• Anonym (Rådvill)

    Fördelning av arv mellan syskon.

    Hej,

    Jag och mina två syskon förlorade vår mamma nyligen och nu ska hennes enskilda egendom fördelas mellan oss. Tyvärr verkar det inte bli en lätt fördelning sett till affektion och kronovärden så jag söker lite erfarenheter i hur andra gjort.

    Mamma har lämnat en lista på förslag till fördelning mellan oss på ungefär hälften av sakerna och vi syskon har i första hand tänkt att följa hennes vilja, men så har det visat sig att kronovärdena inte riktigt är lika mellan oss samt att hon önskat oss saker som vi personligen kanske inte vill ha kvar och det är här det verkar bli problem.

    Syskon A bor utomlands och vill bara ha några få saker i affektionsvärde och antytt att säljer någon annan av syskonen sina saker vill A ha del av kakan om det överstiger ett visst värde. A önskar att vi avyttrar resten av As saker mot att vi andra får behålla en del för tack för hjälpen.

    Syskon B vill ha det mamma önskade att B ska ha men sälja det B inte vill ha i första hand syskonen till marknadsvärde eller till extern.

    Syskon C vill behålla det mesta samt även det som syskon A och B inte vill ha men C vill inte köpa loss sakerna nu utan vill se de som ett långt lån och när C sen inte vill ha det kvar sälja det och dela pengarna. C vill behålla så mycket som möjligt att C inte har ekonomisk möjlighet att köpa loss oss andra.

    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Fördelning av arv mellan syskon.
  • Kjell2

    Först, försök värdera sakernas marknadsvärde, framförallt de dyra.
    Sen, ta ett principbeslut, följa mammas lista eller inte.

    Om ni inte ska följa listan  kan ett sätt vara att dela upp i kategorier och sen turas om att välja först. Var och en har sen fritt att göra vad som helst med sina saker, sälja, ge till syskon, lagra eller ta hem

    En kategori kan vara tavlor. Ta fram alla tavlor. Lotta vem som tar första och turas sen om tavla för tavla. Gå sen till möbler osv.

  • Almina

    Kommer ni bara ärva saker eller även en del pengar? I så fall kanske ni kan använda pengarna till att fördela det mer jämnt.

    Annars får nog C ge med sig lite och acceptera att en del saker säljs redan nu, så att ni kan få en hyfsat jämn fördelning.

Svar på tråden Fördelning av arv mellan syskon.