• Anonym (Mamma)

Olika sovtider

Jag har träffat en man som har ett femårigt barn. Jag har två barn på fyra o sex år.

Problemet är när dom ska sova här så får hans barn vara uppe hur länge som helst. Typ till elva tolv tiden. Jag vill ha rutiner för mina barn så dom lägger sig sju på vardagar o åtta på helger (senast)

Hur gör man då? Har pratat om de lite men han tycker de är mysigt att barnen är uppe länge.

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Olika sovtider
  • Anonym (Kompromiss)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-06 15:32:05 följande:
    Tydligen helt otänkbart för din del. Min nattuggla har varit som hon är hela livet, hon behöver helt enkelt inte mycket sömn. Var likadant när hon var fem som det är nu. Hon får definitivt mycket gjort i alla fall.
    Ja för min del och för all forsknings del. Hjärnan utvecklas som mest under sovtimmarna mellan 19-24 hos barn så att låta barn vara vaken så länge ofta är direkt skadligt. Somnar inte ett barn förrän den tiden är jag övertygad om att det är läggvanor som är boven och det går att råda bot på.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:36:56 följande:
    Ja för min del och för all forsknings del. Hjärnan utvecklas som mest under sovtimmarna mellan 19-24 hos barn så att låta barn vara vaken så länge ofta är direkt skadligt. Somnar inte ett barn förrän den tiden är jag övertygad om att det är läggvanor som är boven och det går att råda bot på.
    Jag är medveten om forskningen, men som med allt annat så finns det många variationer inom normalspannet. Vad gäller min dotter behöver ingen oroa sig för hennes hjärna och intellektuella kapacitet, den är mycket långt över medel.
  • sextiotalist
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:36:56 följande:
    Men vänta du. Just mellan 19-24? Vilken forskning säger det?
    Att sömnen behövs är inget snack om saken, att det är individuellt är inte heller någon som bör ifrågasätta.

Men varför just dessa tider, speciellt när denna tid under mer än halva året är ljust vid 19. Dvs då vi enligt biologin bör vara vakna.

Jag kan köpa att den bästa sömnen är de första timmarna, men att den inte har något speciellt klockslag, utan det viktigaste är att barnet får den dygnsvila som det behöver.
  • Anonym (Kompromiss)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-06 15:39:07 följande:
    Jag är medveten om forskningen, men som med allt annat så finns det många variationer inom normalspannet. Vad gäller min dotter behöver ingen oroa sig för hennes hjärna och intellektuella kapacitet, den är mycket långt över medel.
    Ja säkert. Du har väl mätt hjärnkapaciteten antagligen. Och därför fixar denna femåringen det också säkert bara för att du tror att din gör det. Lika bra att låta alla barn få vara uppe så länge de orkar. Eureka!
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-02-06 15:39:07 följande:
    Sonens också. Och faktiskt, det som varit det bästa, vi har ytterst sällan behövt påminna om sängdags, väldigt sällan haft tjafs vid när han ska sova. Utan det har varit en kvart-tjugo-minuter med saga och lite prat, sedan har han sovit. Hela natten, utan en massa uppvakningar.
    Även som tonåring så har han lyssnat på kroppen, lagt sig när han varit trött, aldrig försovit sig och för det mesta varit uppe av sig själv före tio.

