • ungbrunett
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 16:23:16 följande:

Hur kan ditt biologiska barn vara viktigare än hans biologiska barn?

För övrigt kan man resonera med en tonåring kring förhållningssätt när bebisen kommer hem om tonåringen är sjuk. Så sjukdom låter mer som ett svepskäl du tar till för att du helt enkelt inte vill ha bonus där.

Hur kan ens eget barn INTE gå före någon annans barn?
  • Ess
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:44:12 följande:
    Ja det kan man undra.
  • Anonym (Lina)
    BioBonus skrev 2017-01-22 19:09:49 följande:

Jag ser inte problemet? Som förstagångsmamma, oavsett om det är en bonusmamma eller en av oss vanliga biomammor, så har man väl ändå rätt att ha lite önskemål om sina första dagar hemma från BB med sitt första barn? Jag sa bestämt ifrån både till min mamma och min svärmor, och vänner, när jag fick barn nr 1, och hade jag haft bonusbarn så hade jag frågat mamman om de kunde vara där några dagar bara så att jag fick landa. När jag fick barn nr 2 och resterande så var jag lite lugnare och hade folk hemma i princip från första dagen. Men  - det var inte käft som ansåg att jag var egoistisk och fruktansvärd, som inte orkade ha folk omkring mig från dag ett med barn nr 1.

Varför kan inte bonusmammor få vara förstagångsmammor med allt vad det innebär, båda bra och dåligt, som vi biomammor fått? Jag förstår inte? Varför ska vi biomammor vara så småsinta mot andra förstagångsmammor så vi inte kan unna dem lite lugn och ro de första dagarna de är hemma med sin bebis? Alla behöver det inte, men de som behöver det borde väl kunna få den ynnesten utan att bli påhoppade av andra kvinnor?

För att det just kanske inte är biomamman uppgift att avboka resor/ta ledigt från jobbet osv för en för henne ofta okänd kvinnas skull. Precis som det inte är bonusmammans ansvar att ställa upp för biomammans nya barn om hon inte själv vill. Jag hade aldrig i livet ställt upp på att vara stand by i flera veckor, tacka mej till extrapass eller aktiviteter jag gör på mina barnlediga veckor om det inte handlar om mitt barn.
  • Anonym (Lina)
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:44:12 följande:
    Det gör det egna barnet säkert, när DET barnet har behov av det vilket det inte är i detta fallet.
  • ungbrunett
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-22 20:50:17 följande:

Det gör det egna barnet säkert, när DET barnet har behov av det vilket det inte är i detta fallet.

För ts kan man ju utgå från att det egna barnet går före hans barn sedan tidigare, alla dagar i veckan. I det här fallet handlar det ju dessutom om att ts är orolig för att hans barn ska smitta den nyfödde. Hur är det inte kopplat till spädbarnets behov? Hade jag haft ett eget barn hade jag i alla lägen prioriterat detta före hans barn. Det är föräldrarnas uppgift att pritotiera sitt barns behov. Ts och barnets pappa ser till deras gemensammas behov, ts partner och hans ex ser till deras gemensamma barns behov, och så vidare.
  • BioBonus
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-22 20:47:47 följande:

För att det just kanske inte är biomamman uppgift att avboka resor/ta ledigt från jobbet osv för en för henne ofta okänd kvinnas skull. Precis som det inte är bonusmammans ansvar att ställa upp för biomammans nya barn om hon inte själv vill. Jag hade aldrig i livet ställt upp på att vara stand by i flera veckor, tacka mej till extrapass eller aktiviteter jag gör på mina barnlediga veckor om det inte handlar om mitt barn.

Och jag hade inte haft några som helst problem med att ha mina egna barn hemma även om det inte var "min" tid. Det är inte min uppgift att ta hand om mina barn jag bara råkar tycka om att göra det. Men jag håller med dig om att att det inte är deras bonusmammas uppgift.
  • Brumma
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-22 20:47:47 följande:

Fast vi har ju ingen aning om mamman tycker det är ok eller inte.

För mig hade det varit en självklarhet att ha både biologiska barn och bonus om det fanns önskemål när ett nytt barn kom. Om det fanns möjlighet.

Det är inte hennes skyldighet - men hon kanske gör det för att hon vill?
  • Anonym (Olisia)
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:58:40 följande:

För ts kan man ju utgå från att det egna barnet går före hans barn sedan tidigare, alla dagar i veckan. I det här fallet handlar det ju dessutom om att ts är orolig för att hans barn ska smitta den nyfödde. Hur är det inte kopplat till spädbarnets behov? Hade jag haft ett eget barn hade jag i alla lägen prioriterat detta före hans barn. Det är föräldrarnas uppgift att pritotiera sitt barns behov. Ts och barnets pappa ser till deras gemensammas behov, ts partner och hans ex ser till deras gemensamma barns behov, och så vidare.

Fast eftersom TS delar boende med sitt blivande barns pappa som är bioförälder till den omtalade sjuka bonusen kan hon prioritera sitt barn hur mycket som helst, hennes man måste ändå ta hand om båda sina barn på bästa sätt och kan inte utan barnets andra förälders godkännande skicka flickan till sin mamma även om TS vill ha huset tomt från sjuka personer.

Sedan, om inte hans äldsta barn har ett begåvningshandikapp bör det inte vara något problem att be henne att inte vara på och pussa och gosa med den nyfödda så länge hon är förkyld och kan smitta. Så kan TS släppa oron och fokusera på sin kommande baby, hennes sambo/make får ta hand om sin dotter.
  • Anonym (H)

Jag förstår verkligen inte varför folk har såna stora problem med ts önskan!

Jag skulle inte ha några som helst problem med att ha mitt barn extra om mitt ex och hans sambo hade frågat mig om en sån här sak. Mitt barn skulle heller inte ha svårt att förstå varför om jag skulle förklara för henne, och då är hon ingen tonåring utan 7 år.

Jag skulle heller inte ha några problem med att ha mitt barn extra även om de bara skulle vilja ha lugn och ro i en vecka eller så efter födseln!

Folk ska överdriva så enormt mkt när det gäller såna här saker. Tror nog att folk här på fl bryr sig med än vad barnet själv skulle göra!!

• Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 19:34:20 följande:
    Var jämför jag bonusdottern med en katt?
    I inlägg nummer
    #140 "Är väl självklart att en nyfödd går före en tonåring i detta fallet? Men brinner ditt hus räddar du kanske katten innan barnet?"

Brumma skrev 2017-01-22 19:40:31 följande:
    Och var har TS skrivit att hon skulle lämnat bonus i ett brinnande hus?
    Skrev inte att hon skulle lämna utan det klumpiga hon skrev. Att jämföra en katt med ett barn. Läs inlägg #140

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf