• pricken85

Känner inte av graviditet - något på tok? hjälp från erfarna uppskattas

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn och är nu i vecka 15 (14+3). Sedan dryga två veckor tillbaka känner jag absolut ingenting som skulle tyda på att jag är gravid. 

Jag har vart på kub-test och allt såg superfint ut och det sprattlade omkring där inne (var då i vecka 12+3). 

Det enda lilla tecken jag har kvar är att jag spyr varje morgon (men bara när jag jobbar och går upp tidigt.. ?), men jag mår absolut inte illa i samband med detta så känns så konstigt. Känns som det kanske sitter i huvudet..

Är detta normalt? eller något jag borde kolla upp? behöver hjälp av någon som vet bättre än mig och förhoppningsvis kan lugna min oro.. :)

• Svar på tråden Känner inte av graviditet - något på tok? hjälp från erfarna uppskattas
  • Anonym (Normalt)

Det värsta med hela barngrejen är just det, ALLT är normalt.
    Allt är säkert bra, symtomen växlar, det är normalt.

• Birgitta02

Jag kände inte ett dugg före vecka 17 på mina två graviditeter. Morgonillamående med den första, men inte ens det med det andra. Jag hade lite spända bröst dock. Det var allt. Jag tycker du kan sitta lugnt. Men - om du känner dig oroad tycker jag ändå du skall be att barnmorskan kikar på dig. Oron är det värsta. Så ring BM.

• pricken85

Tack så mycket för era svar. Det är väl precis just det - att allt är normalt. Är så glad över att inte må så fruktansvärt illa längre samtidigt som jag då istället blir orolig. 

och ja, oron är nog det absolut värsta. kanske bäst att ringa BM :)

• Yaniznaya

Tyckte samma från typ v.12-v.18. i början händer massa i kroppen sen blir det lik´som lugnt ett bra tag tills att man börjar växa och känna barnet i magen. Tyckte med att det var jobbigt att inte "känna sig ordentligt gravid". Tror inte du behöver oroa dig.

• pricken85

Tack för era svar, känns mycket bättre nu måste jag säga :) speciellt när det vart likadant för andra! står i valet och kvalet om jag ska ringa bm eller inte.. har tid om exakt 2 veckor, kanske bara ska bita ihop helt enkelt :)

• Lynxsa

Undrar om det är just dessa veckor som kallas för spökveckorna. De flesta symtom klingar av, känner sig inte gravid och känner oftast inga rörelser än.

Jag tycker att spökveckorna är de värsta på hela graviditeten. Sen när man börjar känna rörelser blir man ju lugn igen. Är i v17 med tredje och har precis börjat känna rörelser.

• pricken85
    Lynxsa skrev 2017-01-30 15:37:50 följande:

Undrar om det är just dessa veckor som kallas för spökveckorna. De flesta symtom klingar av, känner sig inte gravid och känner oftast inga rörelser än.

Jag tycker att spökveckorna är de värsta på hela graviditeten. Sen när man börjar känna rörelser blir man ju lugn igen. Är i v17 med tredje och har precis börjat känna rörelser.

Ja det måste nästan vara det får vi hoppas iaf.

Vad skönt att du börjat känna rörelser, vilken lycka :) stannade symtomen av för dig också?
  • Lynxsa
    pricken85 skrev 2017-01-30 16:34:16 följande:

Ja det måste nästan vara det får vi hoppas iaf.

Vad skönt att du börjat känna rörelser, vilken lycka :) stannade symtomen av för dig också?

Illamåendet gav med sig vid v 11 -12. Nu känner jag bara av illamåendet om jag är blodsocker fattig. Och det är de ända symtomen
  • Seven Costanza

Märkte inte av att jag var gravid överhuvudtaget, förutom att mensen försvann. Om jag inte hade haft en planerad graviditet och bra koll på min menscykel så hade jag inte misstänkt något alls förrän runt v 20 när magen var märkbart större. Jag hade enorm tur - mådde precis som vanligt och var rörlig och pigg ända tills sonen föddes fullt frisk på BF, så det behöver inte alls vara något fel men om du är orolig ska du förstås ta upp det med din barnmorska. Lycka till!

• pricken85
    Lynxsa skrev 2017-01-30 21:23:00 följande:
    Illamåendet gav med sig vid v 11 -12. Nu känner jag bara av illamåendet om jag är blodsocker fattig. Och det är de ända symtomen
    Okej men vad skönt, det är nog ganska precis som jag själv har det. Skönt att höra :) 
    Seven Costanza skrev 2017-01-30 21:38:19 följande:

Märkte inte av att jag var gravid överhuvudtaget, förutom att mensen försvann. Om jag inte hade haft en planerad graviditet och bra koll på min menscykel så hade jag inte misstänkt något alls förrän runt v 20 när magen var märkbart större. Jag hade enorm tur - mådde precis som vanligt och var rörlig och pigg ända tills sonen föddes fullt frisk på BF, så det behöver inte alls vara något fel men om du är orolig ska du förstås ta upp det med din barnmorska. Lycka till!

Vilken lyx att få må bra hela graviditeten, det ska man såklart njuta av! underbart att du fick en frisk liten son :) jag ringde faktiskt till barnmorskan och sköt fram tiden till nästa vecka. Men hon sa precis som ni att det är fullt normalt att i princip alla symtom försvinner under dessa veckor, och att man istället blir orolig.. hon sa även att ifall man vart på kub och allt såg toppen ut (som det gjorde för mig) är det väldigt liten risk att något ska hända sedan. Sen finns ju risken alltid oavsett att nått går på tok. Men håller tummarna att allt är okej! :)
  • Seven Costanza
    pricken85 skrev 2017-01-31 09:36:41 följande:

Okej men vad skönt, det är nog ganska precis som jag själv har det. Skönt att höra :) Vilken lyx att få må bra hela graviditeten, det ska man såklart njuta av! underbart att du fick en frisk liten son :) jag ringde faktiskt till barnmorskan och sköt fram tiden till nästa vecka. Men hon sa precis som ni att det är fullt normalt att i princip alla symtom försvinner under dessa veckor, och att man istället blir orolig.. hon sa även att ifall man vart på kub och allt såg toppen ut (som det gjorde för mig) är det väldigt liten risk att något ska hända sedan. Sen finns ju risken alltid oavsett att nått går på tok. Men håller tummarna att allt är okej! :)

Det är säkert helt normalt men det är ju bra att BM lyssnade på dig . Mot slutet av graviditeten aka du dock vara uppmärksam - fosterrörelserna ska INTE minska de sista veckorma men vissa BM och vanligt folk påstår det trots att nyare forskning menar att det är en myt.
  • pricken85
    Seven Costanza skrev 2017-01-31 18:48:39 följande:
    Det är säkert helt normalt men det är ju bra att BM lyssnade på dig . Mot slutet av graviditeten aka du dock vara uppmärksam - fosterrörelserna ska INTE minska de sista veckorma men vissa BM och vanligt folk påstår det trots att nyare forskning menar att det är en myt.
    Ja men verkligen, tacksam över det :) okej vad bra att du säger det så jag har koll, får hoppas att jag kommer så långt i graviditeten. Men hur långt gånget menar du med i slutet av graviditeten? vilken vecka ungefär? Glad
  • Seven Costanza
    pricken85 skrev 2017-02-01 09:42:49 följande:

Ja men verkligen, tacksam över det :) okej vad bra att du säger det så jag har koll, får hoppas att jag kommer så långt i graviditeten. Men hur långt gånget menar du med i slutet av graviditeten? vilken vecka ungefär? 

V 35 ungefär.
Svar på tråden Känner inte av graviditet - något på tok? hjälp från erfarna uppskattas