Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?

Vad skulle hända om man kör bil och blir stoppad av polisen men inte har med sitt körkort? Det är alltså ingen olovlig körning jag talar om utan bara att man har glömt att ta med körkortet. Får man böter eller något då? Eller är det fängelse direkt utan att passera gå?

• Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?
  • Anonym (Undrar)
    Aikido skrev 2017-01-26 23:12:09 följande:
    Två saker:

Fordonet förverkas.

Du blir bestraffad (eller tja bestraffad... det är väl kanske en fråga om tycke och smak).

Bilbränder trodde jag hände mest i förorterna. Tungan ute

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2017-01-26 23:13:40 följande:
    Ingenting.
    Inga böter? Inget visa upp på närmaste polisstation senare? Ingenting? På något sätt måste man väl bevisa att man faktiskt har ett körkort?
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:15:35 följande:
    Lagen säger ju att du måste ha med det när du kör, men eftersom de kan kolla i datorn direkt så skulle jag tro att du får en "varning" bara.
    Ok. 
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-26 23:16:12 följande:
    Kan bli 500 spänn böter
    Ok.
    Aikido skrev 2017-01-26 23:16:21 följande:
    Många körkortskontroller sker just i förorterna. Konsekvenserna av att inte ha med sig körkortet mörkas ofta av media.
    Som så mycket annat som mörkas av media i mellanmjölkens land. Obestämd

• Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:17:48 följande:
    Du kan förresten få böter på en femhundring. Men har du till exempel pass eller id-kort med dig så slipper du böter, då går det som körkort typ.
    Om man inte har något ID alls med sig för att man har glömt plånboken.
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:23:11 följande:
    Mm, då slår de personnummer så kommer ditt körkort upp. Och du kan få böter.
    Och då ser dom fotot på körkortet och tittar på bilisten och så är problemet löst. Eller man kanske måste flörta järnet först för att slippa böterna förstås.
  • Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:27:10 följande:
    Börjar du flörta kan det nog hända att du får böter bara för att. Men ja, då ser de fotot och att det är du och att körkortet är giltigt.
    Så gör dom ju på film och det brukar alltid gå bra.
    Aikido skrev 2017-01-26 23:27:45 följande:
    Ska man flörta gäller det ju att välja rätt polis att bli stoppad av. Någorlunda rätt kön och/eller sexuell läggning.
    Förhoppningsvis är det en manlig och en kvinnlig polis så att man kan känna av läget innan så att det blir rätt. Cool

• Anonym (Undrar)
    Dumbledore skrev 2017-01-26 23:35:48 följande:
    Fast mest blir det nog pinsamt. Det är inte Hollywood, är det en sur polis kan det mycket väl sluta med flygande besiktning också, en trasig lampa eller slitet däck och vips så har du ännu en bot att betala. Det är väl bara att säga som det är, du glömde plånboken hemma, jättedumt. Fast planerar du att det ska hända?
    Jag skojade ju naturligtvis. Var bara nyfiken på vad som kan hända och det värsta är tydligen 500 kr i böter.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2017-01-26 23:45:53 följande:
    Hänt när jag åkte med min bror. De kollade upp hans körkort i datorn och han slapp undan med en tillsägelse.
    Var polisen arg för att han glömt körkortet?
Svar på tråden Vad händer om man inte har med körkort och blir stoppad?