• Sgirrrl89

    Ny inom området - snälla hjälp mig.

    Hej alla!

    Förra året träffade jag mannen i mitt liv, det kändes rätt direkt och jag vet att det är han jag vill leva mitt liv med, råder inga tvivel på det. Han har dock i sitt tidigare förhållande försökt skaffa barn (ca 3-4 år sedan) men fått reda på att hans spermier aldrig blir mogna tillräckligt för en befruktning. Vilken diagnos han fick vet jag inte men de fick då välja mellan spermiedonation och adoption för det inte fanns annat att göra. De gick skilda vägar sedan för kvinnan inte ville genomföra det och han kände sig stressad till max pga sorgen.

    Jag har trots hans problem valt att leva mitt liv med honom. Båda är för spermadonation men även adoption om det inte skulle gå vägen. Trots att jag beslutat mig för att satsa på dessa alternativ nästa år när vi börjar försöka så är jag livrädd. Livrädd för att det känns som allt hänger på mig och jag har aldrig varit gravid innan (har iofs aldrig försökt). Är så rädd för att inseminationen med sperma ej lyckas och att jag kommer få leva barnlös. Jag vet att det inte finns några garantier men får man försöka hur mycket som helst i t ex danmark? Jag kan inte prata med många om det här pga jag är från en familj där man tkr att barn ska vara biologiskt från båda parter. Snälla familjeliv, ge mig stöttning. Jag drömmer om att bli en mamma i framtiden och kan inte tänka mig ett liv utan barn. Jag kan inte heller tänka mig ett liv utan min man så alternativet att lämna är helt uteslutet.

    Några som delar/delat dessa tankar? Har någon fått beskedet att killens spermier inte är mogna nog? Uppskattar alla svar jag kan få. Stor kram till er som kämpar.

  • Svar på tråden Ny inom området - snälla hjälp mig.
  • Meriall

    Är de omogna kan det funka med ivf tror jag om man plockar ut spermierna. Spermiekvaliten kan också förändras med tiden... Så prova söka hjälp hos läkare först, kanske kan ni med hjälp få gemensamma barn.

  • Sgirrrl89
    Meriall skrev 2017-01-24 18:47:10 följande:

    Är de omogna kan det funka med ivf tror jag om man plockar ut spermierna. Spermiekvaliten kan också förändras med tiden... Så prova söka hjälp hos läkare först, kanske kan ni med hjälp få gemensamma barn.


    Han har gjort en TESA (eller vad det heter) där man går in och försöker hitta men de var outvecklade. Läkaren kunde ej ge svar på varför de var så eller vad de hette. Finns det möjlighet ändå? Det som är störande är att man måste varit gifta (eller det kanske är folkbokförda) i 2 år, vilket vi inte har. Kräver alla kliniker (även utomlands) detta?
  • Gian80
    Sgirrrl89 skrev 2017-01-24 19:01:59 följande:
    Han har gjort en TESA (eller vad det heter) där man går in och försöker hitta men de var outvecklade. Läkaren kunde ej ge svar på varför de var så eller vad de hette. Finns det möjlighet ändå? Det som är störande är att man måste varit gifta (eller det kanske är folkbokförda) i 2 år, vilket vi inte har. Kräver alla kliniker (även utomlands) detta?
    Privata kliniker har inget krav på hur länge man ska ha varit ett par, iaf inte de vi varit på. Och Danmark har det garanterat inte! Jag har gjort ivf i Danmark och då frågade de inte ens hur länge vi varit tillsammans.
    Mitt råd är att ta kontakt med en privat-klinik och be att få göra en utredning. Där vi gick, i Göteborg, kostade en utredning 3000kr, så inte så farligt. Betydligt bättre ön att vänta på att man ska få hjälp genom landstinget och sen öven också oftast stå i kö ett tag innan man får komma.
    Vi en utredning kommer de även ta prover på dig och kan således ge dig en uppskattning om dina chanser vid insemination och ivf...
  • Sgirrrl89
    Gian80 skrev 2017-01-24 20:02:50 följande:

    Privata kliniker har inget krav på hur länge man ska ha varit ett par, iaf inte de vi varit på. Och Danmark har det garanterat inte! Jag har gjort ivf i Danmark och då frågade de inte ens hur länge vi varit tillsammans.

    Mitt råd är att ta kontakt med en privat-klinik och be att få göra en utredning. Där vi gick, i Göteborg, kostade en utredning 3000kr, så inte så farligt. Betydligt bättre ön att vänta på att man ska få hjälp genom landstinget och sen öven också oftast stå i kö ett tag innan man får komma.

    Vi en utredning kommer de även ta prover på dig och kan således ge dig en uppskattning om dina chanser vid insemination och ivf...


    Hej!

    Tack för ditt svar. Vad heter kliniken du besökte? Du skriver att utredningen kostar 3000:-, vad får man då för priset? Jag hade gärna påbörjat en utredning redan nu för att lugna ner mig och vara beredd när vi väl ska skaffa barn (ska gifta oss först). Har du lyckats bli gravid?
Svar på tråden Ny inom området - snälla hjälp mig.