• Anonym (Pension)

    Privat pensionssparande

    Hur mycket har du i privat pensionssparande?

    Jag är kvinna, 35 år och har hittills ca 40.000 i privat pensionsspar placerat mest i fonder och en del aktier. Ligger i skilsmässa om det har någon betydelse..

    Är det för lite?

  • Svar på tråden Privat pensionssparande
  • Anonym (Lite)

    Jag tycker det är ganska lite. Jag själv sparar 1000:- i månaden och 40.000 sparas då ihop på 3,5 år.

    Är 25.

    Hur mycket sparar du och när började du?

  • Anonym (Har hört)

    Min svärmor va på banken och pratade om sitt privata pensionsparande. Hon är snart 50 och på banken sa dem att hon borde ha sparat ihop runt 1 miljon nu!! Vilket hon inte har, sen tror jag banken överdriver rätt mycket, vem i hela friden har det undanstoppat i den åldern?
    Min sambo och jag har sparat ca 10 000 var, 10 000 var utöver dessutom men är inte tänkt till pension. Vi är 25 och 27 år, har inga barn men köpte nyss hus.

  • Anonym (Pension)

    Jag började spara ganska sent, 250 kr i månaden, sedan har jag höjt det stegvis och sparar just nu 1000 kr i månaden. 

  • Anonym (Lite)
    Anonym (Har hört) skrev 2017-01-29 20:09:23 följande:

    Min svärmor va på banken och pratade om sitt privata pensionsparande. Hon är snart 50 och på banken sa dem att hon borde ha sparat ihop runt 1 miljon nu!! Vilket hon inte har, sen tror jag banken överdriver rätt mycket, vem i hela friden har det undanstoppat i den åldern?

    Min sambo och jag har sparat ca 10 000 var, 10 000 var utöver dessutom men är inte tänkt till pension. Vi är 25 och 27 år, har inga barn men köpte nyss hus.


    Ja det är mycket, men ja, pensionen kommer ju inte bli fet. Framförallt inte för oss som har minst 40 år kvar. Så ju mer man sparat desto bättre.
  • Anonym (Lite)
    Anonym (Har hört) skrev 2017-01-29 20:09:23 följande:

    Min svärmor va på banken och pratade om sitt privata pensionsparande. Hon är snart 50 och på banken sa dem att hon borde ha sparat ihop runt 1 miljon nu!! Vilket hon inte har, sen tror jag banken överdriver rätt mycket, vem i hela friden har det undanstoppat i den åldern?

    Min sambo och jag har sparat ca 10 000 var, 10 000 var utöver dessutom men är inte tänkt till pension. Vi är 25 och 27 år, har inga barn men köpte nyss hus.


    Har man en miljon sparat och går i pension som 65 åring. Så kan du ta ut 4166:- extra i månaden i 20 år. Så pengarna räcker inte så länge och det är ju inga större summor som tillför.. 4000 är inte ens en hyra på en lägenhet.
  • Anonym (Har hört)
    Anonym (Lite) skrev 2017-01-29 20:16:54 följande:
    Har man en miljon sparat och går i pension som 65 åring. Så kan du ta ut 4166:- extra i månaden i 20 år. Så pengarna räcker inte så länge och det är ju inga större summor som tillför.. 4000 är inte ens en hyra på en lägenhet.
    Ajdå, då överdriver dem nog inte bankerna :/ däremot har hon ju 15 år kvar på sig att spara. Men som sagt, vem har det undanstoppat i 50 årsåldern? Visst, jag och sambon har sparat våra vardera 10 000 på bara ett år, men det lär inte stoppas undan lika mycket efter att barn kommit in i bilden ;/
  • Anonym (Lite)
    Anonym (Har hört) skrev 2017-01-29 20:29:22 följande:

    Ajdå, då överdriver dem nog inte bankerna :/ däremot har hon ju 15 år kvar på sig att spara. Men som sagt, vem har det undanstoppat i 50 årsåldern? Visst, jag och sambon har sparat våra vardera 10 000 på bara ett år, men det lär inte stoppas undan lika mycket efter att barn kommit in i bilden ;/


    Lägger ni 1000 i månaden så har ni strax under en halv miljon vid 65. Men som du säger, det kommer barn osv vilket gör att man kanske måste spara mindre.

    Amortera på ert hus så är ju det också ett sparande på lång sikt :)
  • Anonym (28år)

    Kvinna 28år, har 37000kr i privat pensionssparande. Det är utöver mitt vanliga sparande.

  • Anonym (Har hört)
    Anonym (Lite) skrev 2017-01-29 20:31:37 följande:
    Lägger ni 1000 i månaden så har ni strax under en halv miljon vid 65. Men som du säger, det kommer barn osv vilket gör att man kanske måste spara mindre.

    Amortera på ert hus så är ju det också ett sparande på lång sikt :)
    Ja när det väl är avbetalt kan man bo väldigt billigt med bara driftkostnaderna på 2000 :) vi kände med så, att det är en bra investering istället för att stå och låta en lägenhet tugga pengar x) sen lägger jag just nu 3000 på bara pendling till jobbet så hade kunnat spara mycket mer om jag fått ett annat jobb i närheten x)
  • Anonym (pen)

    Har ca 150k i privat pensionsparande.

    Hur mycket som behövs varierar ju beroende på tjänstepension, annat sparande osv. Är du orolig är det bara att göra en uträkning på minpension.se.

    Dessutom är avdragsrätten för privatpensionssparande borta. Det verkar väldigt konstigt att banken skulle rekommendera just pensionssparande då.

Svar på tråden Privat pensionssparande