• emhu

    Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!

    Hej,

    Kände att jag behövde skriva av mig lite och leta efter någon med liknande upplevelser.

    Jag slutade äta p-piller i oktober 2015 för att förbereda kroppen på att bli gravid så småningom. Vi skyddade oss de första månaderna på annat sätt då vi inte kände att det var helt optimalt att bli gravida just då. I somras (alltså 2016) sa vi "ok-nu slutar vi skydda oss så får vi se vad som händer". Vi jobbade alltså inte aktivt för att bli gravida utan mös när vi kände för det.

    I november hade jag dock inte haft mens sedan i juli, vilket började göra mig lite nervös så jag tog kontakt med MammaMia i Stockholm för att kolla upp vad som var fel. Jag fick komma dit och läkaren gjorde en VUL och misstänkte då PCO. Jag fick dessutom göra olika prover för att kolla sköldkörtel hormon etc. Proverna visade då låga värden vilket gjorde att läkaren vill göra fler prover under tiden som jag hade mens. Fick då äta hormoner för att framkalla en blödning och gick dit och gjorde fler prover.

    Idag fick jag provsvaren vilka visade gränsvärden för låga skölkörtelhormon samt låga värden av AMH (vet dock inte hur låga). Allt detta fick jag på MAIL!!! inte ens ett telefonsamtal. Jag tolkar detta som att jag kommer ha svårt att bli gravid på naturlig väg vilket också min läkare bekräftade...också på mail.

    Nu sitter jag här på jobbet och är helt förtvivlad...jag vet inte hur jag ska gå vidare...borde jag ta kontakt med en fertilitetsmottagning med en gång? Om jag inte kan bli gravid på naturlig väg vill jag ju veta det så snart det bara går...har förstått att IVF-försök kan ta flera år. Jag är trots allt 30. Kan man ha vanlig ägglossning med låga AMH-värden och bli gravid på naturlig väg? Känner mig helt vilsen!

    ...och till sist...förstår inte läkare att dom levererar tunga livsavgörande beslut? Varför ringer man inte upp sin patient? Varför bokar man inte ett uppföljningsbesök? Måste allt ansvar ligga på patienten? 

    Någon som har liknande erfarenheter? Några tips på hur jag ska gå vidare?

  • Svar på tråden Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!
  • Lee***

    Hej,

    Kan förstå att det är tunga besked. Tycker att du ringer upp kliniken o hör med dina värden. Ifall du måste äta ngn medicin. O be dem förklara för dig vilken oro då har o olika vägar att gå,

    Kan mammamia skicka en remiss om ivf. Om man inte vill vänta ta kontakt med en privatklinik där får man hjälp nästan omgående.

    Hade också låga äggreserver för min ålder o ths värdet var lite hög, började då med levaxin. Detta upptäcktes då vi gjorde en utredning pga min sambo inte har några spermier. Jag gjorde utredning på kvinnokliniken gratis sedan ivf behandling privat.

  • UndrandeSökare

    Hej ! Verkligen tråkigt att höra att du blev så dåligt bemött. Man ska inte behöva få tråkiga besked via mail. Som fertilitetspatient måste man vara om sig och kring sig i Sverige. Ring och få en utskrift av dina provsvar på papper från MammaMia och få det hemskickat.Det ska du sen visa upp för nästa läkare. Du har rätt att få ut en kopia av din journal och ja, ring och boka tid hos en fertilitetsavdelning redan nu. Ibland kan det vara kö till utredning.

    Om du har problem med dina sköldkörtelvärden kan du behöva få Levaxintabletter utskriva. Kontakta din vårdcentral och se till att du får ta dessa 3 blodprov: Tsh, T3 och T4. Sen kan läkaren på vårdcentralen skriva ut Levaxin om det behövs.

    Hoppas det går bra.

  • Mizzthaa

    Hej!

    Jag är i exakt samma sits som du!

    Jag slutade med preventivmedel okt-15.

    Ringde ferilitetsmottagningen Dec-16

    Lämnade prover nu i januari och fick det sen bekräftelse på brev att jag hade låg äggstocksreserv för min ålder och underfunktion i sköldkörteln.

    Februari togs nya prover och jag sattes in på levaxin.

    Nu väntar vi bara på vårat första möte på kliniken.

    Hur lågt är dit amh värde?

  • emhu

    På mitt provsvar står det "AMH<0,05" så väldigt väldigt lågt för att vara 30 år gammal. Jag har dock mens fortfarande om än oregelbunden så jag antar att jag fortfarande har ägglossning. Känner även att jag har ont i brösten och äggstockarna ibland och ca 14 dagar efter det brukar jag få en blödning så det stärker min hypotes om att jag fortfarande har ägglossning.

