• Anonym (Tired_of_it)

Trött på folk som alltid mår dåligt. Ryck upp er för fan och se vad vi har att vara tacksamma för!

Jag fattar inte hur folk kan vara "djupt deprimerade" och syssla med självskadebeteende m.m. när vi lever i ett tryggt (relativt sett iallafall) välfärdssamhälle som Sverige.

Ni som anser er handlingsförlamade till följd av depression är bara lipsillar som tycker synd om er själva och är så pass bortskämda att ni inte ser allt det ni har att vara tacksamma för. Att du "går in i en depression" började förmodligen med att någon psykolog frågade dig om du är deprimerad, varpå du kände efter och tänkte att "Jaa, jag är nog deprimerad trots allt". Det är något du har intalat dig och därför har det blivit självuppfyllande. Nu kommer flera säga att jag är okunnig om vad depression är och att det handlar om kemi och signalsubstanser i hjärnan. Ja men du väljer alltid din attityd till livet, och din attityd till andra människor, du väljer själv din sinnesstämning i hög grad, men låter dig påverkas av förståsigpåare som vill sjukförklara dig för att gynna läkemedelsbolagen så de får sälja mer piller.

OCH din attityd och inställning påverkar ditt mående - som i sin tur påverkar kemin i hjärnan. Voila! Du mådde trots allt inte så dåligt som du trodde!

Och om du nu verkligen är deprimerad, hur kommer det sig att du kan sitta och skratta och skämta i glada vänners lag och helt plötsligt vara som förbytt, dvs du visar med hela ansiktet och kroppsspråket att du mår bra och trivs? Eller du kanske är sådan att du är deprimerad när det "passar", dvs när du ser att du kan vinna fördelar av att visa att du minsann mår så dåligt. Du får lite omtanke och empati från människor som egentligen inte gör annat än att upprätthålla lögnen du lever i.

Tänk efter - är du verkligen , eller har varit, deprimerad på riktigt? Har det inte funnits omständigheter då du känt att depressionen lättat och du känt dig gladare? Håll i så fall fast vid de glada känslorna när de kommer! Ju mer du övar på att känna glada och positiva känslor, desto bättre kommer du må på sikt.

Sluta gnäll och lipa. Var glad att du lever i den bästa av världar!

• Svar på tråden Trött på folk som alltid mår dåligt. Ryck upp er för fan och se vad vi har att vara tacksamma för!
  • Anonym (M)

Är man deprimerad KAN man inte hålla fast vid de ljusa stunderna. Det är liksom det som är problemet. Varför blir du så provocerad av denna oförmåga?

• Anonym (Usch)

Det var så mycket okunskap här så jag ids inte ens börja försöka förklara hur det kan ligga till. Du skriver på ett sätt som visar att du inte ens är intresserad av att förstå. Hoppas alla bara ignorerar detta och inte slösar bort sin tid på långa skrivelser.

• Bougainvillea

Om någon skulle lida av fysisk smärta, skulle du då säga:

Tänk efter - har du verkligen haft ont på riktigt? Har det inte funnits omständigheter då du känt att smärtan lättat och du känt dig gladare? Håll i så fall fast vid de glada känslorna när de kommer! Ju mer du övar på att känna glada och positiva känslor, desto bättre kommer du må på sikt.

Du borde nog dra dig från att skriva en så pass ointellektuell tråd om ett ämne du bevisligen inte har någon vettig kunskap om.

• Anonym (Tired_of_it)
    Anonym (M) skrev 2017-01-22 06:11:36 följande:

Är man deprimerad KAN man inte hålla fast vid de ljusa stunderna. Det är liksom det som är problemet. Varför blir du så provocerad av denna oförmåga?

Därför att det naturliga tillståndet för en människa är att må bra och vara kreativ och konstruktiv och att de som kallar sig deprimerade sprider en felaktig bild av att det naturliga tillståndet skulle vara att vara deprimerad, eftersom de också hävdar att "alla mår egentligen dåligt innerst inne" - vilket är ren bullshit! Man mår precis som man intalar sig. Den som testar det och övar sig kommer att upptäcka det. Det är precis som när man är fyllesjuk. Om man intalar sig "Åh vad fyllsjuk och dålig jag är" så blir man etter värre. Om man däremot tänker lugna och glädjefyllda tankar, så har man snart "tänkt bort" fyllsjukan.

