• Anonym (Orolig)

Inget händer med soc anmälan

Jag har en kompis som har väldigt stora problem. Hon lider av anorexia och alkoholism. Hon har 2 döttrar som är 5 och 7 år. 

Jag har gjort väldigt många orosanmälningar på henne för jag anser att hon kan inte ta hand om sina barn, jag har även pratat med hennes föräldrar för dem hjälper inte utan dem ljuger för soc att hon inte har några problem osv. Skolan och förskolan har gjort massor av anmälningar också.

Visst barnen kommer till skola och förskola men när hon hämtar så luktar hon alkohol. Flera gånger har äldsta barnet ringt mig och är förtvivlad för att mamma inte "vaknar" och att dem inte har fått något att äta.

Jag har känt henne i 6 år och då när vi träffades så hade hon hållit upp med alkoholen i 3 år men sen började hon när barnens pappa dog. Hon hade varit och hämtat barnen på förskolan och när dem kom hem så hade han hängt sig och detta var för 3 år sedan.

Hur ska jag orka?  Vill bara att barnen ska komma därifrån och slippa se allt detta. Nästa gång barnen ringer och säger att mamma inte "vaknar" så kommer jag ringa polisen. För det verkar ju inte funka med att göra orosanmälningar när vi ändå är många som har gjort det.

Hur är SOC funtade egentligen?

• Svar på tråden Inget händer med soc anmälan
  • Anonym (Jejwj)

Har du gjort anonyma anmälningar eller såna där du uppgett ditt namn?

• Anonym (Orolig)

Jag har gjort anmälningar i mitt namn och det är inget jag har dolt för henne heller.

• Anonym (Vanligt)

De är inte funtade alls. Utreder okynnesanmälningar och skiter i de riktiga. Alkisar bara gullar de med.

• Anonym (Orolig)

Jahapp nu har barnen bott hos mig sen i onsdags då äldsta dottern ringer till mig på kvällen och är väldigt upprörd och gråter Rynkar på näsan. Hon och hennes lillasyster hade inte fått någon mat hemma så dem var hungriga men kunde inte hitta något att äta för hon har tydligen inte handlat någon mat.

Vad sjutton kan jag göra när det inte hjälper att göra soc anmälningar?

Har pratat med henne att söka hjälp, skällt på henne ja det känns som man har gjort/gör allt man har kunnat för dessa underbara barn. 

• Dumbledore
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-03 21:42:44 följande:

Jahapp nu har barnen bott hos mig sen i onsdags då äldsta dottern ringer till mig på kvällen och är väldigt upprörd och gråter . Hon och hennes lillasyster hade inte fått någon mat hemma så dem var hungriga men kunde inte hitta något att äta för hon har tydligen inte handlat någon mat.

Vad sjutton kan jag göra när det inte hjälper att göra soc anmälningar?

Har pratat med henne att söka hjälp, skällt på henne ja det känns som man har gjort/gör allt man har kunnat för dessa underbara barn. 

Har du pratat med soc nu, sen barnen kom till dig?
  • Anonym (men gah!)

Orosanmäler man till soc och inget händer så anmäler man soc till IVO. Alla anmälningar, tidpunkter osv bör man ha med. Alla ggr barnen ringt till dig och kommit till dig bör du ha med. Överlag så mycket bevis som du bara kan få tag i.

VARJE gång barnen ringer dig och inte har mat osv så ring polisen. De kommer dock överlämna ärendet till soc då det handlar om så små barn. Du kan när polisen kommer vara där och säga att barnen kan få bo hos dig, kanske får de göra det iaf den natten då, men sen kanske det blir ett familjehem. Du kanske kan anmäla ditt intresse som det (för dessa barn) om du vill och orkar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (men gah!) skrev 2017-02-03 22:21:39 följande:
    Orosanmäler man till soc och inget händer så anmäler man soc till IVO. Alla anmälningar, tidpunkter osv bör man ha med. Alla ggr barnen ringt till dig och kommit till dig bör du ha med. Överlag så mycket bevis som du bara kan få tag i.

