• Anonym (ts)

stämma på högre underhåll

Söker råd om hur det är att stämma den andra föräldern på högre underhåll. Vet ingenting och har inte så mycket pengar. Kan man respresentera sig själv för att spara pengar?

Bakgrunden är att barnet förlorar sin nattisplats eftersom jag inte jobbar tillräckligt många obekväma arbetspass. Blir då tvungen att anlita en barnvakt iaf tillfälligt tills jag löst det på annat sätt och vill att vi delar på kostnaden.

Hur lång tid tar det tills man får beslut? Vad kostar det som minimum?

• Svar på tråden stämma på högre underhåll
  • Anonym (Z)

Men varför ska ditt ex ta halva din barnvaktskostnad? Det är ju du som valt det arbete du har, du som väljer att anlita barnvakt. Tror faktiskt inte att du får igenom detta.

• sextiotalist

Det första du ska göra är att räkna ut din barns kostnader. I den här situationen, då de tar bort din plats (hur sjutton har de tillåtelse att göra så, idiotiskt) så har du ofrivilligt hamnat i en situation du inte kan styra över.

Du kan även se över vad t.ex hemfrid och sådana företag tar för pris för den här typen av tjänster.

Så ditt barns kostnad och sedan de extra kostnader som uppstår pga detta idiotbeslut.

Sedan så har föräldrarna sitt eget förbehåll samt kostnader för boende (och jag tror även resekostnader för arbete) och kostnader för eventuellt andra barn.
    Därefter räknar man ut överskottet.

Det kan innebära att du inte kanske får hälften av kostnaderna för den andra barnomsorgen, men kanske en del i varje fall.

Mitt råd är att vara juste och ärlig, inte lägga på onödiga kostnader bara för att, det är alltid lättast att utgå från konsumentverkets siffror. De ligger på vad ett barn med normala kostnader ligger på (inte existensmin som vissa tror). Boendekostnaderna räknas inte i barnets kostnader, eftersom man tar hänsyn till dessa när man räknar ut överskottet.

Om överskottet för dig är t.ex 4000 och pappans 6000 så kommer det innebär att pappan står för 60% av barnets kostnader, när barnbidraget är borträknat.

• Anonym (xzxz)

Varför kan inte barnet vara hos dem andra föräldern de nätter då?

Om det bara är tillfälligt tror jag hur som inte att stämning är lönt. Gå till familjerätten i stället och försöka hitta en lösning

• Brumma

Har ni fastställt underhåll nu? Eller är det underhållsstöd som gäller?

Finns det möjlighet att barnet är mer hos pappan?

Jag har svårt att tro att underhållet skulle höjas för att du behöver barnomsorg. Men samtidigt skall ju föräldrar betala procentuellt utifrån sin ekonomiska förmåga.

Om du räknar på vad ert barn kostar i övrigt (barnomsorgskostnaden du hade tidigare kommer ju försvinna tex).

Om man tittar på normala kostnader för ett barn i förskoleåldern brukar minimiunderhåll samt barnbidrag täcka hela barnets omkostnader utan att boendeföräldern själv bidrar ekonomiskt. Kostar ert barn mer?

Om det gör det kan det finnas en chans att få ökat underhåll men annars tror jag det kan vara svårt. Man utgår från barnets kostnader.

Mitt tips är att skriva ner faktiska kostnader (kläder, mat, medicin osv) för hela året. Dra av barnbidraget och dela det som blir över på hela året. Summan som blir bör delas procentuellt mellan er föräldrar baserat på ert respektive överskott.

• Anonym (ts)
    Anonym (xzxz) skrev 2017-02-01 14:39:41 följande:

Varför kan inte barnet vara hos dem andra föräldern de nätter då?

Om det bara är tillfälligt tror jag hur som inte att stämning är lönt. Gå till familjerätten i stället och försöka hitta en lösning

Pappan valde att flytta till andra sidan landet med sin nya sambo. Umgänget är högst sporadiskt.

