Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Irritation över köttfri middagsbjudning

nuharjagbytt skrev 2017-01-23 17:28:48 följande:

Jag tycker det är vettigt att bara göra en rätt. Lite synd att han som är så anti vet om att det ska vara vegetariskt. En bra lagad vegetarisk rätt är det inga problem för icke vegetarianer att äta.

Vi har tex gjort köttfärssås till tacos på Cornfärs (stavning?) och alla tyckte det var jättegott.

Serverar ni tacos som bjudrätt?

Jag äter gärna vegetariskt, men skulle själv inte bjuda på enbart det om jag även inviterat gäster som inte var vegetarianer.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Haha) skrev 2017-01-23 17:40:23 följande:
    Är det något konstigt med det? Det gör vi varje nyår, det är tradition.
    Ja, jag skulle tycka att det var enkel skaffning att bjuda på. För mig är det inget jag skulle invitera gäster till. Möjligen som del av en buffé bestående av riktig mexikansk mat. Den uppvisar inga direkt likheter med den svenska tolkningen.
  • Påven Johanna II
    Anonym (D) skrev 2017-01-23 17:55:44 följande:
    Tacos är jättegott! I min familj/släkt bjuder vi varandra ofta på tacos. =)
    Men menar ni stekt köttfärs med kryddpåse, hackade grönsaker, riven ost, guacamole och skal eller tortillabröd? Något som inte involverar matlagning över huvud taget? Om ni menar det så skulle jag bli oerhört förvånad om jag blivit inviterad till en middagsbjudning och plötsligt befann mig framför en sådan "rätt".

• Påven Johanna II
    Anonym (Haha) skrev 2017-01-23 17:59:59 följande:
    De vi firar med älskar det. De äter aldrig tacos annars, så blir en väldigt speciell grej med just nyårsmiddagen. Har måååånga olika alternativ till fyllning och varje år brukar jag improvisera ihop något nytt.
    Vad bra. Men själv är jag glad över att inte bli bjuden på tacos.
  • Påven Johanna II
    Anonym (a) skrev 2017-01-23 18:03:57 följande:

Men oj, vad är det för nobelmiddagar du äter om tacos är så skamligt? Jag går på bjudningar för att umgås, men att få gratis mat är trevligt! Tacos är ju gott, så varför inte

Det är ganska många nivåer mellan tacos och vad som brukar bjudas under Nobelmiddagen. Jag brukar inte bli bjuden på korv och mos, burksoppa, fiskpinnar eller liknande heller så uppenbarligen delar åtminstone min umgängeskrets min inställning.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-23 18:13:44 följande:
    Sedan är det väl ganska många nivåer mellan burkmat och tacos också?

Beror enligt mig helt på situation och sammanhang, vad man bjuder på, som redan nämnts.
    Nej, det tycker jag inte att det är.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Ejveggo) skrev 2017-01-23 18:17:42 följande:

Är det någon som missat hur det faktum att det äts så mycket kött förstör vårt klimat? De flesta har väl säkert även sett hur djurhållningen ofta ser ut?

I vår familj är vi inte vegetarianer. Men ansvarstagande. En dag kött, 2 dagar fisk och resten veggo i veckan.

Att som Påven Johanna II tycks tro - att vegetarisk mat är påver- är enbart oerfaret. Har du ätit på Mattias Dahlgren eller Oaxen någon gång? Eller någon annan bättre krog? Troligen inte om du tror att vegetarisk mat inte kan vara fantastisk.

Känns som en ganska gammal och förlegad syn.

Vad gäller vardagsmat så har även vi vänner och bekanta som är lite gammaldags. Middag utan kött är inte mat. De har flera gånger gått hem och trott tex att de ätit pulled pork trots att de ätit pulled mushrooms..... ????????

Det har jag över huvud taget inte skrivit eftersom det inte är något jag tycker. Jag skrev att jag gärna äter (och för all del också lagar) vegetariskt men att jag inte skulle servera enbart det om jag också hade bjudit in människor som inte är vegetarianer.

Tacos skulle jag däremot inte bjuda på.

• Påven Johanna II
    Dixie skrev 2017-01-23 18:22:47 följande:
    Vi är nog många som tycker tacos är en trevlig rätt - man kan ju göra tacos mer avancerad om man vill - vad nervärderande du är mot något som serveras i många svenska hem varje fredag!
    Ja, jag är lite nedvärderande mot tacos. Hoppas att den svenska fredagsmysrätten inte tar alltför illa upp.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Snobbigt) skrev 2017-01-23 18:24:52 följande:

Men hallå Påven Johanna, vadå konstigt att bjuda på tacos? Du låter som min gamla farmor

Vi äter middag med vänner ungefär en gång i veckan och det är tacos ibland, grillkorv i trädgården ibland, trerätters ibland och vegetariskt ibland. Fast vi kallar det i o f s inte att vi 'inviterar' heller.

Hallå, hallå Anonym (Snobbigt), vad trevligt att jag låter som din gamla farmor angående taco som bjudrätt. Det måste betyda att hon och jag delar inställning i just den här frågan, det kan jag förstås leva med.

Jag gillar mat och matlagning och jag gillar att umgås över vällagad mat, en grillad korv i trädgården är inget för mig.
  • Påven Johanna II
    kottelin skrev 2017-01-23 18:29:10 följande:
    Jag håller med om tacos, för mig är det inte "riktig" mat. Inte tycker jag att det är gott heller. Kladdigt och joxigt. Inget för mig.
    Det är du, jag och Anonym (Snobbigt)s gamla farmor som tycker så.
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning