Inlägg från: Anonym (HejsanHejsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HejsanHejsan)

Diskbråck, hur ont gör det?

Jag är 24 och har ett diskbråck och på en skala 0-10 ligger min smärta varje vardag på ca 4-5, topparna på 8,5 och med mediciner kan de gå ner till 2, Jag har även fått s.k smärtskolios av diskbråcket så nu är ryggraden s-formad.

Jag är för mig själv väldigt försiktig med läkemedel men efter ett tag kunde jag inte tacka nej till smärtstillande längre så äter nu 4 olika mediciner för smärtan varav två narkotikaklassade. Då jag kan anpassa mitt jobb väldigt mycket fysiskt så kan jag ännu arbeta. Även med medicin så kan jag inte gå mer än i 30min, ha tighta byxor, sitta mer än 2h, spela piano (får sådan ischias av att trycka på pedalen), ha strumpor som går över fotknölen eller åka längdskidor. Sjukgymnastiken har jag fått minska mer ifrån att regelbundet gymma till att göra andningsövningar.

• Anonym (HejsanHejsan)
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 18:54:32 följande:

Usch vad diskbråck kan ställa till det. Så man kan få skolios av diskbråck?? Jag hade nämligen "lätt skolios" enligt läkaren. Har aldrig haft det som barn så vitt jag vet. Jag tar Palexia ibland och diklofenak och panodil. Det tar inte heller bort smärtan men minskar.

Ja smärtan kan orsaka spänningar när kroppen hantera smärtan och då förvrids ryggraden. Oklart vad man ska behandla då läkare och fysioterapeut tycker olika. Nu när jag precis börjat med smärtstillande äter jag gabepentin, gamadol, citodon och Naproxen. Har valt att äta lite lägre dos än ordinerat då jag lätt får hjärndimma av medicin, för att klara mig jobb.
Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?