• Tihi

    Hur gör jag fotoböcker/framkallning av tusentals bilder?

    Jag har minst 5000 bilder som jag skulle vilja skriva ut eller göra fotoböcker av, om jag skulle snåla så är det i alla fall minst 3000 bilder. Var gör jag det billigast, lättast och bäst? Är det bättre att framkalla vanliga pappersbilder eller finns det fotoböcker där det får plats massor av bilder? Fotoboken behöver inte vara "fin" och jag ska inte skriva texter till bilderna utan det räcker med att jag har bilderna på papper. Det är allt jag vill åstadkomma, att få bilderna på papper.

    Hur gör jag det här smartast och billigast?

  • Svar på tråden Hur gör jag fotoböcker/framkallning av tusentals bilder?
  • Aniiee

    Hemma med en fotoskrivare. Helt klar om det är den volymen.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 68. Bara 32 kvar.
  • Tihi
    Aniiee skrev 2017-01-29 21:45:20 följande:
    Hemma med en fotoskrivare. Helt klar om det är den volymen.
    Tror du det? Jag har inte haft en fotoskrivare på 10 år säkert. Hur länge kommer det att ta? Är det jobbigt och meckigt? Det låter som 500o timmars jobb. Tror du verkligen kostnaden blir minst med färg och fotopapper hemma jämfört med någon affär?
  • Stårschan

    Photobox.se. De har rabatter på fotoböcker med jämna mellanrum. Passa på då. Det är guld värt att göra snygga fotoböcker. Jag skulle inte jiddra med hemmautskrifter som bara blir en massa lösa papper.

  • Fia 28
    Stårschan skrev 2017-01-30 09:49:10 följande:

    Photobox.se. De har rabatter på fotoböcker med jämna mellanrum. Passa på då. Det är guld värt att göra snygga fotoböcker. Jag skulle inte jiddra med hemmautskrifter som bara blir en massa lösa papper.


    Håller med. Ska du ändå ha in bilderna i ett album sen är det nog bäst att beställa fotoböcker istället.
  • Tihi

    Jag har tittat på fotoböcker på flera ställen nu men överallt står det ju bara hur många sidor det är och inte hur många foton man kan få in? Skrikandes Jag behöver ingen fin bok med text på varje sida jag vill bara trycka in så många 10x15 som möjligt.

  • Stårschan

    Det väljer man själv. Du kan ju välja att låta en ensam bild gå över ett helt uppslag, eller så kan du välja att trycka in till exempel 4, 9 eller 12 bilder per sida. Helt upp till dig.

  • Nyfikna72

    Fast är det 5000 bilder så lär det ju inte bli helt gratis...........vanligtvis plockar man ju bara ut favoriter vartefter och gör nå album. Kanske ide att titta på nån tjänst på nätet där man kan ha digitala album, då kan man ju ge åtkomst åt de som vill kika.

  • EAY

    Har själv beställt framkallning på nätet men när det gäller fotobok så bör du välja endast bilder du verkligen vill ha. En guide där hittar alla framkallningslabb är framkallabilderonline.se, jag har fått bra resultat hos både Photobox och Smartphoto tidigare när jag beställt.

  • Dementoria

    Spelar kvaliteten på bilderna någon roll?

    Jag skulle skicka in ett gäng bilder i månaden (så många du har råd med) till något fotoföretag. Jag brukar använda mig av Crimson men dom är nog inte billigast, fina bilder dock.

    Fotoböcker blir dyrare även om det är rätt enkelt att göra dom.

  • Tihi
    Dementoria skrev 2017-03-20 11:23:10 följande:
    Spelar kvaliteten på bilderna någon roll?

    Jag skulle skicka in ett gäng bilder i månaden (så många du har råd med) till något fotoföretag. Jag brukar använda mig av Crimson men dom är nog inte billigast, fina bilder dock.

    Fotoböcker blir dyrare även om det är rätt enkelt att göra dom.
    Kvaliteten ska ju inte vara kass förstås men annars bryr jag mig inte. Jag är fullt nöjd med papperskopior på 15x15 cm eller vilken storleken nu är idag.

    Fotoböcker låter som det är mer pyssel med också att fixa i ordning för tryck? Allt jag vill åstadkomma är att ha bilder på pränt och inte bara i digitalform.
    EAY skrev 2017-03-20 11:10:03 följande:
    Har själv beställt framkallning på nätet men när det gäller fotobok så bör du välja endast bilder du verkligen vill ha. En guide där hittar alla framkallningslabb är framkallabilderonline.se, jag har fått bra resultat hos både Photobox och Smartphoto tidigare när jag beställt.
    Jag ska se på dina länkar.

  • Dementoria
    Tihi skrev 2017-03-22 20:21:13 följande:
    Kvaliteten ska ju inte vara kass förstås men annars bryr jag mig inte. Jag är fullt nöjd med papperskopior på 15x15 cm eller vilken storleken nu är idag.

    Fotoböcker låter som det är mer pyssel med också att fixa i ordning för tryck? Allt jag vill åstadkomma är att ha bilder på pränt och inte bara i digitalform.
    EAY skrev 2017-03-20 11:10:03 följande:
    Har själv beställt framkallning på nätet men när det gäller fotobok så bör du välja endast bilder du verkligen vill ha. En guide där hittar alla framkallningslabb är framkallabilderonline.se, jag har fått bra resultat hos både Photobox och Smartphoto tidigare när jag beställt.
    Jag ska se på dina länkar.

    Man kan göra en fotobok på bara några minuter om ordningen på bilderna inte spelar någon roll. Du tankar upp allt och kör någon slags "auto-create" så dräller bilderna in i den ordning de ligger i. Osäker på hur många man max får plats med i en bok.
Svar på tråden Hur gör jag fotoböcker/framkallning av tusentals bilder?