    Jag och min sambo har en tid bokad på Sophiahemmet i Stockholm nästa vecka så blir spännande att se vad som händer. Sedan jag fick mitt besked har jag läst en massa och ställt in mig mer och mer på att det kanske kommer sluta med en äggdonation för mig del. Men vi får väl se. Jag hoppas att min klinik tillåter mig att göra en provstimulering för att se hur många äggblåsor som bildas trots att jag har så lågt amh-värde.

    Har du regelbunden ägglossning tror du?

  • Kasperina

    Vissa inom vården är tyvärr lite avtrubbade Jag fick ett telefonsamtal från en läkare som berättade att min ena äggstock var förstörd. Hon hade inte tid att prata om vad det betydde men skickade hem min journal för att jag säkert skulle kunna prata med någon annan läkare om det. När journalen kom visade det sig att det var en äggledare som var förstörd, inte äggstocken (en trasig äggstock påverkar fertiliteten, en trasig äggledare gör inte det).

    Vad gäller lågt AMH så ska du definitivt ta kontakt med en fertilitetsklinik så att de kan gå igenom dina alternativ. Lågt AMH behöver inte betyda att det är omöjligt, det finns många som blir gravida relativt snabbt trots värden så låga som 0,3-0,4, men utebliven ägglossning och mens måste du ju göra något med, och ett lågt AMH säger ändå att ni inte har tid att vänta allt för länge.

    Lycka till!

  • aspjg

    Jag kan skriva ett positivt svar till dig. Jag fick inte tillbaka min mens efter jag slutade med mini-piller. Så efter alldeles för lång tid så kontaktade jag sjukvården och började en utredning. Efter något år så konstaterades att jag hade kommit i förtidigt klimakterium med ingen äggreserv och låga värden. Vi ställdes i kö till äggdonation och gjorde ett försök som slutade i MA. När vi skulle göra försök nr 2 så kollade de mitt sköldkörtelvärde och jag fick börja äta levaxin.

    Sen tog det bara 2 månader så var jag gravid på egen hand och hade en helt okomplicerad graviditet. Nu när min son är 14 månader så är jag tydligen gravid igen. Vi har inte skyddat oss eftersom jag inte trodde att det var möjligt att bli gravid igen.

    Så jag vill bara ge dig hopp om att det kan gå bra!

  • Snuttis2

    Blir förfärad när jag hör om flera av era vård kontakter och bemötande ni upplevt!

    Att lämna någon form av negativt hälso besked som yrkesprofession - i brev form eller per telefon är inte okej! . Förstår att ni inte vill lägga energi på att strida men jag skulle hoppas att ni orkar markera till ansvariga hur detta uppfattas!

    Har inte riktigt förstått om du är inskriven som patient och då i deras vård eller om du fick denna kontakt som ett enskilt besök/där det avslutas när utredningsunderlaget

    Är klart?

    Har själv haft kontakten med landstingsfinansierad vård och där görs utredningen och sedan avslutas den med ett läkarsamtal där rek ges utifrån uppkomma svårigheter! Sen startar behandlingen direkt.

    Vill inte oroa dig men ändå vara ärlig, fsh och amh är avgörande värden som används för att skatta sannolikheten till kvinnnans egna förutsättningar för att blir gravid! De är ingen sanning men bedöms fortfarande som viktiga i utrednings sammanhang! Dina amh värden är mkt låga, vilket kan vara ett tecken på att äggreserven är påväg att ta slut eller att kvalitén är bristande. Jag vet-jag har själv låg reserv.

    Att man får + på ägglossnings Stickan visar att äggstocken arbetar men behöver inte betyda att du släpper ägg eller har ägg , tyvärr!

    Om du vill Läsa bra info om fertiliteten kan du gå in på fertilitetsguiden.com (om du inte gjort det? )

    Det finns flera sidor med liknande namn men denna är en bra sida som läkarna rekommenderar på rmc(lite brun layout så vet du att du kommit rätt).

    Skulle råda dig att direkt kräva ett uppföljnings och planeringssamtal för att få fullständig inblick i era individuella förutsättningar ! Om de inte kan ge er detta ska du begära en remiss eller redan nu kolla på Stockholms landstings hemsida o se om remiss krävs till gyn/rmc ?

    jag skulle även råda dig att redan nu börja fundera över hur du/ni båda känner inför alt sätt att bilda familj på! oavsett om det skulle bli visa ivf, donation eller annat?

    Det kan lösa sig naturligt då kroppen är fantastisk eller ställa till sig ordentligt !

    Oavsett fixar ni det om ni håller ihop du och din andra hälft!

Svar på tråden Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!