Perioral Dermatit
Har fått diagnos perioral dermatit och undrar över era erfarenheter angående detta vid en graviditet.
Jag hade planerat att bli gravid nu men fick även PD diagnosen nu och fick reda på att behandlingen mot
detta inte får användas då man är gravid. Det kan ge fosterskador och skelett / Tandskador hos barnet.Det riskerar man ju såklart inte men har funderingar på att inte starta behandlingen alls utan vänta tills efter födseln, kommer inte amma pga av annan medicin jag äter. Så skulle kunna behandla direkt efter födseln.
Är detta en dum tanke? Kanske sätter gravidhormonerna fart på PD så det blir etter värre?
Läkaren berättade att behandlingen är minst 3 månader, sedan görs en bedömning om man ska fortsätta 3 månader till och ev ännu längre. Gravid fick man inte bli på "ett Tag" efter behandling heller så tiden drar ju iväg.
Kan leva med hur det ser ut nu, under näsan / Brevid mun och lite på hakan, men vill ju såklart inte att det blir hur problematiskt som helst.
Ingen vet såklart hur det kommer bli för mig men någon har kanske nån erfarenhet ?
Har fått utskrivet tetralysal kapslar och finacea gel.
Att bli gravid kan ju ta ett tag, jag är dessutom inte purung och detta var väldigt välplanerat med graviditet så vill verkligen satsa på barn i första hand, min hudläkare gick inte att prata med överhuvudtaget angående detta tyvärr ...
Hoppas någon har koll och kan ge bra tips och råd, tack :)