• HippHipp

Naken granne :)

Hej!

Vi har ett litet problem. Vi har en granne, ganska nyinflyttad tror jag, som går omkring ganska mycket naken. Inget problem med det- det kan väl tänkas att jag också gör om jag är ensam hemma, ska sola etc (vi har ingen insyn).

Problemet är bara att vi har en ordentlig insyn till hennes altaner och vissa rum. Vi bor kuperat och bor på en kulle ovanför så det är oklart om hon har koll på att vi kan se in (eller de-men det är nästan bara en ensam kvinna där). Vi bor inte på samma gata utan vi bor på gatan ovanför- därför har hon nog inte sett vår bil etc.

Nu verkar hon dock ha börjat dejta. Helt plötsligt, när vi lekte på tomten efter dagis säger mitt ena barn: Men mamma, vad hon är dum, varför brottar hon ner honom?

Jajjamensan. Grannarna hade sex i en solsäng.

Så himla härligt och woopa woopa för dem etc- men vill faktiskt inte att mina barn ska se detta. Snabbt sattes det på film och serverades godis inne- en vanlig måndag

Tyvärr hände det igen när vi satt ute och åt den kvällen... De gick igång på deras/hennes köksbord. Oralt. HUR förklarar man detta för barn 3-6 år?????

Snabbt in igen. Avleda.

Sen dess har jag arbetat proaktivt. Haft på musik ute. Pratat högt. Hängt ut fladdrande tvätt på tork. För att hon ska upptäcka att det bor barn här. Spelade barnmusik på hög volym för att hon skulle förstå att det bor folk här, som dessutom har barn.

Trodde problemet var löst. En vecka senare var det igång igen....

Herregud. Vad göra. Hon är ju förstås fri att göra vad hon vill på sin tomt. Men jag vågar knappt låta barnen bada eller leka på tomten längre.... Funderar på att skriva ett brev och lägga i hennes brevlåda. Med lite humoristisk ton kanske. Vågar inte gå och knacka på och säga detta ansikte mot ansikte.

Behövde bara prata av mig- men tips emottages också tacksamt!

• Svar på tråden Naken granne :)
  • K med lilla E

Jag hade nog gått ner och sagt till och uppmärksammat henne på att allt som hon gör syns. Men mest är jag nyfiken på var ni bor som har så fint väder nu att ni sitter ute och ligger och solar?

• Anonym (B)

Var bor ni där det är så soligt i slutet av januari? :) med tanke på att du skriver "ganska nyinflyttad" och därefter har hon gjort allt detta.

Hur som helst, tycker ni låter lite fjompiga. Säg åt barnen att inte stirra in i andras lägenheter, det är ganska oförskämt.

• Anonym (B)

Vi har en granne som går naken jämt. Har sett honom ha sex någon gång också. När barnen såg honom naken en gång så frågade de om det. Då sa jag till dem att vissa människor gillar att gå nakna ofta och att vi är alla olika. Sen berättade jag att det är oförskämt och inte särskilt snällt att stirra in i grannens fönster, okej om man ser det någon gång men att stå och kolla är inte okej. Det förstod de förstås och så var det problemet löst.

Jag tycker inte att vi med barn ska bestämma hur andra vill göra i sitt hem. Däremot är det ju olämpligt av din granne att ha sex utomhus, det borde du säga till om.

• John22

Typiskt, urlöjligt svenskt beteende från din sida. Tanken slog dig aldrig att PRATA MED GRANNEN?

• HippHipp

Just det, glömde säga. Vi bor i södraste Spanien, ungefär vid Gibraltar. Det är vinter här med men det innebär ibland 17 och regn och ibland 25 och sol...

Ja- jag (eller så skickar jag maken så slipper jag hehe) får nog ta mig i kragen och gå ner till henne. Till saken hör- vilket jag egentligen tycker är otroligt härligt men just när man ska prata med henne så känns det extra pinsamt- att hon är 60+. Oerhört vacker. Men mer obekvämt att prata med om sådant med henne än en jämnårig.

Till B. Du har inte små barn eller hur? Kanske inte barn alls?

Det handlar inte om att stirra in i någons lägenhet. Hus här är annorlunda byggda än de ofta är i Sverige, troligen pga värmen. Enorma trädäck, stora glaspartier och inte så mycket traditionella fönster (åt andra hållet har man ofta nästan inga fönster alls så att det ska bli svalt i sovrummen).

Det handlar inte riktigt om att 'inte titta in'. Husen blir lätt till 'skyltfönster' och dessutom sker en stor del av livet här utomhus. Om barnen tex badar i poolen ser de rakt in hos henne vare sig de vill eller inte. För att inte tala om barnens sandlåda. Och som sagt, de är mellan 3 och 6 år gamla...

Iochmed att det är kuperat här så är detta med insyn oftast inte något problem, när man bygger hus brukar man lägga dem för att minimera insyn. Men det verkar ha misslyckats lite vid bygget av hennes och vårt hus....

Vi ser på detta med glimten i ögat. Jag försökte också förmedla det i mitt inlägg. Hennes liv verkar otroligt livsbejakande. Henne vill jag vara när jag blir 60+!

Men... Hur härligt det än är. Vill inte förklara för mina barn varför en man slickar en kvinna... inte när barnet är 6 år i alla fall. Vi har liksom precis börjar prata om 'mammor och pappor har det mysigt, pappan har frön etc' eftersom jag är gravid igen. Långt steg från det till oralsex. Vill inte chocka dem.

