Inlägg från: HippHipp |Visa alla inlägg
  • HippHipp

Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?

Som jag känner igen detta! 3 barn, megamycket leksaker och de har aldrig velat leka på sina rum utan vill vara i vardagsrummet nära oss vuxna.

Men vi märkte efter ett par år av kaos att de alla 3 är 'periodare'. Först intensiv lek med lego i 2 veckor, sen 2 veckor rollekar med dockor etc. Så vi har de olika lådorna du beskriver (markerade med innehåll) i ett förråd istället. I sina rum har de de 1-2 lådor de just nu leker med. Allt pyssel finns även i förrådet; för att vi föräldrar ska kunna ha kontroll (hehe det hann hända ett par olyckor med kritor på väggar och målarfärg i soffan etc).

Det andra vi gör är att små grejer, typ lego eller dotterns dinosauriesamling har vi förutom en låda också en stor rund tygduk/matta till. Med en kanal runtom med ett snöre/band i. Det leks på dessa stora mattor (som jag även dekorerat- den till dinosaurierna ser ut som ett landskap med träd, berg etc). När leken är slut för dagen drar man bara i bandet och vips ligger alla grejerna i en påse! Som har en krok att hängas på i barnets rum.

Det är fortfarande stökigt hos oss ibland men dessa två förändringar har hjälpt enormt!

• HippHipp

Just nu är vi på semester (därav har jsg tid att mysa runt på FL :)) så kan inte ta bild. Men det finns att köpa, det borde gå att googla på typ leksaksmatta.

Våra har jag sytt själv. Ett laget filt-typ och ett lager vanligt bomullstyg. Och jag har gjort våra större än de jsg sett på reklam så att barnen verkligen 'håller sig på mattan ;)). Filttyg är bra för att det inte är så glidit, men jag har inte hittat på så stot bredd så jag har skarvat ihop bitar, 2 eller 3. Till våra klossar skarvade jag i ett lapptäcksmönster (japp. Gillar att pyssla.....).

Så; finns att köpa (jag bor dock i Spanien men det mesta finns ju ändå på nätet). Men har man symaskin är det enkelt att göra själv,

Kom på att vi har en sak till som vi tyckt är bra. 'Vad är det här-korgen'. En korg med lock (i vårt fall en turkos/grå flätad marockansk variant som smälter in i vårt vardagsrum). Här hamnar sånt man hittar mellan dynorna i soffan, i ett hörn etc och som vi antingen inte vet riktigt vart det hör till (tex en minispade: hör till legot? Eller ett attribut till brandbilen?) eller där vi helt enkelt inte orkar gå och lägga den upphittade saken på sin rätta plats direkt. Denna korg sorteras gemensamt en gång/vecka.

• HippHipp

Sista tipset: såna här har vi också tillverkat. Bilarna vill inte vår tjej ska åka ihop i mattan/påsen gör då kraschar de ju.... Så vi har gjort ett par sådana här garage. OBS lånade bilder. Men våra är snarlika.

Svar på tråden Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?