Hur gör ni med matkonto?
Vi har separat ekonomi. Min man har fortfarande en som kvar boende hemma hos oss (han är vuxen, 24 år) och han vill kunna köpa saker till honom och sin utflugna dotter när han känner för det utan att fråga mig.
På grund av detta har vi inte ett gemensamt matkonto. Han betalar maten och jag betalar min del till honom (återigen min mans idé - det blev så när sonen var tonåring och höll på att äta oss ur huset).
Det är inget stort problem egentligen. Vi handlar i stort sett alltid tillsammans, men det skulle ju kunna uppstå en situation där jag vill eller måste handla. Då hade det varit bra att ha ett gemensamt matkonto och ett gemensamt kort till detta. Jag har sagt detta till maken. Då kommer han först med argumentet att jag inte ska behöva betala sonens mat. Men sätt in lite mer på kontot du då menar jag. Då är nästa argument att jag brukar köpa en tidning och lite godis varje vecka... jaja
Då har jag ändå inte krävt att han ska betala mer än mig trots att han har drygt 10 000:- mer än mig i lön och inga studieskulder.
Hur gör ni?