Inlägg från: Pripps Vichy |Visa alla inlägg
  • Pripps Vichy

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Precis så här är det för oss som lever eller levt på existensminimum. Det är ingen automatisk rättighet att kunna unna sig att köpa det man vill, eller köpa saker/kläder bara för skojs skull. Att du föraktar billig mat ser jag bara som att du är bortskämd och tycker att du är värd att äta restaurangmat varje dag. Man kan laga otroligt goda rätter med billiga ingredienser. Bara fantasin sätter gränser!

Jag har också varit ung och fantiserat om att bli rik och kunna unna mig precis allt jag vill, men verkligheten knackade på och grusade mina förhoppningar. Lev i verkligheten och försök njuta av den istället för att kräva mer, som du uppenbart inte kan få. Det handlar om att anpassa sig och försöka trivas med tillvaron sådan den är, en förmåga som många saknar idag. Jag är glad att jag har den förmågan.

• Pripps Vichy
    Anonym (:/) skrev 2017-01-22 17:10:03 följande:

Pripps Vichy skrev 2017-01-22 05:56:30 följande:

Precis så här är det för oss som lever eller levt på existensminimum. Det är ingen automatisk rättighet att kunna unna sig att köpa det man vill, eller köpa saker/kläder bara för skojs skull. Att du föraktar billig mat ser jag bara som att du är bortskämd och tycker att du är värd att äta restaurangmat varje dag. Man kan laga otroligt goda rätter med billiga ingredienser. Bara fantasin sätter gränser!

Jag har också varit ung och fantiserat om att bli rik och kunna unna mig precis allt jag vill, men verkligheten knackade på och grusade mina förhoppningar. Lev i verkligheten och försök njuta av den istället för att kräva mer, som du uppenbart inte kan få. Det handlar om att anpassa sig och försöka trivas med tillvaron sådan den är, en förmåga som många saknar idag. Jag är glad att jag har den förmågan.

Jo, för mig är det en rättighet att jag ska få fika och äte ute flera ggr i veckan och att jag ska få shoppa en massa kläder och gå på bio. För jag får göra vad jag vill med mina pengar. Men nu är jag tillfälligt sjukskriven och jag kommer anpassa mina nöjen efter min plånbok och det var därför jag startade tråden för att ventilera mina tankar och gnälla lite. Jag har vanligvis ett jobb där jag är supertrevlig och positiv, och nu tänkte jag för en gångs skull gnälla. Man får lov att gnälla ibland. Det är inget brott vet du. 

Sedan är jag inte rik, har aldrig varit rik. När jag jobbade hade jag 6700 kr över efter att jag betalt alla räkningar och mitt dyra busskort.

Skyll dig själv, eller sök till Lyxfällan..

• Pripps Vichy
    Anonym (:/) skrev 2017-01-22 18:40:52 följande:
    Jag tror lyxfällan skulle skratta åt min ansökan. Jag har inga lån (förutom CSN-lån, men det har väl nästan varenda kotte), inga krediter, inga avbetalningar, inga betalningsanmärkningar, har fått en påminnelseavgift totalt två gånger som vuxen, och jag har ett sparkonto (som jag inte kan ta av för jag sparar till något som är nödvändigt för mig). 

Jag har skrivit ett par gånger nu i tråden att jag ska anpassa mina nöjen efter min plånbok. 
    Låter bra det. Och man kan unna sig utan att det behöver kosta så mycket, om man letar på ställen med rea och låga priser.

Inga krediter, inga avbetalningar, inga betalningsanmärkningar. Dåså, då är du ju på den säkra sidan iallafall :)

Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?