• Maramina

Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?

ExitSong skrev 2017-01-27 17:06:45 följande:

Nu har jag pratat med banken (Skandia) och mäklaren. Mäklaren säger att de förbättringar jag nämner (måla fasaden, fixa badrummet o någon smådetalj) skulle höja värdet till uppskattningsvis 2,7 mkr. Om vi köper det för 2,1 stiger alltså värdet med 600 tusen :) Det påverkar dock inte amorteringskravet, vad nu det betyder. Han kunde göra en förhandsvärdering i nästa vecka. Banken sa att man kan lämna in intyg på en omvärdering efter 7 månader. 

Då borde det alltså bli att vi istället för ett lån på 2,1 har ett lån på 1,5 mkr, eller är jag helt ute och cyklar? Och att det då är belånat till 85 % av 1,5 mkr?

Jisses, det vore ju helt fantastiskt!

Nej nej. Ert lån är fortfarande på 2,1. Det är ju inte så att det bara för att värdet går upp att banken automatiskt vill ha mindre pengar av er. Säljer ni huset efter det arbete ni gjort och får då 600 000 mer än vad ni betalat för så har ni gått vinst 600 000 minus skatter, mäklararvoden etc
  • Maramina
    Aniiee skrev 2017-01-29 01:04:57 följande:
    Nä, men tänk om det var så.... Brorsan skulle ju isf ha fått 2 mille av banken när han omvärderade sin lägenhet i höstas. Från att ha 1,5 i lån till att ha inga lån och överskottet på kontot. Det skulle vara rätt nice....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
    Visst hade det varit underbart om de hade varit så! Då hade vi också fått en massa pengar och noll i skulder efter omvärdering från att haft 2,1 i lån :D.
Svar på tråden Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?