Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Anonym (:/) skrev 2017-01-20 19:47:38 följande:
    Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 
    Intressant vilket otroligt feltänk många gör om billig mat.
    "Billig mat" måste inte innebära soppor, grytor och falukorv. 

Man kan äta s.k  finare mat bara det att man behöver inte köpa "dyra råvaror".
    Utan man kan köpa bra kvalitetsråvaror till en lägre kostnad, om man orka att tänka efter lite bara d.v.s och ändå äta mat man tycker om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (:/) skrev 2017-01-21 19:03:15 följande:
    Självklart kan man äta fin mat till billigt pris. Men hur menar du med det sista stycket? Många gånger är de dyrare råvarorna av bättre kvalitet, inte alltid, men det är t.ex. stor skillnad mellan kycklingfilé från märket Elodorado och kycklingfilé från Kronfågel. Jag är rätt prismedveten, och bunkrar alltid upp när det är extrapriser. 

Jag är van vid att äta mycket ekologiskt. Jag älskar fisk, men jag tycker inte om alaska pollock som är den billigare sorten, utan jag gillar gös och lax. Gillar även skaldjur, och det är inte direkt billigt. Jag tycker inte om kycklingklubbor, men jag gillar kycklingfilé. Så jag föredrar dyrare mat, men det handlar inte om priset jag dras inte till dyrare saker, utan det handlar om smak. 
    Jag skrev enkelt det går att få att få kvalitets råvaror till ett billigare pris.
    Att du sitter och säger "de dyrare råvarorna av bättre kvalitet" är något som får stå för dig.

Det behöver inte vara så. Det hade du vetat om du varit "prismedveten" som du sitter och hävdar. X-trapris är ju bra, men en riktig prismedveten person vet att det går att handla högkvalitetsråvaror till ett lägre pris också så man slipper och vänta på x-trapris för att bunkra upp.

Det som är intressant dock sitter och tolkar in att det skulle handla om märken som exempelvis Eldorado. När man nämnde råvaror av hög kvalité  till ett lägre pris.
    Var nämnde jag om märken?
    Att du sitter och tar upp detta säger ju en hel del om hur du tänker i praktiken och dina kunskaper. Inte på vad folk egentligen skriver.

Du även ekologiska varar av hög kvalitet går att handla för en billigare peng det också.
    Det handlar om att tänka till lite när man går ut och handlar.

• EnAnonumius
    @TS aka Anonym(:/)

Läs denna posten #77 noggrant flera gånger.
    Här är en som har fattat hur det hänger ihop.

Det är just detta som är äkta prismedvetenhet. Man kan få _hög kvalité_ till bra pris ALLTID, inte bara vid "X-trapris".

Sitt nu inte och gör om dumheten TS och utgå från att de skulle handla om "märken"/"fabrikat". Utan det handlar om att göra jämförelse på priset och även på olika butiker.

Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?