• Anonym (Sjukskrivning)

Måste jag operera?

Om jag blir sjukskriven (och då alltså får betalt) för karpaltunnel syndrom, "måste" jag operera då? Eller är det ändå upp till mig?

• Svar på tråden Måste jag operera?
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Tofflans skrev 2017-01-26 13:36:27 följande:

Hur tänkte du bli frisk då?

Jag tränar, men vet ju inte om det kommer hjälpa. Hittills har jag inte märkt nån skillnad.
  • Långbenopluto
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2017-01-26 13:37:42 följande:
    Jag tränar, men vet ju inte om det kommer hjälpa. Hittills har jag inte märkt nån skillnad.
    Nä, för till 99% behövs en operation.
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Nyfikna72 skrev 2017-01-26 15:16:31 följande:

Man måste inte vara sjukskriven heller om man inte vill.

Men jag behöver ju det?
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Tofflans skrev 2017-01-26 15:07:53 följande:

Nä, för till 99% behövs en operation.

Tror knappast oddsen ser ut så, men iaf.

Jag vill ändå ge träning en riktig chans, vill verkligen inte operera.
  • Anonym (beror på)

Vill du uppbära sjukpenning (någon längre tid) måste du göra vad du kan för att bli frisk, och det anses du göra om du följer rekommendationerna du får från sjukvården. Som i ditt fall kanske eller kanske inte är att genomgå operation. Har du redan gjort nervledningshastighetsmätning m m och uteslutit annan genes till besvären?

Har du testat sådant som skena på natten än? Kortisoninjektion? (Vet ju inte om du har någon bakomliggande sjukdom.) Vad gäller andra sätt att bli av med besvären  hävdas ofta att viktminskning kan minska /få bort problemen. Det  finns ett klarlagt samband mellan övervikt och karpaltunnelsyndrom, däremot är det inte fastställt att det är ett orsakssamband.

• Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (beror på) skrev 2017-01-26 15:22:35 följande:

Vill du uppbära sjukpenning (någon längre tid) måste du göra vad du kan för att bli frisk, och det anses du göra om du följer rekommendationerna du får från sjukvården. Som i ditt fall kanske eller kanske inte är att genomgå operation. Har du redan gjort nervledningshastighetsmätning m m och uteslutit annan genes till besvären?

Har du testat sådant som skena på natten än? Kortisoninjektion? (Vet ju inte om du har någon bakomliggande sjukdom.) Vad gäller andra sätt att bli av med besvären  hävdas ofta att viktminskning kan minska /få bort problemen. Det  finns ett klarlagt samband mellan övervikt och karpaltunnelsyndrom, däremot är det inte fastställt att det är ett orsakssamband.

Har inte gjort något alls, pratade med vc och de skickade remiss för op. Läkaren där klämde och böjde på fingrarna och hade sig, men inget mer än så.

Visst, har några kg för mycket, men absolut inte något extremt.

Har fått tid för op nästa månad, men jag vill verkligen inte. Läst på massa om det och är ju inte alls så enkelt som läkaren fick det att låta. Han var mer "det tar runt tio minuter och så kan du gå hem samma dag", inte ett pip om att man inte kan använda handen på flera veckor efter och att man behöver massa hjälp för att lösa vardagen.
  • Anonym (Torsten)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2017-01-26 15:28:12 följande:
    Har inte gjort något alls, pratade med vc och de skickade remiss för op. Läkaren där klämde och böjde på fingrarna och hade sig, men inget mer än så.

Visst, har några kg för mycket, men absolut inte något extremt.

Har fått tid för op nästa månad, men jag vill verkligen inte. Läst på massa om det och är ju inte alls så enkelt som läkaren fick det att låta. Han var mer "det tar runt tio minuter och så kan du gå hem samma dag", inte ett pip om att man inte kan använda handen på flera veckor efter och att man behöver massa hjälp för att lösa vardagen.
    Men att gå igenom en period av konvalescens för att sedan förhoppningsvis bli frisk igen. Är inte det bättre än att gå runt och ha ont och KANSKE kunna träna bort problemen (om det nu ens är möjligt).
    Ett brutet ben kan också självläka men är det verkligen att rekommendera?
  • Carambolan

Operationen tar helt riktigt typ 10-15 minuter och du behöver bara lokalbedövning. Klart att handen behöver läka i ett par veckor efteråt, men att du skulle behöva massor av hjälp för att klara vardagen låter extremt överdrivet. Eller har du bara en hand från början?

Svar på tråden Måste jag operera?