• juliakarlssons

Förstahandskontrakt i Stockholm...

Finns det någon här som har lyckats få ett förstahandskontrakt i Stockholm, utan kontakter? Det låter på alla som att det är helt jävla omöjligt.. Jag fick precis en hyresrätt, förstahandskontrakt, centralt i Örebro, detta utan kontakter. Det ända jag gjorde var att intresseanmäla mig på den privata hyresvärdens hemsida, sedan skickade de ca en månad senare ut att de hade en etta ledig och att man skulle höra av sig vid intresse. Snabbt som tusan svarade jag och jag blev då inbjuden på en visning. Gick på visning och nu är lägenheten min. Är det verkligen omöjligt att det kan gå till på samma vis i Stockholm? Fattar att det inte går att jämföra Örebro och Stockholm egentligen, och förstår även att man inte direkt kan få en lägenhet mitt i smeten så lätt.. Men inom ett hyfsat bra avstånd från centrum iallafall, liksom inte Södertälje direkt..mHar nämligen tänkt att flytta till Stockholm i höst i år pga. studier. 

Dela gärna med er av era erfarenheter av att hitta bostad i Stockholm, om ni har ett andra/förstahandskontrakt, hur ni fick lägenheten, hur lång tid det tog att få tag på en lägenhet överhuvudtaget (bör jag börja söka nu redan?) och vart i Stockholmsregionen eran lgh ligger :)

• Svar på tråden Förstahandskontrakt i Stockholm...
  • Linnis92

Nej inte omöjligt. En kompis satte upp intresse för nybyggda lägenheter i Kungsängen och hon fick förstahandskontrakt efter ett par månader. Inga kontakter var inblandade där. Var också en privat hyresvärd,

• Jasmin Karlsson

Självklart kan man få lägenhet i sthlm utan kontakter, men det tar tid. Man ställer sig i kö på bostad.stockholm.se och väntar. Sen efter 5-10 år kan man få en lägenhet. Jag fick min efter ca 7 år.

• Nyfikna72

Sen beror det ju på vad man menar med stockholm också..........det är ju en ganska stor skillnad på centralt och kungsängen tex

• Noname00

Jag fick en utan kontakter, sa dock upp den när jag köpte bostad.
    Hur stor är den och vad får du betala i månaden?

Om du vill till sthlm så är det inte helt omöjligt att byta den, finns alltid folks som ska studera i örebro och vill byta sina förstahandskontrakt, räkna dock inte med att de ligger centralt.

• Noname00
    Nyfikna72 skrev 2017-01-28 11:12:03 följande:

Sen beror det ju på vad man menar med stockholm också..........det är ju en ganska stor skillnad på centralt och kungsängen tex

När man pratar om stockholms så menar man hela länet.
    Centralt är inom tullarna.
  • juliakarlssons
    Noname00 skrev 2017-01-28 18:00:48 följande:

Jag fick en utan kontakter, sa dock upp den när jag köpte bostad.
    Hur stor är den och vad får du betala i månaden?

Om du vill till sthlm så är det inte helt omöjligt att byta den, finns alltid folks som ska studera i örebro och vill byta sina förstahandskontrakt, räkna dock inte med att de ligger centralt.

Min lgh i Örebro är 30kvm (väldigt liten..) och hyran är 4500kr. Väldigt bra ide, tänkte inte så långt.. Det ska jag absolut försöka få till!!
  • juliakarlssons
    Jasmin Karlsson skrev 2017-01-28 10:49:14 följande:

Självklart kan man få lägenhet i sthlm utan kontakter, men det tar tid. Man ställer sig i kö på bostad.stockholm.se och väntar. Sen efter 5-10 år kan man få en lägenhet. Jag fick min efter ca 7 år.

