• Sussies

Egna klämmisar

Hej!

Har just upptäckt att der finns en massa fiffiga påsar för de som vill göra egna klämmisar! O det vill jag. Frågan är bara om de påsarna med zip håller tätt? Har nån av er en sån "station" som man mixar i o sen enkelt fäster påsarna på o fyller?

Jag vill ju kunna ha en påse i skötväskan utan att den går upp liksom, så utan zip kanske är bättre? Men isf behöver jag ju en station. Finns fler olika märken oxå! Tipsa mig gärna!!

• Svar på tråden Egna klämmisar
  • HippHipp

Minsqueeze.se ska det vara.

Stationen borde enkelt kunna ersättas med en sån spritslare eller vad det heter, som man kan spritsla ut grädde etc med. Kostar en bråkdel av vad stationen kostar.

Måste ju dessutom vara jättemycket bättre med zip, har lite dvårt att förstå hur man annars diskar dem?

• Harvester

Har också provat minsqueeze. Funkar jättebra fast barnet ville visst bara ha industritillverkad.. Han är väldigt svår med maten och klämmisar är typ hans enda vitaminkälla. Han är tre nu och äter tre klämmisar per dag som efterrätt. Blir lite dyrt.. Ska prova hemgjorda igen, var ett tag sedan.

• Sussies

Minsqueeze är betydligt dyrare än cherub ser jag nu. O dessutom föredrar jag nog genomskinliga påsar. Tycärr är de slut överallt på nätet dock...

• Sussies

Harvester, går han att lura kanske? Även köpepåsarna borde ju gå att fylla igen? Om han tror att det är en köpe så kanske han inte protesterar

• Sussies

Nu har jah beställt påsar från brands for kids! Så i helgen ska jag pröva. Har sett att Ellas kitchen har både frukt o grönsaker i sina tillsammans. Tänkte försöka testa till den större här hemma. Han suger gärna i sig en påse bara för att det äe gott o lyxigt. Bra då om de är grönsaker i o ibte bara frukt. Måste ju bli en 2-3 hela frukter i en 150ml påse säkert?

• HippHipp

Ja, jag misstänker att det går åt mer än man tror. Jag ska också testa i helgen. Jag har lite större barn så de ska få hitta på lite egna recept. Har köpt detta hittills:

- blåbär, jordgubbar, hallon

- banan

- broccoli

- rödbeta

- spenat

- ingefära

- kikärter

- morot

- kinesiska päron

- apelsin, citron, lime

- avocado

- chia och accai

• Sussies

Avacado tänkte jag oxå kanske pröva, morötter o palsternacka o kanske rödbeta. Men sen vet i tusan om jag törs nåt annat. Min ena är nästan fem o ellas påsar smakar ju typ sylt, börjar jag plötsligt ha i broccoli är jag rädd att de där påsarna står orörda. Hur gamla är dina barn? Återkom gärna med vad der blev för blandningar o vad barnen tyckte!

• HippHipp

Detsamma, återkom gärna du med- behöver inspiration!

Mina barn är 4, 10 och 11.

Vi bor i Spanien och klämmisarna här har oftast grönsaker i. Detta är 2 av våra 'köpe-favoriter':

1. Rödbeta, hallon, jordgubbar, blåbär (rödbeta ger sötman)

2. Äpple, broccoli, morot, ingefära

Sen är min hemliga plan att ta någon matsked passerade kikärtor i- det smakar nästan ingenting och ger protein (vi äter vegetariskt så behöver tänka på proteinet).

Har börjat ha mixade kikärtor i allt flytande vi äter, pastasåser, soppor, grytor... Och barnen har inte en aning hehe (om de visste skulle de vägra smaka).

Har förresten hört att morot är den enda grönsak som får högre vitamininnehåll om men kokar den, så det tänkte jag göra. Blir ju lättare att mixa också.

• HippHipp

....räknade ut att vi köper klämmidar för 1.800/månad. Helt galet ju. Ska bli ändring på det nu.

• Sussies

Vilket bra tips med kikärtor, der måste jag testa! Funderade pxå på om man kunde ha i frön, typ chia men det kanske blir konstig konsistens.

Tänkte du inte koka rödbetorna o broccolin oxå? Jag ränker att allt hårt måste koka? Skulle vilja testa att göra med nån gröt oxå, kanske havregryns o blanda med frukt, men är osäker på om det funkar så bra att frysa.

Svar på tråden Egna klämmisar