• mamma och distriktssköterska

Tips 1177

Jag är mamma till lite större barn OCH distriktssköterska på 1177 Vårdguiden nära Göteborg.

Många klagar på långa väntetider för att komma fram till oss.

Här är tips på vad Du kan göra för att hjälpa till att korta tiden.
    Är det urakut- ring 112. Vi på 1177 är inte 112, alltså kan det ta lång tid innan vi svarar.
    Vissa samtal tar 40 sekunder, andra tar 40 minuter- det beror på vad du ringer om.
    Många gånger måste jag ringa och rådfråga doktorer och andra experter. Det kan ta tid att få tala med en läkare som just då opererar.

1. Följ instruktionerna i TALSVARET. Du får givetvis vara anonym men det underlättar för dig och mig om du gör följande:
    2. Knappar in personnumret PÅ DEN DET GÄLLER, alltså inte på dig själv om du ringer för någon annan.

Lyssna noga om du ska trycka in 10 eller 12 sffror. Försök göra rätt- det går givetvis att fixa till men tar extra tid.

3. Om du ringer för något av dina barn- snälla - blanda inte ihop barnens fyra sista siffror med varandra.
    Allt tar extra tid när du ska springa runt och leta i lådor och skåp efter siffrorna, eller ropa på din respektive som befinner sig på andra våningen....eller i duschen.
    Du kanske är nr 15 idag på min lista som inte har koll- det går som sagt att ordna men tar extra tid.

4. Mängder av frågor gäller febriga barn- det vore då väldigt bra om du har kollat tempen INNAN du ringer.
    Förmodligen ber jag dig att kolla tempen under tiden jag väntar i telefonen för det är VIKTIGT för att jag ska göra rätt bedömning.

Men 2-åringen som du ringt om tycker INTE att det är viktigt och gallskriker i telefon och du blir stressad. Ta tempen i lugn och ro INNAN du ringer och innan du ger febernedsättande.

Va? Har du ingen temp hemma? Eller vet du inte var den är?
    Hur kan du då veta att ditt barn har 38,5 i temp som du sa alldeles nyss?

Jag raljerar lite men väldigt många har inte kollat tempen utan känner bara på pannan.

På spädbarn går det inte att avgöra om de har feber eller inte genom att känna på dom, deras värmesystem (eller vad man ska kalla det) är inte tillräckligt utvecklat ännu.

5. Köp en örontermometer eller ännu hellre en stjärttermometer som är mest tillförlitlig.
    OBS Det räknas INTE som ett övergrepp att ta tempen i stjärten på sitt barn. Det är omsorg!!!
    Lugn o ro med lite salva på så går det bra. Större barn kan själva sätta in tempen bak.

Läs gärna på 1177.se om du undrar över olika saker. Du kanske faktiskt hittar vad du söker där och slipper sitta i telefonkö.

6. Använd e-tjänster (bankid eller e-leg) för att nå din vårdcentral om du inte kommer fram i telefon till dom eller prova att ring igen under eftermiddagen.
    TROTS att vårdcentralens telefonsvar ibland felaktigt säger att "det är fullt hela dagen, var god återkom i morgon" så kan det ändå lätta runt lunch.

7. Jag beklagar också att du inte når din vårdcentral, att det är fullbokat efter 5 minuter- jag har själv haft samma problem.
    Det är en politisk fråga. Den problematiken kan jag inte hjälpa dig med. Sorry.

8. Berätta gärna för era vänner, större barn, grannar och släkt vad de kan göra för att minska väntetiden till 1177. Jag lovar att jag gör vad jag kan för att hjälpa dig och alla andra väntande föräldrar (och andra) så snabbt jag kan. :)

9. Tvätta alltid händerna före mat/måltid och efter toabesök.Hosta och nys i armvecket.Stanna hemma 48 timmar efter sista kräkning/diarre så minskar du risken att DU gör andra sjuka.

Snart är det VABruari (Vård av barn i februari- den månaden på året då flest föräldrar vabbar)

Kämpa på alla småbarnsföräldrar, det blir bättre- jag lovar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-21 11:17
    Jag är mamma till lite större barn OCH distriktssköterska på 1177 Vårdguiden nära Göteborg. Har skrivit detta tidigare och lagt till några tips.

Många klagar på långa väntetider för att komma fram till oss.

Här är tips på vad Du kan göra för att hjälpa till att korta tiden.
    Är det urakut- ring 112. Vi på 1177 är inte 112, alltså kan det ta lång tid innan vi svarar.
    Vissa samtal tar 40 sekunder, andra tar 40 minuter- det beror på vad du ringer om.
    Många gånger måste jag ringa och rådfråga doktorer och andra experter. Det kan ta tid att få tala med en läkare som just då opererar.

1. Följ instruktionerna i TALSVARET. Du får givetvis vara anonym men det underlättar för dig och mig om du gör följande:
    2. Knappar in personnumret PÅ DEN DET GÄLLER, alltså inte på dig själv om du ringer för någon annan.

Lyssna noga om du ska trycka in 10 eller 12 siffror. Försök göra rätt- det går givetvis att fixa till men tar extra tid.

3. Om du ringer för något av dina barn- snälla - blanda inte ihop barnens fyra sista siffror med varandra.
    Allt tar extra tid när du ska springa runt och leta i lådor och skåp efter siffrorna, eller ropa på din respektive som befinner sig på andra våningen....eller i duschen.
    Du kanske är nr 15 idag på min lista som inte har koll- det går som sagt att ordna men tar extra tid.

4. Mängder av frågor gäller febriga barn- det vore då väldigt bra om du har kollat tempen INNAN du ringer.
    Förmodligen ber jag dig att kolla tempen under tiden jag väntar i telefonen för det är VIKTIGT för att jag ska göra rätt bedömning.

Men 2-åringen som du ringt om tycker INTE att det är viktigt och gallskriker i telefon och du blir stressad. Ta tempen i lugn och ro INNAN du ringer och innan du ger febernedsättande.

Va? Har du ingen temp hemma? Eller vet du inte var den är?
    Hur kan du då veta att ditt barn har 38,5 i temp som du sa alldeles nyss?

Jag raljerar lite men väldigt många har inte kollat tempen utan känner bara på pannan.

På spädbarn går det inte att avgöra om de har feber eller inte genom att känna på dom, deras värmesystem (eller vad man ska kalla det) är inte tillräckligt utvecklat ännu.

5. Köp en öron-termometer eller ännu hellre en stjärt-termometer som är mest tillförlitlig.
    OBS Det räknas INTE som ett övergrepp att ta tempen i stjärten på sitt barn. Det är omsorg!!!
    Lugn o ro med lite salva på så går det bra. Större barn kan själva sätta in tempen bak.

Läs gärna på 1177.se om du undrar över olika saker. Du kanske faktiskt hittar vad du söker där och slipper sitta i telefonkö.
    Tex "Infektioner hos barn- smittguide".

6. Använd e-tjänster (bankid eller e-leg) för att nå din vårdcentral om du inte kommer fram i telefon till dom eller prova att ring igen under eftermiddagen.
    TROTS att vårdcentralens telefonsvar ofta säger att "det är fullt hela dagen, var god återkom i morgon" så kan det ändå lätta runt lunch eller senare.

7. Jag beklagar också att du inte når din vårdcentral, att det är fullbokat efter 5 minuter- jag har själv haft samma problem.
    Kommer man inte fram på telefon trots många försök, och inte heller fått kontakt via e-tjänst så får ni helt enkelt gå dit.
    Det är en politisk fråga. Den problematiken kan jag inte hjälpa dig med. Sorry.

8. Berätta gärna för era vänner, större barn, grannar och släkt vad de kan göra för att minska väntetiden till 1177. Jag lovar att jag gör vad jag kan för att hjälpa dig och alla andra väntande föräldrar (och andra) så snabbt jag kan. :)

9. Tvätta alltid händerna FÖRE mat/måltid och EFTER toabesök.
    Hosta och nys i armvecket.
    Stanna hemma 48 timmar efter sista kräkning/diarre så minskar du risken att DU gör andra sjuka.
    Låt barnet vara hemma en dag och vara helt feberfri utan Alvedon. Barnet ska orka med aktiviteterna på förskolan.

Nu är det VABruari (Vård av barn i februari- den månaden på året då flest föräldrar vabbar)

Kämpa på alla småbarnsföräldrar, det blir bättre- jag lovar :)
    Trots att det är jobbigt med alla dessa infektioner så ta vara på tiden med barnen.
    Fortare än du tror kommer de att klara sig utan dig.
  • Svar på tråden Tips 1177
  • HippHipp

Utmärkt beskrivet!! Borde printas ut och sättas upp på väggen på varje BVC!

Tack. Kopiera gärna om du vill och dela i andra grupper. Mina barn är som sagt rätt stora så jag är inte ofta i sammanhang med mindre barn längre- förutom i telefon då. Må så gott :)

• lövet2

Mycket bra inlägg! Jag har fått så himla bra hjälp på 1177 flera gånger och är mycket tacksam för att även Norrbotten införde numret till slut ...

30/1 -17 Antal besök: 87000

Tack för det. Så bra att du är nöjd. Det är det vi strävar efter på 1177, de allra flesta av oss.

Dela eller kopiera gärna till andra grupper. Jag finns inte längre i grupper med mindre barn eftersom mina barn är rätt stora nu :)

Svar på tråden Tips 1177