• Anonym (Undrar)

Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?

Vad skulle hända om man kör bil och blir stoppad av polisen men inte har med sitt körkort? Det är alltså ingen olovlig körning jag talar om utan bara att man har glömt att ta med körkortet. Får man böter eller något då? Eller är det fängelse direkt utan att passera gå?

• Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?
  • Aikido

Två saker:

Fordonet förverkas.

Du blir bestraffad (eller tja bestraffad... det är väl kanske en fråga om tycke och smak).

• Anonym (Undrar)
    Aikido skrev 2017-01-26 23:12:09 följande:
    Två saker:

Fordonet förverkas.

Du blir bestraffad (eller tja bestraffad... det är väl kanske en fråga om tycke och smak).

Bilbränder trodde jag hände mest i förorterna. Tungan ute

• Dumbledore

Lagen säger ju att du måste ha med det när du kör, men eftersom de kan kolla i datorn direkt så skulle jag tro att du får en "varning" bara.

• Aikido
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:14:58 följande:
    Bilbränder trodde jag hände mest i förorterna. Tungan ute

Många körkortskontroller sker just i förorterna. Konsekvenserna av att inte ha med sig körkortet mörkas ofta av media.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2017-01-26 23:13:40 följande:
    Ingenting.
    Inga böter? Inget visa upp på närmaste polisstation senare? Ingenting? På något sätt måste man väl bevisa att man faktiskt har ett körkort?
  • Dumbledore

Du kan förresten få böter på en femhundring. Men har du till exempel pass eller id-kort med dig så slipper du böter, då går det som körkort typ.

• Dumbledore
    Anonym (Undrar) skrev 2017-01-26 23:17:11 följande:

Inga böter? Inget visa upp på närmaste polisstation senare? Ingenting? På något sätt måste man väl bevisa att man faktiskt har ett körkort?

De kollar som sagt i datorn. Att komma in senare och visa skulle ju aldrig funka.
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:15:35 följande:
    Lagen säger ju att du måste ha med det när du kör, men eftersom de kan kolla i datorn direkt så skulle jag tro att du får en "varning" bara.
    Ok. 
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-26 23:16:12 följande:
    Kan bli 500 spänn böter
    Ok.
    Aikido skrev 2017-01-26 23:16:21 följande:
    Många körkortskontroller sker just i förorterna. Konsekvenserna av att inte ha med sig körkortet mörkas ofta av media.
    Som så mycket annat som mörkas av media i mellanmjölkens land. Obestämd

Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?