• Anonym (ambivalent)

Quetiapin under grav

Har ätit medicinen Ketipinor (verksamma ämnet är Quetiapin) pga ångest och psykosomatiska besvär. Min förra läkare menade att jag inte får äta den under graviditet medan min nya läkare menar att jag kan äta den. Jag letar nu efter de som ätit samma medicin och vad din dåvarande läkare haft för inställning. Samt de som ätit och hur de påverkats av medicinen under graviditet. Och förstås om ni fått friska ungar?

• Svar på tråden Quetiapin under grav
  • Rödtjärnens Anna

Jag åt Quetiapin och planerade barn och hörde mig för. Det var tydligen okej att fortsätta äta dem under graviditeten, ingen risk för missbildningar däremot kan fostret få utsättningssymptom då det är fött och då kan det uppstå komplikationer. Jag blev dock aldrig gravid, satte ut medicinen då biverkningarna var så jobbiga (åt Quetiapin/Seroqeul i ett par år).

Är idag gravid och läkarna som jag pratat med är alla positiva att jag ska fortsätta äta psykofarmaka under min graviditet.

• Anonym (Snälla!)

Snälla! För guds skull. Se till att bli frisk innan du ens tänker tanken på barn!

Hör du inte hur tragiskt och patetiskt det låter; kan jag fortsätta äta mdicinen mot min psykiska sjukdom när jag är gravid . . 

NEJ!

Alla barn förtjänar en förälder som är psyksikt frisk! Snälla. . . VÄNTA!!

• Amandasce
    Anonym (Snälla!) skrev 2017-01-24 01:21:19 följande:

Snälla! För guds skull. Se till att bli frisk innan du ens tänker tanken på barn!

Hör du inte hur tragiskt och patetiskt det låter; kan jag fortsätta äta mdicinen mot min psykiska sjukdom när jag är gravid . . 

NEJ!

Lol. Och priset för hjärndöd kommentar går tiiiiiilll....

Nej. Alla är inte friska. Jag är långt ifrån frisk, jag käkar typ 4 olika psykofarmaka om dagen. Det har gjort mig till en 1000 gånger bättre mamma.

Jag tror inte att det är så bra, men du och din läkare kan tillsammans avgöra om det är värt det. Att må dåligt är sååååå mycket skadligare för ett barn. Om du har låg ångest är det kanske inte värt det men om du, som jag, inte klarar dig utan så är det bättre att du fortsätter att ta dem.
  • Ser0tonin
    Anonym (Snälla!) skrev 2017-01-24 01:21:19 följande:

NEJ!

Hahaha fy fan vilken jäkla syn. Jag borde egentligen ta illa vid mig men det är bara för dumt. Denna person har ingen som helst insyn i psykiska sjukdomar.

Nästan 1 miljon svenskar i arbetsför ålder har någon form av psykisk ohälsa och upp till 1 av 2 kommer någon gång i livet att drabbas

Referens 
    www.forskasverige.se/vardet-av-forskning/psykisk-ohalsa/
Svar på tråden Quetiapin under grav