• Anonym (Pension)

Privat pensionssparande

Hur mycket har du i privat pensionssparande?

Jag är kvinna, 35 år och har hittills ca 40.000 i privat pensionsspar placerat mest i fonder och en del aktier. Ligger i skilsmässa om det har någon betydelse..

Är det för lite?

• Svar på tråden Privat pensionssparande
  • Anonym (Britt-marie)

0;- i sparande

• Anonym (En man)

Jag fyller 60 i höst.

Jag gjorde en sk 10-taggarlösning för ca 18 år sen. Har också löneväxlat 1600 kr/mån till tjänstepensionen i 12 år. Ska börja flytta över mina riskfonder till såna med lägre risk nu. Har ca 3 milj i tjänstepensionens olika fonder. Min pensionsprognos ser ganska bra ut. Kommer få ut nästan lika mycket i pension som jag har lön nu vilket känns bra. Omkostnaderna kommer sjunka med mer än nettoinkomstsänkningen. Jag går plus alltså. Kommer ha råd att bo kvar i min villa. Funderar faktiskt på att lyfta en del pension från 62, säga upp mig och jobba lite lagom med egna projekt.

Råd till alla: börja spara nu! Ni som kan löneväxla bör överväga det som ett sparalternativ. Ta hjälp av nån kunnig om det känns svårt. Kom ihåg att tiden talar till ens fördel. Bättre lågt månatlig sparande under lång tid än högt under kort tid.

• Anonym (En  kvinna)

Vad pratar ni om för privat  pensionssparande? Avdragsrätten för detta är ju borttagen så det är ju det sämsta man kan göra att betala in till en privat pensionsförsäkring.

Jag är 50 år och har ca 150k i privat pensionsparande, slutade betala in på dessa försäkringar för flera år sedan. Har i dagsläget ca 2,5 miljon sparat i tjänstepension. Tänkte de närmaste åren bädda för att förhoppningsvis kunna gå lite tidigare i pension.  Löneväxlar 3.000 kr/mån och betalar av kraftigt på huslånen (förvaltar i fonder och engångsamorterar). Belåningsgraden på huset är ca 20% så det går åt rätt håll. Vi får väl se hur långt det räcker när det är dags.

Har också ett ISK-konto som är tänkt ska vara för framtiden, att kunna gå ner i arbetstid.

Situationen ser ju så olika ut beroende  på ålder och livssituation. Men som redan sagts, börjar man  spara i tid, allt är bättre än inget, så ger det mer rörelsefrihet på äldre dagar. Vid min ålder har i många fall barnen flyttat ut och kostnaderna har gått ner, rätt radikalt faktiskt. Samtidigt vill jag inte spara för hårt, vill  ju leva och resa också :).

Löneväxlingen ska man inte göra om  inkomsten är under 41.400 kr. Då påverkas allmän pension då underlaget för den beräknas på inkomst efter löneväxling. Sjukförsäkring påverkas också.

40.000 kr i privat pensionsparande säger inte så mycket :).  Tjänstepensioner är oftast värda väldigt mycket mer. Dessutom kan man spara på annat  sätt än genom pensionsförsäkringar. Amortera,  ISK-konto etc. Vad man bör tänka på dock hur den juridiska  situationen ser ut med arv, särkullsbarn etc. Den privata tjänstepensionen ingår inte i bodelningar och är således "skyddad" till dig själv. Sparande  på t ex  ISK däremot är giftorättgods om inget annat sägs. Vilket betyder att hälften av ditt tänkta  låsta "pensionssparande" kan försvinna i ett nafs vid skilsmässa (något förenklat). 

• Kjell2

Har en rejäl hög till pensionen i form av fd pensionsparande, tjänstepension, PPM, fonder, aktier, fastigheter. När det är dags kommer tillgångarna långsamt likvideras och användas.

• Bloke

Som ni säkert förstår är varje situation väldigt unik

Beror på vad man vill göra efter man slutat arbeta och vilken utgångspunkt man har, privat sparande, tjänstepensioner, etc. Därför uppmanar jag er att göra en rejäl genomkörning över din situationen för att säkerställa att du har bästa möjliga förutsättningarna. I och med det nya pensionssystemet förväntas din pension uppgå till runt 50% av din nuvarande lön (den bittra sanningen är att det förväntas inte bli bättre) och om du vill behålla "samma" levnadsstandard som pensionär så kan du lätt räkna med 1M, minst.

Det viktigaste är att du börjar! Oavsett belopp. Och att du ser till att pengarna arbetar för dig. Ränta på ränta, genom att investera och sprida ditt sparande på olika tillgångar och olika marknader. 

• Anonym (japp)

Jag la ner allt pensionssparande och stoppa in dom pengarna i huset istället, planerar att betala av hela huset innan jag fyller 55 och bo gratis.

• Anonym (kille)

Kille 33. Runt 150 000 i pensionsspar. Men de ändra ju reglerna så nu kan man inte pensionsspara med nån skattefördel längre.

Så jag sparar på vanligt isk för pensionen. Man måste ju titta på alla tillgångar, kan inte bryta ut bara pensionsdelen. Amortering på hus t.ex. är ju också en form av pensionsspar.

Jag siktar på att ha ett antal miljoner när jag går i pension. Vill ha råd med hus både här och ett hus i ett varmare land.

• Bloke

Självklart ska man kunna sova gott om nätterna och med det menat så ska man göra det som känns tryggt. Men jag är inget stort fan av att amortera, inte i dagens läge. Har du en belåningsgrad under 50% är det inte många kr. du tjänar på att amortera, i och med att räntan är så låg idag. Dessutom binder du pengarna i en bostad som gör att du vid pension inte kan använda dem för konsumtion. Du kan ju inte kunna köpa en resa med dina väggar ;) 

• Anonym (kille)
    Bloke skrev 2017-02-03 10:07:54 följande:

Självklart ska man kunna sova gott om nätterna och med det menat så ska man göra det som känns tryggt. Men jag är inget stort fan av att amortera, inte i dagens läge. Har du en belåningsgrad under 50% är det inte många kr. du tjänar på att amortera, i och med att räntan är så låg idag. Dessutom binder du pengarna i en bostad som gör att du vid pension inte kan använda dem för konsumtion. Du kan ju inte kunna köpa en resa med dina väggar ;) 

Det är inte svårt att utöka belåning på en fastighet om den är lågt belånad.
  • Anonym (Oj)

Själv är jag 35 och har nog strax under 6000kr sparade och kommer få ut som det är nu 3-4000kr/mån efter skatt exkl det jag sparat. Har tyvärr inte råd att spara mer just nu men hoppas såklart på att göra det i framtiden för den summan går ju inte att leva på alls :/

• Kjell2
    Anonym (kille) skrev 2017-02-03 10:30:34 följande:
    Det är inte svårt att utöka belåning på en fastighet om den är lågt belånad.
    Kan bli om du efter pensionering har låg pension och då anses som mindre kreditvärdig
  • Bloke
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-03 10:30:46 följande:

Själv är jag 35 och har nog strax under 6000kr sparade och kommer få ut som det är nu 3-4000kr/mån efter skatt exkl det jag sparat. Har tyvärr inte råd att spara mer just nu men hoppas såklart på att göra det i framtiden för den summan går ju inte att leva på alls :/

När du säger "sparande" hur menar du då? På ett konto eller är det i någon form av placeringar? Det viktigaste är att du låter pengarna "arbeta för dig". Fördelen är att du har tiden på rätt sida, om du inte hade tänk gå i pension vid 40år ålder ;)
  • Anonym (Greta)

200 000kr sparat till pensionen. Kvinna 40 år

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (En man) skrev 2017-01-30 07:23:32 följande:

Jag fyller 60 i höst.

Jag gjorde en sk 10-taggarlösning för ca 18 år sen. Har också löneväxlat 1600 kr/mån till tjänstepensionen i 12 år. Ska börja flytta över mina riskfonder till såna med lägre risk nu. Har ca 3 milj i tjänstepensionens olika fonder. Min pensionsprognos ser ganska bra ut. Kommer få ut nästan lika mycket i pension som jag har lön nu vilket känns bra. Omkostnaderna kommer sjunka med mer än nettoinkomstsänkningen. Jag går plus alltså. Kommer ha råd att bo kvar i min villa. Funderar faktiskt på att lyfta en del pension från 62, säga upp mig och jobba lite lagom med egna projekt.

Råd till alla: börja spara nu! Ni som kan löneväxla bör överväga det som ett sparalternativ. Ta hjälp av nån kunnig om det känns svårt. Kom ihåg att tiden talar till ens fördel. Bättre lågt månatlig sparande under lång tid än högt under kort tid.

Uppmuntra inte folk att löneväxla utan att veta vad de tjänar. Man bör tjäna en bit över 40.000 kr i månaden får att det ska vara fördelaktigt.
  • Anonym (Oj)

Pensionsfonder sparas de i.

Bloke skrev 2017-02-03 11:03:13 följande:

När du säger "sparande" hur menar du då? På ett konto eller är det i någon form av placeringar? Det viktigaste är att du låter pengarna "arbeta för dig". Fördelen är att du har tiden på rätt sida, om du inte hade tänk gå i pension vid 40år ålder ;)

• Anonym (En  kvinna)

Nyfiken fråga: Eftersom avdragsgillt pensionssparande inte är ett alternativ längre, hur pensionssparar ni privat? Är det ett vanligt fondspar som ni själva har öronmärkt för pension?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (En kvinna) skrev 2017-02-03 15:19:30 följande:

Nyfiken fråga: Eftersom avdragsgillt pensionssparande inte är ett alternativ längre, hur pensionssparar ni privat? Är det ett vanligt fondspar som ni själva har öronmärkt för pension?

Jag sparar i en kapitalförsäkring. Visst skulle jag kunna sälja den närsomhelst, så på så sätt är det ju bara som vilket sparande som helst, men för mig är det just för pensionen.
  • Anonym (pen)
    Anonym (En kvinna) skrev 2017-02-03 15:19:30 följande:

ISK. Finns några små fördelar som gör det bättre lämpat än KF tycker jag. En del sparande ligger i traditionell depå fortfarande.

Vi har en KF för en del av barnens sparande då det är fördelaktigt i det fallet. (Då pengarna inte står på barnen utan barnen står istället som förmånstagare.)

I de fall det är möjligt så köper jag hellre utdelande aktier istället för fonder. Dock vill jag ändå ha en hygglig riskspridning så en del fonder som placerar utomlands blir det ändå.

• tystlängtan

För tillfället ingenting. Är egenföretagare så har ingen tjänstepension heller. Tjänar inte så mycket, så blir inte så hög allmän pension heller. Men ser ändå ganska ljust på pensionen för att:

- Är "bara" 28 år. Planerar att inom 10 år spara ihop runt 500 000 kr (i fonder på ett ISK) som sedan ska få växa i många år.
    - Bor i hus som förhoppningsvis har växt en del i värde till pensionen (om vi vill och har råd att bo kvar här tills dess)
    - Planerar att jobba länge. Jobbar inte heltid (långt ifrån) och kommer nog aldrig göra om jag fortsätter att jobba med det jag gör just nu. Så jag sliter inte ut mig och kommer av den anledningen och (även av jobbets "natur") sannolikt kunna jobba till jag är 70-80 år. En av mina kollegor är 78 år exempelvis.
    - Jag är galet ekonomisk av mig och har ett enormt kontrollbehov när det gäller min/vår privatekonomi. Även om nuvarande planen inte skulle hålla, så kommer det garanterat alltid finnas en plan. Och en plan B. Och C.

Svar på tråden Privat pensionssparande