Inlägg från: Anonym (Charlotte68) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Charlotte68)

Diskbråck, hur ont gör det?

Jag hade ett stort så kallat sekvesterat diskbråck mellan två av de nedre kotorna. Det var även ett mindre ovanför. Detta var för ca 6 år sedan. 
    Jag hade molande smärta av mildare karaktär ca 6 månader. Efter ett riktigt dåligt lyft faktiskt. Sen intensifierades det plötsligt och jag kunde inte ens rida på någon vecka (är mkt aktiv ryttare) och fick rejäl påverkan ner i ben och fot. Detta med att inte kunna rida fick mig att typ »skita på mig« ;) så DÅ gick jag till läkaren några dagar senare. Genom min sjukvårdsförsäkring fick jag en MR samma dag som visade ovan beskrivet.

Läkaren sa att om jag inte sagt att jag samma morgon ridit (för då var jag i sadeln igen) så hade han rekommenderat operation då det var så stort. Tanken på operation tilltalade mig inte alls då läkningen ofta är samma oavsett operation. 

Hur som så klingade det sakta av och efter nåt halvår till hade jag mkt lite besvär. Ytterligare ett par år kunde jag dock känns LITE vid tunga lyft. Men sista åren har jag inte känt något alls av detta. (Jag har dock Bechterews i lite lindrig form så det är svårt att exakt avgöra vilka krämpor som är vad, för helt »tyst« är ju inte ryggen...).

Som jag förstått är diskbråck allra vanligast i ländryggen och sen i nacken. Bröstrygg tror jag är ganska ovanligt. Och har man nervpåverkan i armarna är det troligen fr nacken. Säger jag utan att vara ortoped...

Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?