• Åke Vilse

Hur/varför blir man alkoholist?

Vad är det som gör att en del människor saknar "spärren" och börjar dricka mer och mer utan att se vart det är på väg?
    Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar och jag är inte ute efter att dömma någon som är eller har varit alkoholist.

Jag har själv suttit en gång och mått skit och upptäkte att när jag hade druckit så sov jag mycket bättre. Sov knappt alls annars pga stress och oro. Rasade i vikt och mådde allmänt skit!
    Jag bestämde mig då för att inte ta en droppe alkohol föräns jag mådde bra igen. Jag var livrädd för att fastna!

Andra gången var en kväll när jag tänkte igenom hur mycket jag hade druckit den kvällen utan att det knappt märktes.
    Jag var singel och festade friskt med grabbarna i min trappuppgång, men efter den kvällen tackade jag nej till att vara med och festa mer med dem. Jag ville inte fastna!

Jag hade en arbetskamrat. En snygg, smal trevlig tjej som var gift och hade en son. De köpte ett hus och det verkade som om de hade det bra. Men inte. Hon började att vänstra och dricka mer och mer. Hon började missköta jobbet och till slut blev hon utsparkad av maken och satt på parkbänken ihop med de andra alkisarna i stan.
    Jag tror inte hon har hämtat sig än idag trots behandlingshem och terapi m.m. Sorgligt.
    Fast hon har hela tiden hävdat att hon har mått och haft det bra när man har frågat henne...

Den närmsta person som varit alkoliserad var min morbror, men jag minns honom knappt och han tog livet av sig när jag gick i lågstadiet. Hans tjej blev med barn med en annan kille...

Vad har ni andra för erfarenheter och funderingar?

• Svar på tråden Hur/varför blir man alkoholist?
  • skriva

Vi hade en kompis som hade jättebra utbildning och tjänade jättemycket pengar. han var friidrottare på elitnivå också.

Varenda helg söp han ohämmat. Det började med "after work" på fredagen, och om hans sambo ahde tänkt sig nåt mysigt och trevligt på fredagskvällen så upplevde han aldrig det eftrsom han somnade när han kom hem. Han kunde börja dricka redan vi 14-tiden på fredagen. Han ville också alltid att vi skulle gå ut så han fick en bättre ursäkta att dricka än om vi träffades hemma.

Det fanns inte en enda lördag som han inte var fullständigt aspackad. Han grät ofta när han kom hem full och hans samboi fick sitta i flera timmar och trösta honom (innan hon tröttnade och sket idet). Han kom ofta hem och stupade medvetslös i soffan. Var hans sambo ute med komoisar på annat håll så hade han ofta glömt nyckeln kvar i niotillhållarlåset så hon inte kom in. Han hörde inte när hon ringde på dörren eller i mobilen.,

Vi som var runt omkring dem ´tyckte det var jobbigt att bjuda hem dem eftersom vi visste att han skulle drick det som fanns. vi hade många flaskor ovanpå kylskåpet och det kändes som att han satt och spande på dem om vi inte bjöd på alkohol...

En gång nbär vi var på teater så hann han drick två glas vin i pausen, som var ca 15 min.

Jättejobbigt att se hur en människa förstör sig själv.

Hans drickande började under studietiden, vilket är mycket vanligt eftrsom man går ut så mycket.

Deras förhållande tog slut eftr ngra år eftrsom tjejen inte kunde tänka sig ett fortsatt liv med honom pga spriten och allt det förde med sig.

• dessan59

jag är barn till alkoholister, därför tar jag helt avstånd till alkohol. det är är inte svårt med tanke på att jag ej tycker om smaken. jag måste erkänna att jag tycker om Bayils, jag vet ej hur det stavas, men dricker ett glas vartannat år, för det är gott. jag är nog kontrollmänninska, har jättesvårt att se vad som är normalt drickande hos andra. en del delar på ett par flaskor vin till maten det kan jag tycka är mycket. jag är väldigt känslig för folks drickande, jag tycker att många dricker för mycket, eleller igentligen inte ska dricka alls, det är min åsikt. // Desíree

Svar på tråden Hur/varför blir man alkoholist?