• yodi

    Vart vända sig för sjukskrivning?

    Ska försöka hålla det så kort det går.

    Har en tid haft problem med karpaltunnel syndrom men har kunnat arbeta.

    För tre veckor sedan började det successivt bli värre, det gjorde mer och mer ont.

    Ringde vårdcentralen som hänvisade till företagshälsan som hänvisade tillbaka till vårdcentralen som hänvisade till arbetsterapeuten.

    Fick så ont att jag inte kan arbeta och sjukanmälde mig.

    Gick till arbetsterapeuten som kontaktade vårdcentralen som skrev remiss till ortopeden.

    Har fortfarande lika ont och ett fysiskt krävande arbete så behövde läkar intyg för att förlänga sjukskrivning ( dag 8-14)

    Kontaktade vårdcentralen som återigen hänvisar till företagshälsan som gör en bedömning av min arbetsförmåga och konstaterar att den är låg med liten möjlighet till omplacering och bollar återigen över till vårdcentralen som meddelar att dom inte får skriva intyg för försäkringskassan när det finns en företagshälsa.

    Ringde försäkringskassan som inte alls förstod varför vårdcentralen inte kunde skriva intyg.

    Kontaktade återigen vårdcentralen som stod fast vid att dom inte får, kontaktade försäkringskassan som återigen sa att vårdcentralen visst får skriva ut läkarintyg.

    Jag får snart ta ut semester för att inte få ogiltig frånvaro och börjar få slut på ider vart jag kan vända mig, någon som har några förslag?

  • Svar på tråden Vart vända sig för sjukskrivning?
  • Grande Rock

    Inte för att jag har detaljkunskap i ärendet, men jag är iaf arbetsledare på ett företag med företagshälsovård och har där igenom hanterat ett stort antal läkarintyg.
    Visst händer det att läkaren på företagshälsovården skriver intyg, men det absolut vanligaste är att läkarintygen kommer från andra instanser, typ vårdcentral eller husläkare.
    De fall jag varit med om där företagsläkaren sjukskrivit medarbetare är när det handlat om arbetsrelaterade sjukdomar. 


    Att tro är att inte veta
  • Aniiee

    Vad sägs om att vända dig till ortopeden du var hos?


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 44. Bara 56 kvar.
  • Domesticgoddess

    Fy vilken sits, känner verkligen med dig!

    Som jag förstår det har du inte träffat ortopeden än? Om nej lär det bli problem efter dag 14 då läkaren, för att FK ska kunna godkänna läkarintyget, behöver beskriva vilka observationer han/hon gjort. Svårt om ni aldrig träffats..

    Mina förslag är att i första hand prata med din chef ; han/hon kan beställa tid hos läkare på FHV åt dig, läkaren där kan då sjukskriva. Din arbetsgivare är kund hos dem och de får ju betalt för besöket, har aldrig (efter många år på FK) varit med om att FHV nekar ett besök.

    Ett annat alternativ är att ringa FK igen och be om nummer och e-mail till den lokala samverkansansvarige. Kontakta honom / henne och be vederbörande kontakta din VC för att informera om att de är ute och cyklar.

    Slutligen är det ju fritt vårdval så du kan även välja att lista dig hos en annan VC och be om läkartid där snarast.

    Hoppas verkligen det löser sig för dig, vilket moment 22! :(

  • Anonym (Maria)

    Både vc och fhv kan skriva sjukintyg. Tycker självklart att det är vc i ditt fall eftersom det är de som står för behandling och skickar remiss till ortopeden!

  • Jesper f
    yodi skrev 2017-01-26 00:14:55 följande:

    Ska försöka hålla det så kort det går.

    Har en tid haft problem med karpaltunnel syndrom men har kunnat arbeta.

    För tre veckor sedan började det successivt bli värre, det gjorde mer och mer ont.

    Ringde vårdcentralen som hänvisade till företagshälsan som hänvisade tillbaka till vårdcentralen som hänvisade till arbetsterapeuten.

    Fick så ont att jag inte kan arbeta och sjukanmälde mig.

    Gick till arbetsterapeuten som kontaktade vårdcentralen som skrev remiss till ortopeden.