VARJE gång barnen ringer dig och inte har mat osv så ring polisen. De kommer dock överlämna ärendet till soc då det handlar om så små barn. Du kan när polisen kommer vara där och säga att barnen kan få bo hos dig, kanske får de göra det iaf den natten då, men sen kanske det blir ett familjehem. Du kanske kan anmäla ditt intresse som det (för dessa barn) om du vill och orkar.
    Tack för tipset :) Då ska jag anmäla soc till IVO. Och jag har skrivit upp alla tidpunkter sen ett tag tillbaka som tur är. 

Kanske händer mer om man ringer polisen nästa gång så det blir väl första steget och händer inget då så anmäler jag soc till IVO. Imorgon ska man lämna barnen hos deras mamma igen och det känns inte bra men vad ska jag göra. 

Jag vet inte om det är så bra att dem bor hos mig på heltid eftersom vi bor så nära deras mamma men man märker att barnen trivs här och känner sig trygga här och flickorna kommer jättebra överens med mina barn. Jag och min sambo skulle gärna vara fosterfamilj till flickorna.

Idag har vi varit och handlat lite kläder och varit på mcdonalds och ätit :)  Men det märks så väl att dem är osäkra, rädda och oroliga små varelser. 
  • Anonym (Orolig)
    Dumbledore skrev 2017-02-03 21:48:48 följande:
    Har du pratat med soc nu, sen barnen kom till dig?
    Nej det har jag inte men mamman vet att barnen är hos mig. Min sambo var med mig och hämtade barnen medans jag var kvar hos mamman och fick liv i henne för att säga att barnen är hos mig, jag skrev även ett meddelande på ett papper att barnen var hos mig ifall hon skulle glömma. 

Igår träffade jag en av hennes grannar som började beklaga sig att det är synd om barnen men hon har aldrig ringt soc själv för att göra en anmälan för hon vill inte lägga sig i. Jag blev arg på den grannen kan jag säga.
  • Anonym (men gah!)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-04 19:09:10 följande:
    Tack för tipset :) Då ska jag anmäla soc till IVO. Och jag har skrivit upp alla tidpunkter sen ett tag tillbaka som tur är. 

Kanske händer mer om man ringer polisen nästa gång så det blir väl första steget och händer inget då så anmäler jag soc till IVO. Imorgon ska man lämna barnen hos deras mamma igen och det känns inte bra men vad ska jag göra. 

Jag vet inte om det är så bra att dem bor hos mig på heltid eftersom vi bor så nära deras mamma men man märker att barnen trivs här och känner sig trygga här och flickorna kommer jättebra överens med mina barn. Jag och min sambo skulle gärna vara fosterfamilj till flickorna.

Idag har vi varit och handlat lite kläder och varit på mcdonalds och ätit :)  Men det märks så väl att dem är osäkra, rädda och oroliga små varelser. 
    Tänker du att mamman ska hänga hos er för jämnan då ni bor nära? Annars är det ju bra, mamman kommer troligen ha umgängesrätt så att säga och då är det ju bra om det är nära.

• Dumbledore
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-04 19:16:19 följande:

Nej det har jag inte men mamman vet att barnen är hos mig. Min sambo var med mig och hämtade barnen medans jag var kvar hos mamman och fick liv i henne för att säga att barnen är hos mig, jag skrev även ett meddelande på ett papper att barnen var hos mig ifall hon skulle glömma. 

Igår träffade jag en av hennes grannar som började beklaga sig att det är synd om barnen men hon har aldrig ringt soc själv för att göra en anmälan för hon vill inte lägga sig i. Jag blev arg på den grannen kan jag säga.

Du borde ringa soc så snart du hämtar barnen, så de vet hur allvarligt det är.
Svar på tråden Inget händer med soc anmälan