Och tyck gärna att jag är pryf: vill inte att de ska se detta (för barn kan dessutom passionerat sex se ganska våldsamt och otäckt ut).

• HippHipp

John: Jo jag vet!! Är typiskt svenskt fånig i detta! Rodnar bara jag tänker på att prata med henne samtidigt som jag vet att det är väl ingen fara.. jag VET att jag är fånigt som inte vågar ta ett vuxet snack om detta.

B: Jag vet. Tycker ju hennes liv verkar härligt! Vill inte förbjuda henne (och har inte heller rätt) att ha sex inte i huset. Vill att hon ska fortsätta med sin härliga livsstil!

Men vill ÄNDÅ inte att mina barn ska se!

Har tom mailat till stadsbyggnadskontoret om uppsättning av staket/häck. Vi måste be om tillstånd pga att vår tomt är naturminnesskyddad (eller ngt sånt).

• Anonym (B)
    HippHipp skrev 2017-01-27 13:05:45 följande:

Just det, glömde säga. Vi bor i södraste Spanien, ungefär vid Gibraltar. Det är vinter här med men det innebär ibland 17 och regn och ibland 25 och sol...

Ja- jag (eller så skickar jag maken så slipper jag hehe) får nog ta mig i kragen och gå ner till henne. Till saken hör- vilket jag egentligen tycker är otroligt härligt men just när man ska prata med henne så känns det extra pinsamt- att hon är 60+. Oerhört vacker. Men mer obekvämt att prata med om sådant med henne än en jämnårig.

Till B. Du har inte små barn eller hur? Kanske inte barn alls?

Det handlar inte om att stirra in i någons lägenhet. Hus här är annorlunda byggda än de ofta är i Sverige, troligen pga värmen. Enorma trädäck, stora glaspartier och inte så mycket traditionella fönster (åt andra hållet har man ofta nästan inga fönster alls så att det ska bli svalt i sovrummen).

Det handlar inte riktigt om att 'inte titta in'. Husen blir lätt till 'skyltfönster' och dessutom sker en stor del av livet här utomhus. Om barnen tex badar i poolen ser de rakt in hos henne vare sig de vill eller inte. För att inte tala om barnens sandlåda. Och som sagt, de är mellan 3 och 6 år gamla...

Iochmed att det är kuperat här så är detta med insyn oftast inte något problem, när man bygger hus brukar man lägga dem för att minimera insyn. Men det verkar ha misslyckats lite vid bygget av hennes och vårt hus....

Vi ser på detta med glimten i ögat. Jag försökte också förmedla det i mitt inlägg. Hennes liv verkar otroligt livsbejakande. Henne vill jag vara när jag blir 60+!

Men... Hur härligt det än är. Vill inte förklara för mina barn varför en man slickar en kvinna... inte när barnet är 6 år i alla fall. Vi har liksom precis börjar prata om 'mammor och pappor har det mysigt, pappan har frön etc' eftersom jag är gravid igen. Långt steg från det till oralsex. Vill inte chocka dem.

Och tyck gärna att jag är pryf: vill inte att de ska se detta (för barn kan dessutom passionerat sex se ganska våldsamt och otäckt ut).

Jodå jag har barn (som jag skrev i inlägget under). Små barn dessutom.
  • HippHipp

B: Ok,bra. Då är ju du ett utmärkt bollplank.

Vad hade du gjort? (Ditt flesta tips att be dem att inte titta in i andras lägenheter funkar inte i detta fall).

• Anonym (B)
    HippHipp skrev 2017-01-27 13:26:21 följande:

B: Ok,bra. Då är ju du ett utmärkt bollplank.

Vad hade du gjort? (Ditt flesta tips att be dem att inte titta in i andras lägenheter funkar inte i detta fall).

Ja alltså när du beskrev hur det ser ut hos er förstår jag mer. Om det verkligen är i ert synfält hela tiden så finns det nog inget annat att göra än att prata med henne... eller om ni sätter upp stora vita luftiga (lite genomskinliga) gardiner, de släpper in ljus men täcker ändå. Men det känns ju som en väldigt trist lösning...

Om hon är som de flesta andra så kommer hon nog bli väldigt generad när hon får höra att ni har sett henne och det vore ju bra för er för då ligger det i båda parters intresse att hon skyler sig. Om hon däremot går igång på tanken att folk kan se henne så har ni ju ett problem :/
  • HippHipp

Tack B!

Bra tips, vi är faktiskt just nu på g med gardiner i vardagsrummet pga för mycket ljus när solen ligger på. Kom på att det nog går att tänka likadant utomhus- måste kanske inte vara en planterad häck (känns omständigt) utan kanske bara ställa vår jättestora torkställning för tvätt mitt i utsikten :) Fult- men fyller nog sin funktion. Men: först testa att prata.

Är hon exhibitionist är det ju fine men om inte kanske hon blir glad av att vi påtalar detta?

Har så oerhört skilda känslor ang detta. Både jag och min man är ofta hemma på dagis. Då gör hennes 'livsstil' oss båda lite glada (vem vet, hade hon varit lite yngre hade vi kanske gått igång på detta ;)). Men just när barnen är hemma är det obekvämt.

Svar på tråden Naken granne :)