Vet inte hur tillfälligt det kommer bli. Måste ju hitta ett nytt jobb eller dagmamma eller barnflicka. Ja jag vet inte hur det kommer bli än.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2017-02-01 14:37:30 följande:

Det första du ska göra är att räkna ut din barns kostnader. I den här situationen, då de tar bort din plats (hur sjutton har de tillåtelse att göra så, idiotiskt) så har du ofrivilligt hamnat i en situation du inte kan styra över.

Du kan även se över vad t.ex hemfrid och sådana företag tar för pris för den här typen av tjänster.

Så ditt barns kostnad och sedan de extra kostnader som uppstår pga detta idiotbeslut.

Sedan så har föräldrarna sitt eget förbehåll samt kostnader för boende (och jag tror även resekostnader för arbete) och kostnader för eventuellt andra barn.

Därefter räknar man ut överskottet.

Det kan innebära att du inte kanske får hälften av kostnaderna för den andra barnomsorgen, men kanske en del i varje fall.

Mitt råd är att vara juste och ärlig, inte lägga på onödiga kostnader bara för att, det är alltid lättast att utgå från konsumentverkets siffror. De ligger på vad ett barn med normala kostnader ligger på (inte existensmin som vissa tror). Boendekostnaderna räknas inte i barnets kostnader, eftersom man tar hänsyn till dessa när man räknar ut överskottet.

Om överskottet för dig är t.ex 4000 och pappans 6000 så kommer det innebär att pappan står för 60% av barnets kostnader, när barnbidraget är borträknat.

Barnet kostar väl inte mer än andra barn. Men det kommer ju bli annat om jag plötsligt måste ha barnvakt vissa kvällar och nätter.
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2017-02-01 23:02:14 följande:

Barnet kostar väl inte mer än andra barn. Men det kommer ju bli annat om jag plötsligt måste ha barnvakt vissa kvällar och nätter.

Men du betalar då ingen barnomsorgsavgift?

Man räknar med att yngre barns omkostnader täcks av underhåll samt barnbidrag. Om du tar bort barnomsorgskostnaden samt lägger till en del själv, kommer du över normala kostnader då?
  • Anonym (ts)
    Brumma skrev 2017-02-01 23:11:59 följande:

Man räknar med att yngre barns omkostnader täcks av underhåll samt barnbidrag. Om du tar bort barnomsorgskostnaden samt lägger till en del själv, kommer du över normala kostnader då?

Har aldrig räknat på mitt barns omkostnader men gissar på att de är som de flesta andra barns. Men det är ju inte de normala omkostnaderna som är problemet utan att min normala barnomsorg plötsligt havererat.
  • Anonym (ts)
    Brumma skrev 2017-02-01 23:11:59 följande:

Jag antar att jag fortfarande kommer att betala för barnomsorg som vanligt eftersom barnet kommer att vistas på förskolan dagtid.
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2017-02-02 00:00:13 följande:

Har aldrig räknat på mitt barns omkostnader men gissar på att de är som de flesta andra barns. Men det är ju inte de normala omkostnaderna som är problemet utan att min normala barnomsorg plötsligt havererat.

Jo jag förstår problemet. .

Men för att få igenom högre underhåll behöver barnets omkostnader vara högre än vad som täcks av underhåll, barnbidrag samt den del du står för. Då du har mindre överskott bör den vara mindre rent procentuellt än ditt ex men ändå vara en bidragande del.

Enligt konsumentverkets beräkningar ligger kostnaden för ett barn i förskoleåldern på ca 2500:- i månaden. Då inkluderas mat, fritid och lek, kläder, försäkring osv.

Lägger man samman underhåll (nu räknar jag med 1573 eftersom jag inte vet vad ni har för överenskommelse) samt barnbidrag blir det 2623:-

Frågan är då hur mkt ert barns kostnader numera överstiger den summan och om det är mer än vad du beräknas kunna stå för själv. Vid beräkning av underhåll tas ju de faktiska kostnaderna in i beräkningen. Även om det höjts från tidigare är ju frågan - har det höjts mer än vad underhåll, barnbidrag och din del bör täcka?
  • Anonym (ts)
    Brumma skrev 2017-02-02 00:52:01 följande:

Jo jag förstår problemet. .