Jag inbillar mig att det är för att vi har lärt honom att lyssna på sin kropp, känna igen signalerna. Han hade väldigt sällan problem med att somna på nya ställen och somna om när vi kom hem
  • sextiotalist
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:43:43 följande:
    Ja säkert. Du har väl mätt hjärnkapaciteten antagligen. Och därför fixar denna femåringen det också säkert bara för att du tror att din gör det. Lika bra att låta alla barn få vara uppe så länge de orkar. Eureka!
    Det är inte fråga om att de ska vara upp så länge de orkar, det är frågan om att de ska känna igen tecknen på att de är sömniga. Så de väljer att gå och lägga sig när de märker att kroppen behöver det. Sedan kan man behöva hjälpa barnet att tolka tecknen. När man gäspar då är det tecken på att kroppen vill sova.
  • Anonym (Kompromiss)
    sextiotalist skrev 2017-02-06 15:48:56 följande:
    Det är inte fråga om att de ska vara upp så länge de orkar, det är frågan om att de ska känna igen tecknen på att de är sömniga. Så de väljer att gå och lägga sig när de märker att kroppen behöver det. Sedan kan man behöva hjälpa barnet att tolka tecknen. När man gäspar då är det tecken på att kroppen vill sova.
    Där har ju barn mer eller mindre utvecklad förmåga att känna igen signalerna. Ett av mina barn blir uppspeedad när hen är trött. Antagligen för att kompensera tröttheten. Vi vuxna förstår att det är trötthet som sätter in, inte barnet. Där måste vi gå in och hjälpa till och få barnet i säng. Sen vill ju de flesta 5-åringar vara uppe längre om de får. En femåring behöver 10-12 timmars sömn per natt. Det innebär att denne femåring måste sova minst till 9:30 på morgonen.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:43:43 följande:
    Tror att min gör det? Hon är strax myndig så självklart finns en mer än bara god uppfattning om hur det står till. Jag har inte mätt hennes intelligenskvot, det har hon själv låtit ombesörja.

Jag tror ingenting om femåringen det gäller. Det finns många usla föräldrar och kanske är ts pojkvän en av dem. Det kan jag förstås inte veta något om. Jag lyfter bara tankar om olikheter, olika behov och åsikter om det ytterst tvivelaktiga värdet i att förändra vanor och styra behov bara för att föräldern träffat en annan förälder som den vill ha en relation med.

För övrigt finns det förstås många usla föräldrar i gruppen som lägger sina ungar tidigt också. Om inte fler så åtminstone lika många, det är i alla fall min övertygelse.
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-02-06 15:46:52 följande:
    Sonens också. Och faktiskt, det som varit det bästa, vi har ytterst sällan behövt påminna om sängdags, väldigt sällan haft tjafs vid när han ska sova. Utan det har varit en kvart-tjugo-minuter med saga och lite prat, sedan har han sovit. Hela natten, utan en massa uppvakningar.
    Även som tonåring så har han lyssnat på kroppen, lagt sig när han varit trött, aldrig försovit sig och för det mesta varit uppe av sig själv före tio.

Jag inbillar mig att det är för att vi har lärt honom att lyssna på sin kropp, känna igen signalerna. Han hade väldigt sällan problem med att somna på nya ställen och somna om när vi kom hem
    Så är mina också. Och redan väldigt tidigt tog de ansvar för att gå upp själva, så jag har inte behövt peta i vare sig sömn eller vakentid.
  • mammalovis

ts: Jag hade blivit tokig av att ha barn uppe så länge. Våra äldre barn lägger sig vid 20, lilleman på 16 månader har vi inte fått regelbunden än så han somnar oftast senare, men det stör mig inte så mycket då vi kan ha vuxensamtal ändå. Sambons dotter på 12 är ju uppe till 22-22.30 på helgerna, så då hinner jag oftast gå lägga mig tidigare då jag i perioder är väldigt kvällstrött sedan jag fick problem med sköldkörteln. Nu funkar det ju då hon bara bor här varannan helg. Svårigheten för barnen är ju att min äldsta går upp vid 6-7 och bonusen snarare framåt 10, så hon får helt enkelt gilla läget med att bli väckt tidigare, även om vi försöker ha det lugnt på morgonen. Frukosten serveras oftast vid 9. Sambon tycker mer att hon ska ha rätt att sova länge då han själv är kvällsmänniska med osynkade tider jämfört med familjen ...

I ert fall undrar jag på om barnen vaknar vid liknande tid eller om det finns ett argument där för att skjuta på läggningen åt rätt håll. Synkade barn är ju smidigare. Sedan får ni väl ha en nattlampa i rummet och din pojkvän får läsa för dem i t ex vardagsrummet innan de går till sängen, så stör det inte sovande barn. Men bäst hade ju varit att ha samma tider på sikt.

Svar på tråden Olika sovtider