Läste att det tar upp till 7-8 år att få en lgh i Tensta (är hellre hemlös, typ) via Bostadsförmedlingen i Stockholm. Står i deras kö sedan ett år tillbaka, så för att få en lägenhet i en normal stadsdel via dem måste jag väl vänta tills jag är i 30-års åldern.. I vilket område fick du en lägenhet?
  • Noname00
    juliakarlssons skrev 2017-01-28 19:05:17 följande:
    Läste att det tar upp till 7-8 år att få en lgh i Tensta (är hellre hemlös, typ) via Bostadsförmedlingen i Stockholm. Står i deras kö sedan ett år tillbaka, så för att få en lägenhet i en normal stadsdel via dem måste jag väl vänta tills jag är i 30-års åldern.. I vilket område fick du en lägenhet?
    Hur bor du idag?
  • Noname00
    juliakarlssons skrev 2017-01-28 18:59:37 följande:
    Min lgh i Örebro är 30kvm (väldigt liten..) och hyran är 4500kr. Väldigt bra ide, tänkte inte så långt.. Det ska jag absolut försöka få till!!
    Kollade på örebro förut priserna är inte så dyra, sjukt dyrt i sthlm.
  • Aniiee

Som sagt var, beror ju på vad du menar med "Stockholm". Stockholm är stort som fasen, sett till inte bara hela länet, utan även endast kommunen. Men tumregeln är så klart att ju längre ut från city, destå snabbare får du ett förstahandskontrakt. I Huddinge åt söder och Sollentuna åt norr kan du få ett kontrakt inom 4 år, rätt enkelt, om du inte är så kräsen på områden (Visättra eller Tureberg, exempelvis).

Och sen så är det så att har man väl fått in en fot så är det lättare att byta upp sig sen,

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Kasperina

Jag var nära att få ett förstahandskontrakt i Stockholm (Helenelund) våren 1998.
    Jag var trea i kö, ettan och tvåan kom inte på visningen men hade en vecka på sig att höra av sig. En timme före deadline hörde tvåan av sig och tog lägenheten

Jag lyckades sedan få ett rum i ett kollektiv.

• Aniiee
    Kasperina skrev 2017-01-28 19:27:40 följande:

Jag var nära att få ett förstahandskontrakt i Stockholm (Helenelund) våren 1998.
    Jag var trea i kö, ettan och tvåan kom inte på visningen men hade en vecka på sig att höra av sig. En timme före deadline hörde tvåan av sig och tog lägenheten

Jag lyckades sedan få ett rum i ett kollektiv.

Fun fact, 1998 stod mindre än 2500 personer i Stockholms bostadskö, 2016 stod mer än 66 000 personer i kön. 

En förklaring kan ju vara att många kommuner lagt ned sina köer och hänvisar till Stockholmskön istället, men ändå.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Noname00
    Aniiee skrev 2017-01-28 19:38:21 följande:
    Fun fact, 1998 stod mindre än 2500 personer i Stockholms bostadskö, 2016 stod mer än 66 000 personer i kön. 

En förklaring kan ju vara att många kommuner lagt ned sina köer och hänvisar till Stockholmskön istället, men ändå.
    Att sälja ut allmännyttan bidrog också till ökad bostadskö och högre bostadspriser.
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2017-01-28 19:47:58 följande:
    Att sälja ut allmännyttan bidrog också till ökad bostadskö och högre bostadspriser.
    Det med.
  • Nyfikna72
    Noname00 skrev 2017-01-28 18:01:36 följande:
    När man pratar om stockholms så menar man hela länet. Centralt är inom tullarna.

Jo jag begriper ju det men de som söker bostad verkar tro att de ska kunna hitta nåt relativt fort centralt medans verkligheten är nån tredjehandsetta fyra mil från centrum..........jag har aldrig hört nån som drömmer att flytta till hallonbergen eller kungsängen iallafall.....
  • ajnas

Stod i kö i 5 år för att få en nybyggd fyra i utkanten av Stockholms kommun, ej Tensta eller liknande.

Svar på tråden Förstahandskontrakt i Stockholm...