Vad pratar ni om för privat pensionssparande? Avdragsrätten för detta är ju borttagen så det är ju det sämsta man kan göra att betala in till en privat pensionsförsäkring.
Jag är 50 år och har ca 150k i privat pensionsparande, slutade betala in på dessa försäkringar för flera år sedan. Har i dagsläget ca 2,5 miljon sparat i tjänstepension. Tänkte de närmaste åren bädda för att förhoppningsvis kunna gå lite tidigare i pension. Löneväxlar 3.000 kr/mån och betalar av kraftigt på huslånen (förvaltar i fonder och engångsamorterar). Belåningsgraden på huset är ca 20% så det går åt rätt håll. Vi får väl se hur långt det räcker när det är dags.
Har också ett ISK-konto som är tänkt ska vara för framtiden, att kunna gå ner i arbetstid.
Situationen ser ju så olika ut beroende på ålder och livssituation. Men som redan sagts, börjar man spara i tid, allt är bättre än inget, så ger det mer rörelsefrihet på äldre dagar. Vid min ålder har i många fall barnen flyttat ut och kostnaderna har gått ner, rätt radikalt faktiskt. Samtidigt vill jag inte spara för hårt, vill ju leva och resa också :).
Löneväxlingen ska man inte göra om inkomsten är under 41.400 kr. Då påverkas allmän pension då underlaget för den beräknas på inkomst efter löneväxling. Sjukförsäkring påverkas också.
40.000 kr i privat pensionsparande säger inte så mycket :). Tjänstepensioner är oftast värda väldigt mycket mer. Dessutom kan man spara på annat sätt än genom pensionsförsäkringar. Amortera, ISK-konto etc. Vad man bör tänka på dock hur den juridiska situationen ser ut med arv, särkullsbarn etc. Den privata tjänstepensionen ingår inte i bodelningar och är således "skyddad" till dig själv. Sparande på t ex ISK däremot är giftorättgods om inget annat sägs. Vilket betyder att hälften av ditt tänkta låsta "pensionssparande" kan försvinna i ett nafs vid skilsmässa (något förenklat).