• Äldre 23 Jan 07:57
    8234 visningar
    12 svar
    12
    8234

    Tvätta GANT tröja

    Hej har nyligen införskaffat mig en stickad GANT tröja och jag undrar hur man ska gå till väga helst maskintvätt eller ksk it maskintvätt alls utan bara vanligt jag vet it iaf så berätta gärna.

    Tack!

  • Svar på tråden Tvätta GANT tröja
  • Äldre 23 Jan 07:58
    #1

    Finns det inga tvättråd i den då?

  • Äldre 23 Jan 08:12
    #2

    Läs tvättråden...... Finns på en lapp i tröjan.... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sextio­talist
    Äldre 23 Jan 08:19
    #3

    Är jag osäker när det gäller stickat, så brukar jag tvätta plagget för hand och centrifugera det lätt.

    Många stickade tröjor behöver inte tvättas efter varje gång man använt dom. Häng ut tröjan på vädring i ett par dygn, så är den fräsch igen. Har man enstaka fläckar, så kan man ofta få bort dessa genom att använda en fuktad wettextrasa.

  • Äldre 23 Jan 10:35
    #4

    Säger som andra: följ tvättrådet! Med erfarenhet vet jag att en hel del företag kör med "fegmärkning" dvs att de skriver att plagget tål mindre än det faktiskt gör för att ha ryggen fri om nån skulle klaga. Jag kollar ALLTID tvättrådet innan jag köper ett plagg. Jag vill inte lägga pengar på något som visar sig svårskött i onödan.

    Om man inte vet följer man tvättrådet som sitter i plagget.

  • Äldre 23 Jan 10:48
    #5

    har it den där tvättrådslappen så drf jag frågar

  • Äldre 23 Jan 10:56
    #6
    Anders00 skrev 2017-01-23 10:48:33 följande:

    har it den där tvättrådslappen så drf jag frågar


    Vilket material verkar det vara? Om det är an vanlig stickad tröja i bomull hade jag tvättat den i 40 grader. Om det är en tröja med ull i ullprogrammet i 30 grader och sedan plantorkning.
  • Äldre 23 Jan 11:08
    #7

    tröjan är av bomull

  • Äldre 23 Jan 11:24
    #8
    Anders00 skrev 2017-01-23 11:08:27 följande:

    tröjan är av bomull


    Då skulle jag köra 40 grader helt enkelt. För säkerhets skull kan man tvätta den separat första gången och tvätta den ut och in (men det ska inte behövas). I bland kan man behöva sträcka bomullströjor lite lätt i vått tillstånd.
  • sextio­talist
    Äldre 23 Jan 11:26
    #9
    K Kalle skrev 2017-01-23 11:24:40 följande:
    Då skulle jag köra 40 grader helt enkelt. För säkerhets skull kan man tvätta den separat första gången och tvätta den ut och in (men det ska inte behövas). I bland kan man behöva sträcka bomullströjor lite lätt i vått tillstånd.
    Håller med, när jag läser stickat, då tänker jag på ull. Det är ju känsligare. Nu tvättar jag även finare stickade bomullströjor på 30, eftersom de ofta inte är smutsiga utan behöver bara fräschas upp.
  • Äldre 25 Jan 22:10
    #10

    Använde mig utav era tips! Tröjan blev ju ren men grejen är ju att den är nu en bra bit mindre :/

  • Äldre 26 Jan 16:54
    #11
    Anders00 skrev 2017-01-25 22:10:59 följande:

    Använde mig utav era tips! Tröjan blev ju ren men grejen är ju att den är nu en bra bit mindre :/


    Då var det en ylle tröja... (även om även bomull krymper i för varm tvätt....) 


    Du får lära dig att kolla... Man kollar i affären helst vad som gäller, och finns det ingen lapp frågar man personalen... Men även om det inte finns en tvättrådslapp finns oftast en lapp i nacken där det står vad för material det är... Iallafall om det är en äkta... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 29 Jan 16:47
    #12

    Det är inte en ylle tröja då det står COTTON i en liten lapp ''Premium COTTON'' eller liknande.

Svar på tråden Tvätta GANT tröja