• Spegelbilden

Hjälp! Fråga om A-kassa och förskola

Hej, 

Jag är nu föräldraledig men har inget jobb att gå tillbaka till. Jag tänkte försöka skola in i maj och då söka jobb. Jag kommer vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Nu till mitt problem. A-kassan säger att jag bara kan få pengar för de tider barnet är på förskolan och enligt förskolan får jag ha barnet max 25 tim/veckan som arbetslös. Alltså kan jag som mest få utbetalat pengar för 25 tim i veckan av A-kassan. Hur fasiken går det ihop? Själv hade jag helst bara velat ha barnet på förskola 15 tim/veckan så att hon får en mjukstart, samt att jag inte behöver fler timmar än så att söka jobb. Förskolan har sagt att skulle jag få ett jobb snabbt så får mitt barn såklart börja heltid. Förstår dock inte varför jag inte kan få A-kassa för heltid!? 

Någon som har varit arbetslös med förskolebarn? Hur gjorde ni? Fick ni ha barnet på förskolan 40 timmar? Eller fick ni leva på mindre A-kassa än heltid?

• Svar på tråden Hjälp! Fråga om A-kassa och förskola
  • Jill 79

Det kan inte stämma. Bara du har en förskole plats så har du tätt till full a-kasss(under förutsättning att du uppfyller övriga krav). Det är nog inte i många förskolor man får ha heltid vid föräldraledighet. Bara platsen är så du kan få heltid på förskolan om du får ett arbete så ska det vara lugnt. Du måste pratat med någon som inte har koll.

• Jill 79

Alltså jag hade barnet 15 timmar och fick full a-kassa när jag var arbetslös efter en föräldraledighet. Vi fick inte ha mer tid på min förskola

• Spegelbilden

Fyllde du i ditt kassakort att du bara hade barnomsorg 15 timmar? Tycker också att det låter superkonstigt! Jag är ju inte mindre arbetslös, eller får inkomst någon annanstans ifrån, bara för att barnet bara går på förskola 15 timmar istället för 40 timmar. Jag förstår dock att det är viktigt att man har en förskoleplats så att man kan ta de jobb man blir erbjuden, men förskolan har ju sagt att det inte är något problem att lösa heltid på kort varsel om jag får jobb, men att så länge jag är arbetslös så får jag inte ha henne där mer än 25 timmar. 

Jag ifrågasatte när jag fick svaret från A-kassan att det inte kan stämma. Frågade hur det funkar för alla andra som har förskolebarn och är arbetslösa, om alla andra också bara får "betalt" för max 25 timmar. Fick då svaret att det är så reglerna ser ut och att hon inte vet hur andra familjer löser försörjningen.

• Spegelbilden
    Jill 79 skrev 2017-01-23 15:59:19 följande:

Alltså jag hade barnet 15 timmar och fick full a-kassa när jag var arbetslös efter en föräldraledighet. Vi fick inte ha mer tid på min förskola

Glömde citera dig, men mitt svar ovan är ett svar på ditt inlägg.
  • Annelie 76

Jag hade 15 timmar (max här för arbetslösa) och full a-kassa. Var aldrig nån som sa nåt och jag frågade inte men jag var ju helt arbetslös.

• Spegelbilden
    Annelie 76 skrev 2017-01-23 17:01:08 följande:

Jag hade 15 timmar (max här för arbetslösa) och full a-kassa. Var aldrig nån som sa nåt och jag frågade inte men jag var ju helt arbetslös.

Tack för svar! Fyllde du i ditt kassakort att du bara hade 15 timmar på förskolan?
  • Långbenopluto
    Spegelbilden skrev 2017-01-23 17:02:55 följande:
    Tack för svar! Fyllde du i ditt kassakort att du bara hade 15 timmar på förskolan?
    Fast det stämmer ju egentligen inte, att du bara har 15 timmar eftersom förskolan ger dig heltidsplats samma stund som du behöver när du får jobb. Så tekniskt sett så har du heltidsplats.
  • Jill 79
    Spegelbilden skrev 2017-01-23 16:57:05 följande:

Fyllde du i ditt kassakort att du bara hade barnomsorg 15 timmar? Tycker också att det låter superkonstigt! Jag är ju inte mindre arbetslös, eller får inkomst någon annanstans ifrån, bara för att barnet bara går på förskola 15 timmar istället för 40 timmar. Jag förstår dock att det är viktigt att man har en förskoleplats så att man kan ta de jobb man blir erbjuden, men förskolan har ju sagt att det inte är något problem att lösa heltid på kort varsel om jag får jobb, men att så länge jag är arbetslös så får jag inte ha henne där mer än 25 timmar. 

Jag ifrågasatte när jag fick svaret från A-kassan att det inte kan stämma. Frågade hur det funkar för alla andra som har förskolebarn och är arbetslösa, om alla andra också bara får "betalt" för max 25 timmar. Fick då svaret att det är så reglerna ser ut och att hon inte vet hur andra familjer löser försörjningen.

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Fyllde nog bara i att jag hade barnomsorg. Du kanske måste återkomma till dom och förklara att ni missförstått varandra och säga att du har en heltidsplats( och skita i att säga hur många timmar du använder) För det kommer ju bli en heltidsplats när du börjar jobba.
  • Linnis92

Hade full a-kassa och sonen 15 timmar.. på mina kassakort efterfrågades inte ens barnomsorg...

Alternativt att jag missade det och har då lyckats blåsa a-kassan på ca 8 dagar.

Svar på tråden Hjälp! Fråga om A-kassa och förskola