    Har fortfarande lika ont och ett fysiskt krävande arbete så behövde läkar intyg för att förlänga sjukskrivning ( dag 8-14)

    Kontaktade vårdcentralen som återigen hänvisar till företagshälsan som gör en bedömning av min arbetsförmåga och konstaterar att den är låg med liten möjlighet till omplacering och bollar återigen över till vårdcentralen som meddelar att dom inte får skriva intyg för försäkringskassan när det finns en företagshälsa.

    Ringde försäkringskassan som inte alls förstod varför vårdcentralen inte kunde skriva intyg.

    Kontaktade återigen vårdcentralen som stod fast vid att dom inte får, kontaktade försäkringskassan som återigen sa att vårdcentralen visst får skriva ut läkarintyg.

    Jag får snart ta ut semester för att inte få ogiltig frånvaro och börjar få slut på ider vart jag kan vända mig, någon som har några förslag?


    Det beror helt på, vill du driva ditt ärende som uppkommen skada av arbetet, ska du gå genom företagshälsan. Är det bara en fråga om ohälsa, är det VC som du ska gå till. Du kan inte göra både och. Antingen är det Företagshälsan som skriver en sjukskriving, vilket dom knappast gör innan dom utrett om det verkligen har med arbetet att göra, eller så är det VC.
  • Anonym (Koff)

    Jag är sjukskriven för misstänkt karpaltunnelsyndrom. Har varit hemma sedan början av december med läkarintyg och väntar på utredning med Neurofysiologisk undersökning, Eneg. Därefter ev operation.

    Blev sjukskriven av läkare på vårdcentral, personligt besök första gången sedan telefonkontakt.

  • Linda2barnsmamma

    Hej.

    Mina problem med.mina händer började mars - 16. Var hos vc i maj - 16 fr smärtan blev olidlig på jobbet. (Personlig assistent)

    VC sjukskrev mig juli - augusti. Dem sa att väntetiden kan ta upp till 6 månader om jag ska till ortopeden på sjukhuset.

    Jag kontaktade själv en privat ortoped där jag fick komma direkt . Var där aug - 16. Opererade första handen sep - 16 och andra handen okt - 16.

    Ortopeden sjukskrev mig fram till 1 nov - 16.

    Hade fortsatt ont och VC sjukskrev mig från 1 nov - 1 Jan.

  • yodi
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-26 13:10:37 följande:

    Hej.

    Mina problem med.mina händer började mars - 16. Var hos vc i maj - 16 fr smärtan blev olidlig på jobbet. (Personlig assistent)

    VC sjukskrev mig juli - augusti. Dem sa att väntetiden kan ta upp till 6 månader om jag ska till ortopeden på sjukhuset.

    Jag kontaktade själv en privat ortoped där jag fick komma direkt . Var där aug - 16. Opererade första handen sep - 16 och andra handen okt - 16.

    Ortopeden sjukskrev mig fram till 1 nov - 16.

    Hade fortsatt ont och VC sjukskrev mig från 1 nov - 1 Jan.


    Fick du själv betala operationen? Vad kostade den i så fall?
  • yodi

    Tack för alla svar

    Slutade med att jag kontaktade och fick hjälp från patient nämnden,

    Så vc skrev till slut ett läkar intyg.

  • Linda2barnsmamma
    yodi skrev 2017-01-30 00:21:23 följande:

    Fick du själv betala operationen? Vad kostade den i så fall?


    Nej den kosta som ett vanligt läkarbesök. 300 kr. Ja har frikort så då e den gratis :)
  • yodi
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-30 10:45:05 följande:

    Nej den kosta som ett vanligt läkarbesök. 300 kr. Ja har frikort så då e den gratis :)


    Tack, jag ska nog ta och kolla upp den möjligheten
  • Linda2barnsmamma
    yodi skrev 2017-01-30 19:56:30 följande:

    Tack, jag ska nog ta och kolla upp den möjligheten


    Ja gör det :) kontaktar du en privat ortoped så bedömmer ju dom om det blir operation el inte. Då behöver man inte gå via vc heller :) vc kan ju vara lite bökigt. ..
Svar på tråden Vart vända sig för sjukskrivning?