• Anonym (Ts)

Ärftlig ADHD eller ett sammanträffande?

Jag väntar nu mitt andra barn och så slog det mig precis. På min mammas sida har syskon nr 2 ADHD i minst 2 generationer.

I min mammas syskonskara:

1 Morbror

2 Moster (ADHD)

3 mamma

Min morbror är barnlös.

Min moster har 4 barn varav barn nr 2 har ADHD.

Min mamma har 3 barn varav barn nr 2 har ADHD.

Nu när jag väntar mitt andra barn undrar jag om det kan ärvas så här eller om det är en konstig slump? ????

• Svar på tråden Ärftlig ADHD eller ett sammanträffande?
  • molly11

Ja adhd är högst ärftligt! Har man adhd har man det i släkten i 8 av 10 fall eller om det var 7 av 10. Detta vet jag då vi just haft dottern på utredning!

• molly11

Och just det. Den sägs även kunna hoppa flera generationer men de har jag inte sett någon forskning på!

• MammAmma

Det är hög ärftlighet på ADHD. Jag kommer från en släkt där det är flera st med diagnosen och har ADHD själv också, vilket min dotter (barn nr 3) också har och yngsta ska utredas för ADHD och autism. Att det däremot skulle hänga ihop med andra barnet i en syskonskara är enbart slump. Uppenbarligen har varken mitt första eller andra barn det, men däremot tredje och eventuellt fjärde.

• Anonym (Adhdmorsan)

Min sons pappa har adhd och min son också. Min sons faster och hennes man har båda adhd och deras två barn har adhd de lux med trotssyndrom, fobier, kriminalitet och missbruk som tilläggsbekymmer. Hög ärftlighet!!

• Anonym (damp-bruden)

Vad är sannolikheten för att ett barn ska ärva adhd om en respektive båda föräldrarna har det?

• Randig

Jo det är ärftligt.

Min bror har det och min pappa. Min första son har det troligen, han ska utredas längre fram, han är fortfarande lite för liten tyckte dem (4 år).

Det är en av min anledningar till att jag inte vill skaffa flera barn (vi har 2) trots att sambon vill, jag är rädd att få fler vilda barn och rädd att jag inte klarar av det:( Sonen är som 2 barn redan.

• Randig
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-28 21:10:29 följande:

Vad är sannolikheten för att ett barn ska ärva adhd om en respektive båda föräldrarna har det?

Väldigt hög. Men vet inte hur många procent risk/chans det är.
  • MammAmma
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-28 21:10:29 följande:

Ärftligheten uppskattas vara ungefär lika hög som med schizofreni, dvs runt/drygt 80 %.
  • Anonym (damp-bruden)
    MammAmma skrev 2017-01-28 21:54:40 följande:

Ärftligheten uppskattas vara ungefär lika hög som med schizofreni, dvs runt/drygt 80 %.

I tvillingstudier är det tydlugen 80%-ig konkordans för enäggstvillingar och 40% för tvåäggs. Vad betyder det? Borde inte det betyda att den genetiska komponenten bakom adhd står för 40%?
  • Anonym (Frida)

Jag tror du har missförstått, risken att ett barn får schizofreni är 10% om ena föräldern har det, men schizofreni är 80% ärftligt. Det vill säga till 20% beror det på miljöfaktorer och till 80% av gener, men det är inte 80% av barnen till den sjuka föräldern som får sjukdomen. Samma sak gäller vid ADHD.
  • MammAmma
    Anonym (Frida) skrev 2017-01-29 02:47:32 följande:

Jag tror du har missförstått, risken att ett barn får schizofreni är 10% om ena föräldern har det, men schizofreni är 80% ärftligt. Det vill säga till 20% beror det på miljöfaktorer och till 80% av gener, men det är inte 80% av barnen till den sjuka föräldern som får sjukdomen. Samma sak gäller vid ADHD.

Ja, påstod jag nåt annat?? ~80 %-ig ärftlighet betyder inte att det är 80 % chans att få det, jag är mycket väl medveten om det.
  • Anonym (Well)

Ärftligt - ja

Specifikt nummer i barnaskaran - nej

• Anonym (Frida)
    MammAmma skrev 2017-01-29 07:12:57 följande:

Ja, påstod jag nåt annat?? ~80 %-ig ärftlighet betyder inte att det är 80 % chans att få det, jag är mycket väl medveten om det.

I såfall är ditt svar fullständigt orelevant.
  • MammAmma
    Anonym (Frida) skrev 2017-01-29 12:08:59 följande:

I såfall är ditt svar fullständigt orelevant.

Irrelevant*

Får du väl tycka då.
Svar på tråden Ärftlig ADHD eller ett sammanträffande?