Men för att få igenom högre underhåll behöver barnets omkostnader vara högre än vad som täcks av underhåll, barnbidrag samt den del du står för. Då du har mindre överskott bör den vara mindre rent procentuellt än ditt ex men ändå vara en bidragande del.

Enligt konsumentverkets beräkningar ligger kostnaden för ett barn i förskoleåldern på ca 2500:- i månaden. Då inkluderas mat, fritid och lek, kläder, försäkring osv.

Lägger man samman underhåll (nu räknar jag med 1573 eftersom jag inte vet vad ni har för överenskommelse) samt barnbidrag blir det 2623:-

Frågan är då hur mkt ert barns kostnader numera överstiger den summan och om det är mer än vad du beräknas kunna stå för själv. Vid beräkning av underhåll tas ju de faktiska kostnaderna in i beräkningen. Även om det höjts från tidigare är ju frågan - har det höjts mer än vad underhåll, barnbidrag och din del bör täcka?

En barnvakt som kostar 180 i timmen så barnomsorgsavgiften kommer snart skjuta genom taket :/
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2017-02-02 08:22:14 följande:

En barnvakt som kostar 180 i timmen så barnomsorgsavgiften kommer snart skjuta genom taket :/

Och precis därför vore det bra att faktiskt göra en beräkning på barnets faktiska utgifter.

Du har inte ngn granne/vän/släkting som kan hjälpa till?

En släkting till mig blev plötsligt ensamstående och arbetade natt. Tills det var ordnat sov barnet hos grannen de nätter som behövdes.
  • Anonym (nnn)
    Anonym (ts) skrev 2017-02-02 08:22:14 följande:
    Om man enkelt räknar med 1573*2 + 1050 = 4196

Minus barnets kostnader 4196 - 2500 = 1696

Det ger i så fall 9,4 timmars barnvakt i månaden innan kostnaden börjar gå utöver.

Det ger en fingervisning om vad det blir.
  • KarinMedK

Jag skrev här igår men av någon anledning så blev det inte postat. Jag skriver igen.

Börja med att kolla på Försäkringskassans hemsida. Där finns en kalkylator för att ungefär räkna ut vad underhållet bör vara. Om du har barnet mer än halva tiden så är fadern underhållsskyldig. Underhållet beräknas på barnets faktiska kostnader, så det spelar ingen roll ifall du har dagis eller barnvakt, bara du kan visa på att det finns ett behov av den högre kostnaden (barnvakt).

Om ni inte kan komma överens måste du kontakta en jurist. De hjälper dig då att göra en mer exakt beräkning av underhållet. Du får betala timarvode för juristen. Sedan är det vanligaste att juristen sänder fadern ett förslag på underhåll. Om han godtar det så stannar kostnaderna där. Räkna dock med minst ca 10 juristtimmar.

Om ni fortfarande inte kommer överens så får du stämma honom på underhåll inför tingsrätten. Du fortsätter betala timarvode för din jurist. Men när ärendet blivit bokfört hos tingsrätten kan din hemförsäkring gå in och börja täcka stora delar av dina juristkostnader.

Det kommer dock inte bli en billig eller enkel sak att göra. Så jag skulle rekommendera dig att börja med att räkna själv, och sedan försöka tala med fadern och t.ex räkna tillsammans.

Lycka till!

• Anonym (ts)
    Anonym (nnn) skrev 2017-02-02 08:37:47 följande:

Om man enkelt räknar med 1573*2 + 1050 = 4196

Minus barnets kostnader 4196 - 2500 = 1696

Det ger i så fall 9,4 timmars barnvakt i månaden innan kostnaden börjar gå utöver.

Det ger en fingervisning om vad det blir.

Orkar inte ens tänka på hur många timmar barnvakt jag skulle behöva men det är nog mer än 50. Värsta soppan.
  • Anonym (ts)
    Brumma skrev 2017-02-02 08:33:57 följande:

Och precis därför vore det bra att faktiskt göra en beräkning på barnets faktiska utgifter.

