vad läser era döttrar i åldern 8-10 år?
Ge mig tips på bra böcker för barn åldern 8-10 år! Framför allt böcker som inte bara är på temat spänning, läskigt osv.
Ge mig tips på bra böcker för barn åldern 8-10 år! Framför allt böcker som inte bara är på temat spänning, läskigt osv.
De verkar vara helt ur ropet numer, men jag själv älskade serien om Kulla-Gulla och läste den flera gånger om.
Likaså Anne på Grönkulla ligger mig varmt om hjärtat.
Min 10-åring har inte hittat något lässug tyvärr så jag kan inte stämma av med henne. De böcker som finns i hennes bokhylla är av typen Lasse-Maja.
8-åriga kusinen har börjat läsa Harry Potter.
Nu kommer bokrean snart och jag vill gärna hitta lite mer böcker till dottern. Har köpt första boken i serien Pax. Hon håller på med serien om Glasbarnen.
Finns det andra bokserier som är lite mindre fantasy?
Jag älskade Enid Blython's femgänget när jag var i den åldern så har köpt dem till en väninnas barn, han älskar dem också.
Även Roald Dahl's häxorna och allt av Agatha Christie är gamla favoriter som jag introducerat barn i bekantskapskretsen för. Mer för 10 än 8 åringen dock misstänker jag.
Böcker av Astrid Lindgren, Roald Dahl, Maria Gripe, Monica Zak.
Katitizi-böckerna
Det blåser på månen av Erik Linklater.
Momo och kampen om tiden av Michael Ende.
Legenden om Sally Jones av Jacob Wegelius.
godnatt Mr Tom samt Hemlängtan av Michelle Magorian
Lilla huset på prärien serien, av Laura ingalls Wilder
Böckerna om Miranda av Kerstin sundh
Harry Potter
Böcker om Frans av Christine nöstlinger (lite tunnare mer lättlästa men sjukt roliga, tycker jag även som vuxen)
Narnia av c.s Lewis
Fotoalbumet, dagboken, testamentet av Laura trenter och Katrin jakobsen (deckare men lagom spännande)
dagbok till alla mina fans - serien av Jeff Kinney
Molly Moon serien - Georgia Byng
allt av Cressida Cowell
harry potter
halvtaffliga böcker om älvor och liknande, finns mängder på biblioteket. Vi är inte överens om den litterära behållningen, men bara de läser så är det ju bra och det är ju inga skadliga böcker bara dåligt skrivna/snabböversatta
LasseMajas detektivbyrå såklart!
Lilla huset på prärien serien, av Laura ingalls Wilder
Böckerna om Miranda av Kerstin sundh
Harry Potter
Böcker om Frans av Christine nöstlinger (lite tunnare mer lättlästa men sjukt roliga, tycker jag även som vuxen)
Narnia av c.s Lewis
Fotoalbumet, dagboken, testamentet av Laura trenter och Katrin jakobsen (deckare men lagom spännande)
Tack vad roligt med alla tips!
Lilla huset på prärien läser vi högt, alla lasse-maja har vi läst högt och alla (nästan) älvböcker har hon läst själv. Och fått upp ett rejält lästempo tack vare det.
Mina barn är väldigt glada i Sune-böckerna just nu.
Det blåser på månen läste vår fröken högt för oss i skolan. Gillade den jättemycket.
Häromdagen såg jag att dottern fick en ny bok i present i helgen.
Glasbarnen av Kristina Ohlsson. Verkar spännande.
Det blåser på månen har jag läst högt för dottern och hon är på bok tre nu i serien Glasbarnrn.