• LillaMi81

Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?

Nu är problemet återigen aktuellt. Jag har nyss tvättat sonens vinteroverall och den är fullständigt dyngsur när jag tar ur den ur tvättmaskinen. Det här är inte första gången utan det händer jämt när jag tvättar ytterkläder, i synnerhet vinterkläder med tjockt foder. Jag antar att det har att göra med impregneringen som gör plagget vattentätt.

Jag har tyvärr inget torkskåp hemma och ytterkläderna tål ju inte torktumlare så jag vrider ur så mycket det går, sen hänger jag upp den med handdukar på golvet under tvättställningen. Vi har även en skotork som jag stoppar in i byxben och flyttar runt lite här och var för att torka punktvis. Trots detta torkar den inte på långt över ett dygn. Kläder som torkar så långsamt tenderar ju att börja lukta surt så jag vill verkligen att den torkar på max 24 timmar.

Jag kan väl inte vara den enda som har detta problem, så hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?
  • Linnis92

Jag tvättar bara av ytterkläderna med trasa då de kan bli förstörda av maskintvätt.

• elyse

Vi har en fläkt i tvättstugan.

• LillaMi81
    Linnis92 skrev 2017-01-29 15:41:59 följande:

Jag tvättar bara av ytterkläderna med trasa då de kan bli förstörda av maskintvätt.

Ja, så gör jag oftast, men ibland så räcker inte det. Nu var det första gången denna säsong som vi tvättade overallen. Den var genomsmutsig, även på fodret och fullständigt blöt, så jag tog ett djupt andetag och slängde in den i tvättmaskinen ändå.
  • LillaMi81
    elyse skrev 2017-01-29 15:43:55 följande:

Vi har en fläkt i tvättstugan.

Det är såklart supersmidigt. Men sån tur har inte vi! Jag brukar dock placera tvättställningen framför luftvärmepumpen, men det räcker inte på långa vägar. Vi bor i hus så ingen proffsig tvättstugeutrustning här tyvärr!
  • elyse
    LillaMi81 skrev 2017-01-29 15:53:03 följande:

Det är såklart supersmidigt. Men sån tur har inte vi! Jag brukar dock placera tvättställningen framför luftvärmepumpen, men det räcker inte på långa vägar. Vi bor i hus så ingen proffsig tvättstugeutrustning här tyvärr!

Det är alltså en vanlig golvfläkt som är köpt på ClasOhlson.
  • Joo3221414

Vi har en luftavfuktare i tvättstugan så allt torkar superfort, även dyngsura overaller. Och torktumlaren var det mest onödiga köp vi gjort. Så jag rekommenderar verkligen att investera i en luftavfuktare.

• Cailyn

Jag hänger den över ett element och efter några timmar så vänder jag den ut och in. Brukar fungera utmärkt.

• IsDimma

Får det bara plats en overall i tvättmaskinen eller kan du tvätta något annat samtidigt?
    För att overallen är helt dyblöt beror förmodligen på att det blir obalans i maskinen och att centrifugeringen inte fungerar. Händer här hemma när jag ibland gör misstaget att bara tvätta en badrumsmatta, kör jag två så funkar hela tvättprogrammwt, kör jag en så får jag ut en totalt genomblöt matta.

• Alexi

Har ni golvvärme i badrummet så dra upp värmen, sätt på fläkten och häng den luftigt där, det brukar vara bra torkning där.

Svar på tråden Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?