panik, missat skicka kassakort
Är det någon här inne som vet vad som händer om man missat skicka in kassakortet i tid? Är med i kommunal :(
Är det någon här inne som vet vad som händer om man missat skicka in kassakortet i tid? Är med i kommunal :(
Antagligen kommer de inte hinna betala ut till närmaste utbetalnings tillfälle. Så de bör komma till nästa gång. Men det var längesen jag hade a-kassa och då inte kommunal. Det borde dyka upp någon som vet bättre.
Ja hoppas nån vet :( såg att det skulle ha skickats in den 16e och utbetalning den 19e... det är utbetalning en gång per månad och står ingenstans om vad som händer om man skickar det sent..
Det som händer är att du får pengarna senare. Du får dina pengar, men det dröjer ca 1 vecka från det att du sände in.
Skickar man in försent så får man pengarna vid nästa utbetalning istället, i detta fall 23/2.
Ni som svarar är ni med i kommunal? :/ två olika svar ju :(
Ni som svarar är ni med i kommunal? :/ två olika svar ju :(
Jag är med i kommunal, dock några år sedan jag utnyttja a-kassan. Men min pappa är medlem där och arbetslös just nu. Vi missade det också, dom brukar alltid ha utbetalning torsdagen den veckan som den 24:e infaller, och då ska kassakorten va inne senast måndagen. Vet inte varför det helt plötsligt var en hel vecka tidigare. Så pappa får bara för 2 veckor dena månaden och resten nästa månad. Total skit.
Jag är med i kommunal, dock några år sedan jag utnyttja a-kassan. Men min pappa är medlem där och arbetslös just nu. Vi missade det också, dom brukar alltid ha utbetalning torsdagen den veckan som den 24:e infaller, och då ska kassakorten va inne senast måndagen. Vet inte varför det helt plötsligt var en hel vecka tidigare. Så pappa får bara för 2 veckor dena månaden och resten nästa månad. Total skit.
Tror antingen du eller din pappa missuppfattat något. Vi handlägger efter klara riktlinjer och lag. En a-kassa kan aldrig låta bli att betala full ersättning till en medlem som uppfyller kraven. Det strider ju mot lag. Det skulle vara en felbedömning av handläggare och kan i sådana fall överklagas. Aningen har han tidigare i perioden fått två veckor i förskott och inte haft koll på detta (tillslut kommer ju detta förskott i kapp) och om inte så ring handläggare och be dem reda ut situationen. Om något gjorts fel rättas det enkelt till efter en kontakt.
Vill tillägga att a-kassa är en försäkring där du får utbetalning enligt villkor du ska följa. Om man själv missat datum (som klart och tydligt framgår varje månad) är det orimlig att beskylla detta som total skit om han själv glömt eller inte kollat upp. Däremot behöver man i regel aldrig vänta en hel månad pga en miss man gjort. Om det är veckor man borde fått utbetalda lägger vi i princip alltid in en extra manuell utbetalning för dessa två veckor veckan efter. Det behövs bara en kontakt med kundservice.
Tror att det är du som missuppfatta. Jag skrev att VI missade sista dagen att skicka in så nu får han bara 2 veckor istället för 4 st den här månaden. Och det är skit. Men jag skrev inte att det var kommunals fel.
Däremot tycker jag det är konstigt att dom helt plötsligt har en sån tidig utbetalning. Brukar alltid vara senare, står till och med på hemsidan att det oftast är på torsdagen den veckan som 24:e infaller.
På hemsidan hittar du på startsidan månadens sista dag för att skicka kassakort. Även alla årets dagar och datum. Vill inte tjafsa, bara informera att då lagen säger att utbetalning sker i veckor (inte hela månader som lön) så blir datumen olika i vissa brytmånader. Och - om han inte brukar missa är det bara att ringa och be om en extra utbetalning! Lycka till!