• Anonym (Z)

    Hur fungerar sekretessen arbetsgivare/ läkare

    För att sammanfatta det lite enkelt så har jag blivit sjukskriven

    Mitt ärende bollades mellan fhv och VC.

    I alla fall så ringde min chef upp mig och meddelade att ett läkar intyg

    Fanns för mig att hämta på vc.

    Nu till min fråga får chefen och läkaren diskutera mig utan mitt medgivande?

    Jag har inget att dölja och chefen får gärna läsa mina journaler , men det känns

    Tämligen olustigt att chefen och läkaren har diskuterat mig utan min vetskap och där jag inte vet vad som sagts.

    För att förtydliga så är det alltså läkaren på vårdcentralen chefen pratat med.

  • Svar på tråden Hur fungerar sekretessen arbetsgivare/ läkare
  • Anonym (Ellie)

    Nej, de får absolut inte diskutera dig utan ditt medgivande. Man behöver inte lämna fullständigt läkarintyg till sin chef om man inte vill (sista sidan räcker, där diagnos etc ej finns med)

  • Lena

    Om ärendet bollades med fhv kan chefen bara fått ett meddelande om att de var klara och inga detaljer.

  • yodi
    Lena skrev 2017-01-30 19:36:18 följande:

    Om ärendet bollades med fhv kan chefen bara fått ett meddelande om att de var klara och inga detaljer.


    Jag tror inte att så är fallet här. Chefen ville inte alls låta det gå till fhv och VC vägrade skriva intyg när jag pratade med dom då dom ansåg det höra till fhv.
  • Lena

    Läkaren på vårdcentralen har inte rätt att prata med andra än nödvändig vårdpersonal

Svar på tråden Hur fungerar sekretessen arbetsgivare/ läkare