• Linneabbroman

Behöver hjälp med min valp!!

Hej! Jag har en Lhasa aspo shihtzu valp på fyra månader. Vi har sedan han kom till oss försökt och få honom rumsren vi kände då igen lite tecken på att han behövde gå ut och kändes precis som vi hade lyckats. Men då för några veckor sedan så har han helt plötsligt börjat kissa och bajsa inne igen och ger inte ifrån sig samma tecken. Vi kan vara ute och gå länge utan att han kissar men så fort vi kommer in kissar han. Vi gick då till veterinären för kolla om uvi men allt såg jätte bra ut. Veterinären sa att de kunde vara ett beteende men vi vet verkligen inte hur vi ska göra! Snälla hjälp oss. MVH Linnea

• Svar på tråden Behöver hjälp med min valp!!
  • viseversa

Hur bor ni? Har ni lätt att gå ut ofta? Ni får börja om lite som man gjorde från början. Gå ut ofta ofta ofta. Godis och beröm varje gång han gör det han ska ute. Gör han det inne fyar man(OM man tar honom på bar gärning) man kan inte fya i efterhand för då är det redan glömt från hans sida. Och ingen fysisk bestraffning. Inte ta tag i hunden eller trycka ner nosen i kisset. Utan visa att man inte kissar inne.

Kissade vår valp inne och jag såg det så sa jag fy lyfte upp henne och bar ut henne och ställde ner henne ute och visade var man ska kissa. Jag sa också ordet "kissa" varje gång hon kissade så hon förknippade ordet kissa med hur kissa. Nu kan jag säga till Lilo när vi är ute och ska hem och hon inte kissat på ett tag. Då kan jag säga "kissa" så går hon och gör det innan vi går in.

Sen är han bara 4 mån så fortfarande en liten valp. Att få dom torra kan ta betydligt längre tid än så. Vår valp var 3 mån när vi fick henne och hon var INTE rumsren alls. Det var ett satans kämpande med framsteg och sen ett steg tillbaka och låsningar hos hunden. Hon fick för sig att hon bara kunde kissa på vår uteplats ett tag. Ett tag kissade/bajsade hon bara inne och höll sig ute.

Sen var hon "torr" i några veckor och vi trodde att nu ja nu är hon rumsren. Och så hittade man en pöl i ett hörn och insåg att nehe än är det en bit kvar. Just detta med rumsrenheten tyckte jag var jobbigast med att ha valp. Och vi bor ändå på markplan med egen uteplats som det var lätt att bar gå ut med henne ofta.

Idag är hon 9mån och hemma är hon rumsren. Det var läääänge sen hon kissade inne nu. Hon säger till när hon behöver gå ut genom att sätta sig vid bakdörren och gläfsa om vi inte ser från början att hon sitter där. Däremot kissar hon fortfarande inne hos andra ibland. Det är som om det är så spännande hos andra att hon inte kan hålla sig. Men hon har den goda vanan att inte kissa på mattor utan bara på hårda golv så det är lätt att torka upp.

Det är bara att kämpa på. Jag vet hur jobbigt det är. Vår hund är dessutom envis som satan så det tog lång tid att reda ut alla hennes konstiga låsningar. Men nu är vi nästan i hamn och då har vi kämpat i 6 månader ändå. Det tar ibland tid. Väldigt lång tid. Godis och beröm kommer man långt med. Lucka till.

• nattiss

Hej. Har en valp som precis blev 5 månader. Dagen efter vi hämtade honom bajsade han inne och kissade inne. Han har aldrig mer bajsat inne men kissat inne har han gjort 4 gånger kanske, max.
    2 av dom gångerna var han jätte uppspelt. När vi tog ut honom i början så gick vi till samma ställe där han bajsade första gången och redan då berömde vi honom och gav honom godis. Vi berömmer honom än idag och efter att han har bajsat får han nosa omkring eller leka runt lite så att det inte bara blir  "gå ut och bajsa". Nästa gång han gör nr 1 eller 2.. Beröm honom och ge honom något gott :) Min valp krafsar på dörren när han vill ut. Lycka till! Cool

• Dexter dot com

Generellt säger man att valpar inte kan kontrollera tarm/blåsa fysiskt förren runt 6 månaders ålder så förvänta dig inte att valpen kan hålla sig än på länge. Många hundar blir inte riktigt rumsrena förren runt 12 månader så ha tålamod, fya aldrig hunden utan bär bara ut den och fortsätt gå ut ofta. Min sista valp behövde ut 2-3 g /timmen tills hon var runt 7 månader sen gick det rätt snabbt tills hon kunde hålla sig 1-2 timmar.
    Finns inga genvägar utan det är bara ta ut valpen tills du lär dig valpens signaler och att vara ute och gå länge är inget man rekommenderar med små valpar, att leka och upptäcka miljön runt huset räcker gott i början.

Svar på tråden Behöver hjälp med min valp!!