• Tredjekommer

Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.

Hej!

Jag behöver RÅD! Har en dotter i 6årsklass som har 2 nära vänner i klassen och cirka 4 goda vänner. Resterande tjejer har hon lite svårt för. Dottern är ganska lugn och tycker det blir för mycket med intensiva barn varför hon väljer att inte leka med dessa. Några av dessa "icke-vänner" tjatar på mig att dom vill hem och leka med min dotter. Det har gått så långt att en mamma har hört av sig tio gånger med olika förslag för umgänge. Men min dotter säger blankt nej. Har till och med försökt muta min dotter att vi gör något extra trevligt den dagen detta barn följer med hem. Men blankt NEJ. Har även en gång lyckats bjuda hem henne vid ett tillfälle då min dotter gick med på det. Men då tackade dom nej för dom inte kunde.

Nu har jag bjudit hem hennes två bästa vänner och en till vän på lite popcorn och film i helgen. När jag kom igår och skulle hämta dottern så står fyra 6åringar runt mig och säger "är jag oxå bjuden?!?!?!?" Jag har inte mage att säga nej där och då. Så får fram ett "alla är bjudna". Varav ett av dessa barn varje vecka säger till mig "när får jag komma hem till xxxx"? (När jag tar med mig en av hennes vänner hem). Så ledsamt att se hela tiden.

Så väl hemma började jag fila på inbjudan till resten av tjejerna men inser att jag ORKAR INTE ha ca 9 tjejer varav flera mkt intensiva en helkväll. Har tre barn själv och behöver min energi till dom, inte hennes "icke-vänner".

Vad är ert råd??

• Svar på tråden Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.
  • Joo3221414

Hur skulle du velat att din dotter blev behandlad av den andra mamman om din dotter var den som var oönskad och inte bjuden? Gör så.

• Studentpappa

Men alltså det finns ju inget som säger att du behöver bjuda hem alla barn i klassen på lek bara för att några får komma? Kalas är en sak och där kanske man får bjuda till lite extra, men en vanlig lek kan ju inte innebära att man behöver bjuda hem alla. Det gjorde så aldrig jag när jag var mindre, jag lekte med sin jag ville.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tredjekommer
    Joo3221414 skrev 2017-01-30 19:00:50 följande:

Hur skulle du velat att din dotter blev behandlad av den andra mamman om din dotter var den som var oönskad och inte bjuden? Gör så.

Nu har du nog inte läst ordentligt. Det är flera barn som vill komma och som aldrig leker med min dotter. Dessa barn leker med varandra. Det är aldrig någon som alltid är utanför.
  • Kasperina

Men alltså.... Varför skapar du sådana problem???
    Nu har du lovat att bjuda alla, då måste du göra det. Du kan liksom inte gå och lova ett gäng sexåringar en sak och sen skita i det! Du får kalla in släktingar och vänner och be om hjälp och hitta på något kul utomhus först så att de är lagom trötta...

Det du SKULLE ha gjort från början var att säga att tyvärr har ni inte möjlighet att bjuda hem mer än 2-3 stycken åt gången och att då blev det de som leker mest med din dotter. PUNKT!

Jag har också råkat ut för att barn kommer och vill bli hembjudna, men jag gör dem ingen tjänst om jag säger ja och sen tar tillbaks det! Vill mina barn inte leka med dem så måste jag säga nej.

• Lvnp3690

Nja säger jag. Du behöver väl inte bjuda alla hela tiden? Ibland får man sätta ner foten, nu fick ju ett gäng 6-åringar köra över dig. Barn är hyfsat tåliga, tycker gott och väl att du kan säga att det inte går denna gången. När jag var liten blev alla bjudna vid födelsedagar men sen lekte man med den man ville. Om din dotter absolut inte vill leka med någon så får du prata med henne om varför. Kanske är det andra barnet inte så snällt mot henne?

• Tredjekommer
    Kasperina skrev 2017-01-30 19:12:08 följande:

Men alltså.... Varför skapar du sådana problem???

Nu har du lovat att bjuda alla, då måste du göra det. Du kan liksom inte gå och lova ett gäng sexåringar en sak och sen skita i det! Du får kalla in släktingar och vänner och be om hjälp och hitta på något kul utomhus först så att de är lagom trötta...

Det du SKULLE ha gjort från början var att säga att tyvärr har ni inte möjlighet att bjuda hem mer än 2-3 stycken åt gången och att då blev det de som leker mest med din dotter. PUNKT!

Jag har också råkat ut för att barn kommer och vill bli hembjudna, men jag gör dem ingen tjänst om jag säger ja och sen tar tillbaks det! Vill mina barn inte leka med dem så måste jag säga nej.

Jo jag är medveten att jag gjorde fel....
  • Aileen Allannah

Men... Va? Kunde du inte säga nej till ett gäng sexåringar? Nu får du ju ha det där jättekalaset vare sig du vill eller inte, men jag måste säga att det inte är schysst mot din dotter. Hon har varit jättetydlig med att hon inte vill leka med vissa barn, också bjuder du in allihop på kalas.

Prata med din dotter och be om ursäkt om hon inte vill ha såhär många kompisar hemma. Sen genomför du kalaset med ett leende. Efter det jobbar du på din integritet, övar på att säga nej, till barn! Och du gör aldrig någonsin om det.

• Tredjekommer
    Aileen Allannah skrev 2017-01-30 19:24:31 följande:

Men... Va? Kunde du inte säga nej till ett gäng sexåringar? Nu får du ju ha det där jättekalaset vare sig du vill eller inte, men jag måste säga att det inte är schysst mot din dotter. Hon har varit jättetydlig med att hon inte vill leka med vissa barn, också bjuder du in allihop på kalas.

Prata med din dotter och be om ursäkt om hon inte vill ha såhär många kompisar hemma. Sen genomför du kalaset med ett leende. Efter det jobbar du på din integritet, övar på att säga nej, till barn! Och du gör aldrig någonsin om det.

Håller med dig till fullo!

Jag är en sån där hemsk JA sägare.
  • Aileen Allannah

Jag är också en ja-sägare, ganska konflikträdd också. Men barn har jag inga svårigheter att säga nej till, värre med deras föräldrar. ;) Man får liksom steppa upp och stå upp för sina barn, även om man inte gör det för sig själv.

Svar på tråden Bjudit 3 av 13 tjejer i förskoleklassen - de andra tjejerna frågar mig om dom oxå är bjudna.