Inlägg från: KarlssonsKalle |Visa alla inlägg
  • KarlssonsKalle

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag antar att det här är en "mottråd" mot tråden där en snorunge blev upprörd över att det inte fanns vegetariskt när dom kom på spontanbesök....

• KarlssonsKalle
    Rikard skrev 2017-01-25 10:21:44 följande:
    Din svar påminner mig väldigt tydligt om varför jag blir så irriterad när folk meddelar att de är vegetarianer.

Allt snack om "värdens val" är ju bara dimridåer. Ni vill sätta agendan.
    Om det var värdens val på riktigt, och inte handlade om att värden viker ner sig för någon enstaka gästs önskemål är det en helt annan sak. Som jag tidigare sagt: Det är stor skillnad på om värden själv är vegetarian och om värden anpassar sig för att tillfredsställa någon enstaka individs nycker. Jag ser inget skäl till varför vegetarianens preferenser är mer hedervärda än köttätarens.

Och "tillägnad köttätning" är fortfarande ett konstigt uttryck. 
    Vi grillar ofta kött men inte alltid. Det hamnar både grönsaker, halloumi och fisk på grillen emellanåt. Inte i något fall är grillningen "tillägnad" maten.
    Att grilla är främst för kött då dess sätt att tillaga köttet är så mycket bättre pga den höga värmen som täpper till porerna i köttet viket gör det väldigt saftigt. Detta är inget som behövs för tex grönsaker som gör sej precis lika bra i vanlig ugn.
  • KarlssonsKalle
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-26 10:15:04 följande:
    Sa den kränkta köttätaren.. som jag skrev tidigare så kan köttätare äta kött dygnet runt alla andra dagar utan just vid denna middagsbjudning. Är det så farligt? Bjuder jag på middag bli det vegetariskt och den som inte är nöjd med det kan avstå från att komma eller ta med en liten köttbit.
    Är man kränkt för att man ser det med lite sunt förnuft???
    Om en värd är tillmötesgående och ordnar ett vegetariskt alternativ så kan väl en vegan ordna ett alternativ för allätarna.... Varför skall det bara visas hänsyn åt ena hållet???
  • KarlssonsKalle
    Anonym (tuu) skrev 2017-01-26 13:48:18 följande:
    Så du äter kött till VARJE måltid, alltid? Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå att allätare kan äta allt som veganer äter (bortsett från allergier förstås) och därför EXKLUDERAR inte en vegansk måltid någon. Jag äter själv kött och förstår verkligen inte hur det kan vara ett problem att få en vegetarisk middag. Hälsomässigt borde ju folk äta mer vegetabilier, så vad är problemet?
    Ja, vi har 99 gånger av 100 fisk, kyckling eller kött som huvuddel i våra rätter.
    Du kan väl förklara vad det onyttiga med att äta detta i normal omfattning?
  • KarlssonsKalle
    Anonym (N) skrev 2017-01-27 12:30:03 följande:
    Är det på riktigt en nyhet för dig att det är ohälsosamt att äta så mycket kött?
    Och du är inte läskunnig eller?
    Jag frågade om det var det minsta onyttigt att äta NORMALA mängder rent kött/fisk?
  • KarlssonsKalle
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-31 10:08:24 följande:
    Äter ni aldrig pannkakor?
    Pannkakor innehåller ju ägg, äter du det?
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning