envisa pappan skrev 2017-01-26 23:10:55 följande:
Hej, tack för svar och inte trodde jag att så många skulle intressera sig.-) Ska försöka svar på de kommentarer jag fått det sista dygnet...
Visst kan jag lösa ett betalkort i mitt eget namn, men för min son självkänsla och att han ska känna eget ansvar vill jag ge honom samma möjlighet som alla andra barn.
Allt annat sparande för honom finns på mina konto med sörskilt förbehåll om det händer mig något, Det är faktiskt inte så enkelt med sunt förnuft när vi börjar prata juridik!
Tycker mig märka att olika banker har olika regler för betalkort till barn.
Är det bankerna själv som sätter denna regel om att båda förmyndarna alltid ska ha 100% insyn?
Är det någon som kan ge mig lite input på var man ska söka sig för att påpeka orimligheten i detta?
Har fått en uppfattning genom lite olika saker i livet att juridiken många gånger skyddar den skyldige mer än den oskyldiga.
Mamman (och jag) kommer idag åt sonens konto enkelt. Eftersom mamman hade ICA-banken så står visst alla konton, hennes och sonens i samma bild. Så enligt mamma var det såklart ett misstag att hon kom åt hans pengar. Misstag händer, men dom brukar man ju rätta till omgående...
Det står ju i FNs barnkonvention att alla barn ska behandlas lika.
Så bara för att visa föräldrar inte har samma inställning till livet ska väl inte dessa barn drabbas. Jag skyddar mitt barn och försöker göra honom förberedd för livet som en vuxen.
Vi har för övrigt varit i kontakt med bl.a. Bup för resonemang om livet hos mamma.
De berättade för min son att det var inte deras bord, det var ju inte han som var problemet. Dock hade vi ett riktigt bra samtal i ca 1.5tim. Det var sonen som själv tog upp att vi skulle gå ditt.
Bup var i kontakt med mamman i dag och berättade att dom anmäler henne till soc i hennes kommun och att hon kommer att bli kallad till möte/utredning.
När barn fyller 16 får de enligt lag disponera över pengar de tjänat själva, dvs köpa vad de vill för dem (som det inte är åldersgräns på förstås) och då får de även ha ett konto helg utan föräldrarnas insyn, vilket känns som en logisk koppling.
Är det viktigt för dig att hitta en instans där du kan påpeka det orimliga i att båda föräldrarna ska ha insyn i barnets konto? Det finns många anledningar till att förmyndarna ska kunna se aktiviteten på barnets konto (kolla att de inte köpt appar för 10.000 kr, osv), och ibland även ha tillgång till att ta ut pengar (tex använda pengarna morfar sparat i barnets namn till en språkresa, el dyl) . Om du talar med en bank kan de berätta mer om varför denna regel finns och hur det skyddar barnet.
Eller kan du nöja dig med att öppna ett konto åt sonen där inte ena föräldern (mamman i detta fall) på egen hand kan komma åt pengarna på kontot? Det är som sagt inte svårt alls.