Anonym (ts) skrev 2017-02-02 00:00:13 följande:
Har aldrig räknat på mitt barns omkostnader men gissar på att de är som de flesta andra barns. Men det är ju inte de normala omkostnaderna som är problemet utan att min normala barnomsorg plötsligt havererat.
Jo jag förstår problemet. .
Men för att få igenom högre underhåll behöver barnets omkostnader vara högre än vad som täcks av underhåll, barnbidrag samt den del du står för. Då du har mindre överskott bör den vara mindre rent procentuellt än ditt ex men ändå vara en bidragande del.
Enligt konsumentverkets beräkningar ligger kostnaden för ett barn i förskoleåldern på ca 2500:- i månaden. Då inkluderas mat, fritid och lek, kläder, försäkring osv.
Lägger man samman underhåll (nu räknar jag med 1573 eftersom jag inte vet vad ni har för överenskommelse) samt barnbidrag blir det 2623:-
Frågan är då hur mkt ert barns kostnader numera överstiger den summan och om det är mer än vad du beräknas kunna stå för själv. Vid beräkning av underhåll tas ju de faktiska kostnaderna in i beräkningen. Även om det höjts från tidigare är ju frågan - har det höjts mer än vad underhåll, barnbidrag och din del bör täcka?