• Anonym (Jula)
    Anonym (Usch) skrev 2017-01-22 06:32:50 följande:

Det var så mycket okunskap här så jag ids inte ens börja försöka förklara hur det kan ligga till. Du skriver på ett sätt som visar att du inte ens är intresserad av att förstå. Hoppas alla bara ignorerar detta och inte slösar bort sin tid på långa skrivelser.

• Anonym (Tired_of_it)
    Bougainvillea skrev 2017-01-22 06:33:24 följande:

Tänk efter - har du verkligen haft ont på riktigt? Har det inte funnits omständigheter då du känt att smärtan lättat och du känt dig gladare? Håll i så fall fast vid de glada känslorna när de kommer! Ju mer du övar på att känna glada och positiva känslor, desto bättre kommer du må på sikt.

Du borde nog dra dig från att skriva en så pass ointellektuell tråd om ett ämne du bevisligen inte har någon vettig kunskap om.

Jag har jobbat på ett vårdhem med människor som var schizofrena, borderline, manodepressiva och vissa missbrukare (dubbeldiagnos). Det var väldigt tydligt för mig under de två åren jag jobbade där, att när patienterna inte fick sin vilja fram, så gnällde de över hur dåligt de mådde, hörde röster i huvudet och låtsades vara sjukare än de egentligen var. Men så fort de fick glädjebesked eller pengar in på kontot så förbyttes de och blev hur normala som helst. Kan du svara mig på varför folk inte blev deprimerade i samma utsträckning innan det blev "trendigt" att vara deprimerad? Att man blev handlingsförlamad pga depression förekom knappast på 60-70-talet. Några enstaka fall fanns, men det var ytterst sällsynt.

• Bougainvillea
    Anonym (Tired_of_it) skrev 2017-01-22 06:38:58 följande:

Jag har jobbat på ett vårdhem med människor som var schizofrena, borderline, manodepressiva och vissa missbrukare (dubbeldiagnos). Det var väldigt tydligt för mig under de två åren jag jobbade där, att när patienterna inte fick sin vilja fram, så gnällde de över hur dåligt de mådde, hörde röster i huvudet och låtsades vara sjukare än de egentligen var. Men så fort de fick glädjebesked eller pengar in på kontot så förbyttes de och blev hur normala som helst. Kan du svara mig på varför folk inte blev deprimerade i samma utsträckning innan det blev "trendigt" att vara deprimerad? Att man blev handlingsförlamad pga depression förekom knappast på 60-70-talet. Några enstaka fall fanns, men det var ytterst sällsynt.

Då hoppas jag att
  • Anonym (Tired_of_it)
    Bougainvillea skrev 2017-01-22 06:33:24 följande:

Det är inte samma sak. Psykiskt mående kan du påverka. Det du pratar om är fysiska skador, något som går att se och ta på. Kemin i hjärnan har mycket med din livsstil att göra. Ligger du bara hemma och tycker synd om dig själv, äter ohälsosamt och struntar i att motionera /röra på dig så är det självklart att hjärnans kemi blir sämre och du mår sämre. Det finns vetenskap som belägger det här. Du blir som du lever, svårare än så är det många gånger inte.

• Bougainvillea
    Anonym (Tired_of_it) skrev 2017-01-22 06:38:58 följande:

Då hoppas jag att du som tydligen varit kompetent nog att få ett jobb där förstår att de kallas diagnoser av en anledning, som vidare ger skäliga förklaringar till deras beteende och mående.

Förmodligen för att depression, panikångest och psykiska sjukdomar tidigare varit tabubelagt. Det är som att fråga sig hur det kommer sig att fler kvinnor jobbar i större utsträckning idag än på 1950-talet.

Mitt inlägg skickades iväg för tidigt.
  • Anonym (Tired_of_it)
    Anonym (Usch) skrev 2017-01-22 06:32:50 följande:

De som väljer att ignorera det jag skriver pga högfärd gör det för att de inte vill veta sanningen. Det gör ont att höra att ens psykiska mående beror på en själv, eftersom läkare och psykologer har intalat dig att du inte kan påverka ditt mående, utan att du är helt utelämnad till kemin och bristen på signalsubstanser i hjärnan, ytterst för att läkemedelsindustrin ska kunna håva in mer pengar.

Om det inte är så, varför säger då folk alltid "Du är alltid ansvarig för ditt eget liv och ditt mående". Detta har jag ofta hört folk säga, både till mig och andra. Varför gäller inte det de som är deprimerade?

Svar på tråden Trött på folk som alltid mår dåligt. Ryck upp er för fan och se vad vi har att vara tacksamma för!