• Jess223

Vad tjänar man som jurist

Hej,

Jag undrar vad man tjänar som jurist? Dvs. efter avklarad juristutbildning och anställd på en advokatbyrå (human/affärsjuridik spelar ingen roll, utan ni kan ange vilken typ av rättsområde ni jobbar inom). Har man fast lön och får man provision? Vad blev skillnaden i lön efter att ni blev "advokater"?

Och jag behöver ingen länk till lönestatistik då dessa oftast är missvisande utan vill ha riktig info från er som jobbar inom yrket eller känner någon som gör det.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad tjänar man som jurist
  • Kjell2
    Jess223 skrev 2017-01-31 17:02:47 följande:

Hej,

Jag undrar vad man tjänar som jurist? Dvs. efter avklarad juristutbildning och anställd på en advokatbyrå (human/affärsjuridik spelar ingen roll, utan ni kan ange vilken typ av rättsområde ni jobbar inom). Har man fast lön och får man provision? Vad blev skillnaden i lön efter att ni blev "advokater"?

Och jag behöver ingen länk till lönestatistik då dessa oftast är missvisande utan vill ha riktig info från er som jobbar inom yrket eller känner någon som gör det.

Tack på förhand!

Någon form av rörlig prestationbaserad lön är vanlig. En färsk advokat landar nog mellan 40 000 till 60 000 i månaden, mer kan förekomma, beroende på område, byrå och arbetsinsatts.
  • Noname00

En advokat tjänar mer än en jurist.
    Advokat blir man inte direkt vid examen.

• KristinaJ

Jurist är ju ingen skyddad titel, många "jurister" har idag ingen jur kand (som ändå är det klassiska man genom åren menat med titeln jurist) utan har läst rättsvetenskapligt program eller kurser. Lönerna varierar därför kraftigt. Vissa företag värderar en jur kand i sig, vilket även kan ses på lönen. Vissa går på själva utbildningen och inte var du läst den. Jag har en jur. kand och tjänade 33000 fast lön (ingen provision) som nyexad, min titel var då "juridiskt biträde" inom familjerätt. På advokatbyrå ska tilläggas. Hade en kollega med samma titel utan jur kand som tjänade samma. Har sedan jobbat kort sväng på mindre byrå med lön på cirka 40000 i månaden, men den var rörlig och arbetstiderna oändliga. Kollega med lika stort ansvar och samma arbetsbelastning tjänade 10 000 mindre pga "bara rättsvetare". Var i alla fall så jag uppfattade det på henne. Jobbar nu statligt med marknadstillsyn. Sämre lön, men väldigt tryggt, lugnt och skönt och väldigt bra förmåner.

• Studentpappa

Min svåger är jurist och jobbar med skatterätt, exakt lön vet jag ej men får tidningen connoisseur. Eller fick kanske rättare sagt dom verkar ha höjt inkomstkravet till 1,9 milj/år och dit tror jag inte han når. Tidigare har jag för mig det låg runt 1 miljon och då brukade den ligga i tidningshögen.

Han tillhör dock en väldigt klipsk del av befolkningen och förmodligen har han nått längre än vad många gör.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Vad tjänar man som jurist