• Kamasjo

Toxoplasma

Hej!

Jag går idag in i vecka 12. På mitt blodprov inför KUB testade jag positivt för toxoplasmainfektion. Värdena indikerade att infektionen möjligtvis är primär (att jag alltså nyligen smittats). Ändå sade man på mödrarådgivningen att man inte gör någonting åt detta i nuläget. Jag har googlat lite och fått fram att man behandlar en primärinfektion med antibiotika hos gravida.

Någon annan med erfarenhet av toxoplasmainfektion?

• Svar på tråden Toxoplasma
  • Kamasjo

Ingen som har erfarenhet av toxoplasmainfektion vid graviditet? Då är det säkert bara så jätteovanligt...

• nokitus

Jag har förstått att det är väldigt ovanligt häromkring med toxoplasma infektion, dom testade inte ens mej fast jag ville. Men vad jag förstått är också att det är farligare ju senare i graviditeten man får det.

• Kamasjo

Tack för ditt svar! Jag har också förstått att det är ovanligt men att man testar dem som har katter hemma. Jag har sedan fått fram den infon på nätet att det är mindre risk att fostret smittas i början av graviditeten än senare men att om det smittas så är det farligare (mer omfattande skador) tidigare i graviditeten.

Nå, jag får se vad läkaren säger imorgon.

Svar på tråden Toxoplasma