Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Rätt att driva in pengar på detta sätt?

Vad är det för försäkring din hyresgäst skaffade?
    Hur mycket betalar du för
     Hyra?
     El?
     Försäkring?
     KabelTV?
     Internet?

Om du betalar mindre än 6261kr/månad för allt ovanstående har du tagit ut en för hög andrahandshyra, och i så fall erbjuder du dig att betala tillbaks mellanskillnaden (som är mycket lägre än advokaten angivit) för de månader hyresgästen betalat för (enligt dig ovan 2 mån).

• Kasperina

Nu läste jag SMSet igen, det kommer inte från någon jurist på Hyresgästföreningen, det är inte ens i närheten av att vara lagligt.
    Jag skulle börja med att ringa någon där och fråga om personen som skickat SMSet verkligen jobbar hos dem och säg att du tänker polisanmäla olaga hot.

• Kasperina

Jag har så svårt att tro att en jurist skulle skicka ett SMS med en deadline på betalning på EN VECKA! Hade det stått ett datum några veckor framåt så hade jag varit osäker, men en vecka? Vi pratar klassiskt utpressningsförsök här. Lägg till en tidspress så att offret inte hinner tänka igenom det ordentligt.
    Ring dem, inte personen som skickade SMSet utan ring växeln och fråga om det är ett verkligt krav eller ett bedrägeriförsök. Svarar de att det är verkligt så säger du att du bestrider informationen i SMSet och frågar hur du ska gå vidare. 

• Kasperina
    Astarte skrev 2017-01-22 16:51:28 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför så många säger att det måste vara båg, bedrägeriförsök och att det är oproffsigt. Jag kan inte se vad det är som är så fel. Att ta första kontakten via sms istället för brev? Eller vad är det som är så illa?
    Michakaj1991 skrev 2017-01-20 17:59:01 följande:

Beloppet ska återbetalas inom en vecka. I annat fall har jag fått i uppdrag att inkomma med en ansökan till Hyresnämnden.

Att via SMS skicka ett krav på att drygt 8000 ska betalas INOM EN VECKA är inte seriöst. Hade det stått att ev. motkrav ska inkomma till Hyresgästföreningen inom tre veckor hade det sett seriöst ut, det här - inte en chans.
Svar på tråden Rätt att driva in pengar på detta sätt?