• Mnbvcxz12345

"Bevis" till soc?

Hej. Har en fråga. Är nu i vårdnadstvist med pappan som missbrukat och sålt droger. Har velat ha ensam vårdnad länge och därav samlat bevis för att han säljer droger. Har frågat om han kan "fixa" cannabis och han har alltid kunnat det. Nu har han anmält mig te socialen och påstår jag har ett missbruk. Jag kan lätt visa med urinprov att jag ej tar droger. Min fråga är.. kan han använda de smsen emot mig även om jag ej har nåt missbruk? Kan soc ta barnet även om mina urin prov visar negativt?Tack för svar

• Svar på tråden "Bevis" till soc?
  • Anonym (Flummigt)

Varför har Du bett om droger via sms? Hur gammal är barnet? Vem står på lägenheten?

• The one in Blue

Ojojoj vad korkat. Att provocera fram brott är inte lagligt i Sverige. Det är snarare du som kommer råka illa ut av att du bett om droger, inte han.

• Tyrfing

Så du skaffar bevis mot honom genom att visa för soc att du använder cannabis? Obestämd
    Att han säger att han kan fixa cannabis åt dig betyder inte att han säljer, han kan känna nån som känner nån som säljer... Visserligen är han mellanhand, men det är inga bevis för att han är langare. Soc kanske tycker att han inte är nån bra förebild som förser sitt barns mor med droger... men det är nog ändå bättre än en förälder som röker på. 

• MissHelene

Det är inte svårt att hitta droger i sverige så det bevisar ingenting att han kan få tag i det. Jag brukar ingen drog men skulle utan problem kunna skaffa fram det.

• Klickerträna

Alltså. Jag finner inga ord... Sanslöst.

• Mnbvcxz12345

Alltså han har svarat med att han själv har "inne". Det är väldigt svårt att få ensam vårdnad samt han samarbetar ej, Försvårar beslutsfattande, betalar inget och träffar inte sin son men han vägrar lämna över vårdnaden. Nej missbrukar ej och som sagt lämnat drogtest som visat negativt. Jag vill visa vilken olämplig förälder han är.. dessutom har jag nyligen fått tag på skärmen dumpar där han säger att han har kokain inne till en annan person. Vem vill ha ett barn kring en sån person? Jag måste ju fixa bevis på något sätt.

• Tyrfing

Men om han inte träffar sin son så är ju inte barnet i närheten av honom. Problem solved. Drömmer

Men seriöst:
    Samarbetssvårigheter är tillräckligt när du stämmer för enskild vårdnad, om du kan bevisa att han sätter rejäla käppar i hjulet. 

Men sluta för guds skull att be honom om droger, du gräver din egen grop! 

• Klickerträna

Det är inte ditt jobb att "fixa 'bevis' till soc". De kommer göra sin egen utredning oavsett. Och därmed har du själv börjat gräva din grop.

Du framstår antingen som en förnekande pundare till mamma, eller en manipulativ instabil mamma med nedsatt konsekvenstänk. Och ingetdera är att föredra som vårdnadshavare.

Det du har börjat på är fruktansvärt korkat och omoget.

• Klickerträna

På grund av din lilla snilleblixt du har fått om att du ska samla "bevis åt soc" genom att be honom om droger kommer de snarare tycka att DU är den olämpliga.

Hur gammal är du? Du verkar ung.

Detta tillvägagångssätt är det sämsta du kunde göra. För du sätter dig själv mer i skiten än vad pappan hamnar. Och oavsett hur du försöker förklara det du gjort så kommer du framstå som minst lika olämplig - för vem vill ha ett barn omkring en sån person som är manipulativ och inte ser konsekvensen av handlingarna? Hur ska ett barn vara tryggt med en sådan förälder som saknar omdöme?

Förstår du, TS, vad jag menar? Soc vill inte att du ska bevisa nåt, de måste göra sin egen utredning. Och på grund av att du sms:at pappan om droger ser du minst lika illa ut som honom i deras ögon.

Det är sorgligt att du inte tänkte ett steg längre. Jag hoppas inte detta får allt för stora konsekvenser för din relation med barnet, men gör inga ogenomtänkta skumma grejer i fortsättningen. Spela med öppna kort.

• Donflamenco79

Tycker ni är hårda och onödigt elaka i era kommentarer. Nej det är inte ok att be om droger för att sätta dit den andra men försök vara konstruktiv istället och hjälp TC då hen ber om eran hjälp istället.

Som sagt var, om han säljer droger och missbrukar själv har jag svårt att se att han är helt fläckfri från brottsregistret något som soc tar i beräkning i din orosanmälan. Lycka till, och för barnets bästa hoppas jag det ordnar sig.

• EnAnonumius
    Mnbvcxz12345 skrev 2017-01-25 15:58:19 följande:
    Hej. Har en fråga. Är nu i vårdnadstvist med pappan som missbrukat och sålt droger. Har velat ha ensam vårdnad länge och därav samlat bevis för att han säljer droger. Har frågat om han kan "fixa" cannabis och han har alltid kunnat det. Nu har han anmält mig te socialen och påstår jag har ett missbruk. Jag kan lätt visa med urinprov att jag ej tar droger. Min fråga är.. kan han använda de smsen emot mig även om jag ej har nåt missbruk? Kan soc ta barnet även om mina urin prov visar negativt?Tack för svar
    Du sitter och skjuter dig själv i foten.

Även om du kan bevisa att du inte använder droger via urinprov så har du efterfrågat droger. Och JA han kan använda SMS mot dig.
    I synnerhet de SMS som innehåller efterfrågan av droger från dig.
    Socialen bryr sig inte om vilket syfte du gör det för.
    För socialen kan de ses som att du försöker provocera fram brott, vilket är en kriminell handling i sig, och det är precis lika olagligt att provocera fram brott, som t.ex drogförsäljning. 

Att samla fram bevis mot pappan, kan också tolkas som att du vill smutskasta pappan och det ger dig ett minus i utredningarna. Det är oavsett vilket syfte till att du samlar bevis.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Donflamenco79

Tillägg till mitt förra svar. Jo han kan använda sms emot dig men det kommer krävas mer än en sms tråd för att du ska bli av med vårdnaden, soc kommer göra en utredning både på dig och honom (oavsett om du hade skickat sms eller inte) för att bedöma barnets bästa.

Vad gäller bevis, så kan du skriva ner namn, vittnen, händelser av vikt som rör hans lämplighet som full vårdnadshavare. Spelar du in samtal utan hans vetskap kan du inte använda det i familjerätten men du kan använda det till din advokat. Kör hårt

• Anonym (Flummigt)

Alltså? Du måste ha knarkat tidigare (misstänker att du fortfarande gör det) för han verkar känna dig och går med på att fixa knark åt dig. Annars skulle han svarat tillbaka något liknande som "vad ska du med det till?"

Skum morsa!

Svar på tråden "Bevis" till soc?