• Lillifee

Hur sparar jag en bild från gmail?

Har ny dator och plötsligt kommer inte valet av "Spara som" upp när jag klickar på Download på bilden. Klickar jag på Download nu så  lägger sig filen längst ner. Klickar jag på den så öppnar sig bilden i nåt fotoprogram och jag hittar inget val för att spara den. Att högerklicka funkar inte heller. Hjälp, hur kan en sån simpel sak bli så svårt plötsligt?! Tacksam för svar som hjälper mig  

• Svar på tråden Hur sparar jag en bild från gmail?
  • KarlssonsKalle

Får du inte det vanliga alternativet: "Spara -Öppna - Avbryt" när du väljer ladda ner bild/attachment?

• record collector

Jag har själv Gmail men jag brukar som du gör bara klicka på bilden så kommer det upp två alternativ... antingen SPARA bilden eller ÖPPNA bilden i ett bildbehandlingsprogram. Men det kvittar... alla bildbehandlingsprogram kan "SPARA" bilden i originalutförande. Oavsett om det är JPG, PNG, BMP eller GIF format.

• Lillifee

tack för svaren men jag kollade om det blev någon skillnad i Microsoft Edge och det blev det med andra ord får jag välja denna webbläsare när jag ska spara en bild. För övrigt funkar Chrome bra tycker jag.

• Nyfikna72

Jag har chrome och jag har då inte upplevt nåt märkligt med att spara. Alla operativsystem är ju inte lika och hur man sparar kan ju vara lite olika.

• suziz
    Alltså, jag vet inte om jag missförstod dig men när du säger att filen lägger sig längst ner så betyder det ju att bilden har sparats. Du kan klicka på den lilla uppåt pilen [^] så kan du där välja "Visa i mapp" så ser du var den har sparats. 

Sen kan du självklart i Chrome gå in och ändra var filer ska sparas eller om du hellre vill ha en fråga var filen ska sparas vid varje nedladdning. Gå bara till inställningar: chrome://settings/ 

Klicka på "Visa avancerade inställningar", längst ner, och bläddra ner tills du hittar rubriken Nedladdningar. Bocka i rutan "Fråga var filerna ska sparas före nedladdning" så blir det som du är van. 
Svar på tråden Hur sparar jag en bild från gmail?