• linnéa001

5-årspresent till autistisk kille, tips önskas

Hej!
    Måste hitta på en present till en liten kille som blir 5 år men tycker att det är så svårt. Han är autistisk och svår att kommunicera med, det går alltså inte att fråga honom vad han vill ha. Han leker inte med saker som man "ska" utan radar mest upp grejer. Han gillar att sjunga, springa, hoppa, cykla. Inomhus är det mest så att han går omkring och sjunger eller leker med leksaker på sitt sätt. Vad 17 hittar man på?

/Moster

• Svar på tråden 5-årspresent till autistisk kille, tips önskas
  • Dumbledore

Vad tycker föräldrarna? Någon bok om han kan sitta still och lyssna, ett mjukdjur, spelet med hoppande grodor så kan han sortera dem, gympakläder, bok med sångskiva till, typ Barnens silvriga bokskatt eller vad den heter kanske?

• HippHipp

Har 2 autistiska systersöner. Spektrat är ju stort men för dem funkar lego jättebra. Smålego med beskrivning. Troligen klarar han de som är från 7 år- autistiska barn ör ofta duktiga på att följa den sortens ritningar och 'logik'.

• linnéa001

Jag tackar för tipsen. Spelet med grodorna skulle kanske passa honom. Föräldrarna har tyvärr inte heller någon bra idé.

• Dumbledore
    linnéa001 skrev 2017-01-28 18:40:29 följande:

Jag tackar för tipsen. Spelet med grodorna skulle kanske passa honom. Föräldrarna har tyvärr inte heller någon bra idé.

Finns på Åhléns bland annat. :)
  • viseversa

Min autistiska son har en sköldpadda som spelar lugn musik och lyser jättefint i taket. Den har han när han ska sova. Dyr ja ca 600:- men så fin och han älskar den.

• viseversa

Såg att den kostade 500:- på abcleksaker. Men sen blir det säkert frakt på det också.

• linnéa001

Jag tackar igen för alla tips. Har bara imorgon på mig att handla så kan tyvärr inte beställa något. Det lutar åt ett spel eller kanske dinosaurier.

• Mirelle
    linnéa001 skrev 2017-01-28 20:38:04 följande:

Jag tackar igen för alla tips. Har bara imorgon på mig att handla så kan tyvärr inte beställa något. Det lutar åt ett spel eller kanske dinosaurier.

Vi köpte en stor dinohink på Biltema till vår femåring efter att ha googlat "vad köper man till en femåring?" :). Olika sorter och storlekar och lite tillbehör som palmer och stenar. Jättefin!
  • linnéa001
    Twin peaks skrev 2017-01-29 02:44:41 följande:

Köp en Xylofon.

Har hört honom spela på xylofon och vill helst skona föräldrarna :)
    Mirelle skrev 2017-01-29 10:38:47 följande:

Vi köpte en stor dinohink på Biltema till vår femåring efter att ha googlat "vad köper man till en femåring?" :). Olika sorter och storlekar och lite tillbehör som palmer och stenar. Jättefin!

Biltema är så jobbigt att ta sig till, en annan gång kanske, om vi har vägarna förbi.

Det blev till slut grodspelet och en bok om tåg, han gillar att åka tåg.
Svar på tråden 5-årspresent till autistisk kille, tips önskas