Du har inte ngn granne/vän/släkting som kan hjälpa till?

En släkting till mig blev plötsligt ensamstående och arbetade natt. Tills det var ordnat sov barnet hos grannen de nätter som behövdes.

Min syster bor i en annan stad och båda mina bästa vänner har nyligen flyttat härifrån. Grannarna skulle jag aldrig lita på.

Tror det kommer lösa sig på något sätt i längden men just nu snurrar tankarna.
  • enmamma

Tror du får gå till arbetsgivaren och be om dagtid.

Att jobba natt som ensam ansvarig för barn blir tungt.

• Anonym (ts)
    KarinMedK skrev 2017-02-02 10:01:03 följande:

Jag skrev här igår men av någon anledning så blev det inte postat. Jag skriver igen.

Börja med att kolla på Försäkringskassans hemsida. Där finns en kalkylator för att ungefär räkna ut vad underhållet bör vara. Om du har barnet mer än halva tiden så är fadern underhållsskyldig. Underhållet beräknas på barnets faktiska kostnader, så det spelar ingen roll ifall du har dagis eller barnvakt, bara du kan visa på att det finns ett behov av den högre kostnaden (barnvakt).

Om ni inte kan komma överens måste du kontakta en jurist. De hjälper dig då att göra en mer exakt beräkning av underhållet. Du får betala timarvode för juristen. Sedan är det vanligaste att juristen sänder fadern ett förslag på underhåll. Om han godtar det så stannar kostnaderna där. Räkna dock med minst ca 10 juristtimmar.

Om ni fortfarande inte kommer överens så får du stämma honom på underhåll inför tingsrätten. Du fortsätter betala timarvode för din jurist. Men när ärendet blivit bokfört hos tingsrätten kan din hemförsäkring gå in och börja täcka stora delar av dina juristkostnader.

Det kommer dock inte bli en billig eller enkel sak att göra. Så jag skulle rekommendera dig att börja med att räkna själv, och sedan försöka tala med fadern och t.ex räkna tillsammans.

Lycka till!

Tack för råd.

Vad kostar en jurist i timmen? Låter som 10h skulle kunna landa på 10 000. Det känns som en minimisumma men är sjukt mycket pengar. Tror du att man kan stämma på en gång istället så att ärendet blir bokfört på en gång så att hemförsäkringen täcker på en gång?
  • KarinMedK
    Anonym (ts) skrev 2017-02-02 11:15:03 följande:
    Tack för råd.

Vad kostar en jurist i timmen? Låter som 10h skulle kunna landa på 10 000. Det känns som en minimisumma men är sjukt mycket pengar. Tror du att man kan stämma på en gång istället så att ärendet blir bokfört på en gång så att hemförsäkringen täcker på en gång?

Ja, du ska nog räkna med ca 10 tkr.

Men hoppa inte över steg 1&2. Har du räknat på FK? Har du försökt tala med pappan? Om ni inte kan tala, kan du kanske maila honom och skicka med hur du räknat. (Du måste räkna, du kan inte bara gissa.) Han kanske inte förstår, och då kan FK:s kalkylator vara till stor hjälp. Han kan inte ifrågasätta så mycket om du kan visa dina inkomster och utgifter svart-på-vitt.

Du ska INTE behöva byta jobb som en del säger. Det finns inga sådana krav. Det finns många ensamstående som jobbar kväll- och natt. Utgifterna blir kanske större, men många förstår inte att även inkomsterna blir det. Folk har lätt för att "tycka" saker, speciellt när det handlar om andra de inte känner. Bry dig inte om det. Men som sagt, du måste få ordning på dina fakta. Det är det viktigaste.

Jag vet inte om du kan stämma direkt. Det du kan göra (när du gjort 1&2) är att ringa en jurist. De flesta erbjuder 1 timmas gratis telefonrådgivning. Utnyttja det. Ring till flera. Om du hamnar i läget att du behöver en jurist, försök få en rekommendation från någon du litar på. Och som sagt, ring flera och följ magkänslan.

Svar på tråden stämma på högre underhåll